Co se to kolem nás děje? Tak zní častá otázka debat o fotografování. Ruce turistů i matek s kočárky zaplavují mobily. Zrcadlovka začíná mít u mnoha lidí příchuť podivného retra. Servery o fotografování přinášejí s železnou pravidelností chmurné informace o pádu trhu s fotoaparáty a nemalé nervozitě velkých i malých firem. Ale jak zásadní to vše je? A co z toho všeho bude? Na to jsem se ptal všude kolem a pak sepsal tento článek.
Ne, nebojte se, nechci objevovat Ameriku konstatováním, že mobily dramatickým způsobem zasáhly trh s fotoaparáty. To je zpráva stará mnoho let a navíc informace poměrně nepřekvapivá, je prostě logické, že kdo kdysi fotil kompaktem za dva až čtyři tisíce, dnes spokojeně fotí mobilem.
Rozhodl jsem se prozkoumat tuhle otázku trochu zeširoka – a v uplynulých týdnech jsem požádal pár velkých i menších insiderů o čísla a komentáře k tomu, jak vlastně dnes trh (domácí i globální) vypadá, co s ním bude a co z toho plyne pro nás, fotografy.
Dohromady ty kousky informací dávají pozoruhodný obrázek dramaticky se měnícího světa fotografování. “Doba se postupně vrací k tomu, jak to vypadalo před pár lety na konci analogové doby, “ shrnuje Miloš Bejblík, dlouholetý ředitel marketingu v Canonu. Tedy doby, kdy se – zjednodušeně řečeno – prodávalo méně, zato však dražších fotoaparátů pro opravdové fotografy. “Lidé, kteří mají rádi focení, nám zůstávají věrní. A zbytek, inu, to jsou prostě ti lidé s mobily.”
Pesimismus z pádu trhu? Ne nutně
Jedna věc je jistá, trh s fotoaparáty jde dolů – byť je zbytečné slovíčkařit, zda jde o pokles, dramatický pokles, nebo prostě (v některých segmentech) více méně pád. Většina oslovených nicméně jedním dechem dodává, že věci zase nejsou tak dramatické.
“Za rok 2016 klesl (…) prodej digitálních fotoaparátů o 27 %, tržby se snížily o 12,5 %,“ uvádí Zdeněk Bárta z GfK Czech, agentury zabývající se monitorováním trhu. “Nejvýrazněji klesl objem prodeje kompaktů s pevným objektivem, které v minulém roce pokryly ještě tři čtvrtiny celkové poptávky po digitálních fotoaparátech,” upřesňuje v podrobném shrnutí, který připravil pro potřeby tohoto článku – v plném znění ho najdete níže na stránce.
Stejné číslo udává i Alza.cz, největší český e-shop. “Na trhu vidíme pokles zájmu o zrcadlovky i kompakty, dohromady zhruba o 27 % oproti loňskému roku,” uvádí Patricie Šedivá, tisková mluvčí Alzy. “Nicméně v prodeji fotoaparátů Alza roste.”
Dalibor Johánek ze specializovaného e-shopu www.oehling.cz k tomu dodává, že v historickém kontextu trh s fotoaparáty prostě bleskurychle nastoupal při příchodu digitálních foťáků. A že nyní to období vzestupu prostě skončilo.
“Je jasné, že trh s fotoaparáty bude fungovat stále, ale byl naspeeedovaný mánií po digitalizaci, čemuž šlo ruku v ruce snižování cen. Následný pokles trhu mnozí neustáli a nebo jsou stále v očekávání návratu historie,” říká. Ale i on dodává, že to nemá znít pesimisticky. “Je to o úhlu pohledu, našemu e-shopu třeba právě pokles trhu nabídl opravdu zajímavé možnosti. No, uvidíme co nám přinese zítřek,” konstatuje.
Nervozita, panika, nebo jen měnící se trh?
V posledních měsících vyvolala nemalou pozornost série nedobrých zpráv o firmě Nikon. V půlce února se akcie propadly za jediný den o 14 procent – vedení oznámilo, že za posledních 9 měsíců roku 2016 zaznamenalo “mimořádnou ztrátu” (oficiální prohlášení zde – v PDF) a že výsledky jsou horší, než se čekalo. Ten samý den Nikon oznámil, že rok odkládaná trojice špičkových “jednopalcových” kompaktů Nikon DL bude zcela zrušena.
Fanoušci přijali tuhle sérii zpráv s mírným zděšením a obavami o to, zda není nějak ohroženo to pro ně zcela zásadní – schopnost firmy produkovat skvělé stroje. Ale také neváhali v bezpočtu diskusí Nikonu vyčinit za to, že v některých oblastech “zaspal dobu” – a neumí nabídnout právě třeba ony špičkové malé kompakty, o slušných bezzrcadlovkách nemluvě.
Jak moc to vše je vážné, o tom nechci mudrovat, to prostě nevím. A berme to tedy spíš jako další důkaz, že změny jsou opravdu dramatické – když dokáží zaskočit i jednoho z králů světa fotografování. (Nikon jsem též požádal o komentář a jakékoliv statistiky, uctivě se omluvili s tím, že podrobnější čísla jsou jen pro jejich interní potřebu.)
V dubnu 2017 se objevily dokonce spekulace o tom, že temná mračna se stahují nad Pentaxy – a že firma Ricoh přemýšlí nad tím, že je přestane vyrábět (zdroj). Následovalo popření, ale ne zrovna přesvědčivé…
A jsou tedy velcí hráči opravdu nervózní? “No, i tak se to možná dá říct, ale Canon na to vše reaguje konstruktivně. V celkovém součtu se zase nic tak hrozného neděje,” říká Miloš Bejblík. “Prognózy do budoucna jsou různé, já spíš čekám konzervativní pokles a další čištění trhu na věrné fotografy a ty, kteří budou fotit mobilem.”
Trend: více se prodávají kvalitnější foťáky
Nemůže se to vše nějak promítnout do toho pro fotografy zásadně negativního, tedy do celkového útlumu vývoje a tedy “přistřižení křídel” rozmachu digitální fotografie? Tady Bejblík rezolutně vrtí hlavou. “Ne, toho se rozhodně není třeba bát. Budoucnost fotografování patří kvalitnějším fotoaparátům, to je jasný trend, což dává ekonomicky smysl, je a bude to nadále fungující systém.”
Tohle je trend opravdu zjevný – lidé si obecně kupují kvalitnější, tedy dražší stroje. Podle čísel agentury GfK například zrcadlovky v počtu kusů na českém trhu vloni sice poklesly o 17 procent, ale pokles toho, kolik za ně lidé celkově utratili, byl mnohem menší. “Obratově zrcadlovky klesly mírněji – o 6 %, za což opět odpovídal vyšší cenový průměr prodávaného sortimentu,” uvádí GfK…
V zásadě to odpovídá tomu, co vídám na mých kurzech fotografování a slýchám v debatách s těmi, kdo se mě ptají, co koupit. Těch, kdo jsou ochotni koupit si tělo + objektiv/y za cca 25-30 000 Kč přibývá (byť jasně, je to dojem velmi útržkovitý).
Jednopalcové čipy úspěšně útočí
Ještě jeden trend je z mého hlediska recenzenta foťáků zjevný – dramaticky stoupá kvalita tzv. jednopalcových foťáků, tedy kapesních strojů, které pro běžné rodinné focení v zásadě dokáží nabídnout výsledky podobné zrcadlovkám.
V mém seznamu nejrozumnějších foťáků od samého začátku figuruje legendární řada Sony RX100, hlavně verze iii a iv (cca 20-25 000 korun), a v posledním roce též opravdu povedený Canon G7 X mark ii (cca 17 000 Kč).
Pro tradiční fotografy je tohle pořád trochu neuvěřitelný názor – je to malé, říkají, má to malý čip, nemá to hledáček, to nemůže být alternativou k zrcadlovce?! Jenže, může… Výsledky jsou opravdu velmi slušné a hlavně tyhle stroje jsou dle mého stále platnější odpovědí na onu častou otázku “hele, co si mám koupit na takové to cvakání rodiny a dovolené u moře?” Říkám “kup si zrcadlovku, anebo za stejné peníze tuhle hračku do kapsy”.
A statistiky prodejů ukazují, že si to myslí stále víc lidí. “Z celkových loňských tržeb za kompakty s pevným objektivem zajistil sortiment s velkým senzorem již čtvrtinu,” uvádí GfK… Čtvrtina obratů ze všech kompaktů, to zní velmi zajímavě, že?
I Canon je s tímhle segmentem hodně spokojený – fotoaparáty řady G tvořily 36 procent v obratu a 15 % v kusech z celkových prodejů kompaktů této firmy.
“Právě podpora kompaktů s větším senzorem patřila k našim loňským cílům, a hezky se to povedlo. V tomhle smyslu se snažíme trh přímo spoluvytvářet,” říká Miloš Bejblík, dlouholetý ředitel marketingu v Canonu.
Zrcadlovky stále kralují
A co zrcadlovky? Ty jsou (co se utracených peněz týče) stále nejdůležitějším segmentem. “Z celkové poptávky po digitálních fotoaparátech odpovídaly za 20 % prodejů, v hodnotě za 45 % trhu,” uvádí GfK. “Z hlediska tržeb se digitální zrcadlovky staly vloni vedoucím segmentem digitálních fotoaparátů, kompakty s pevným objektivem je se 44% podílem následovaly.”
Jinými slovy: každý pátý foťák prodaný loni v ČR byla zrcadlovka, a skoro polovina peněz utracených za foťáky šla právě to těch starých dobrých strojů, jejichž zánik mnozí vytrvale (a nesmyslně) předvídají už bezpočet let.
Pro jistotu připomeňme číslo z předchozích odstavců: jejich trh v kusech klesl o 17 %, v obratu o 6 %. Což v kontextu celé té mírné paniky vůbec není špatné číslo.
Anebo ještě jiné číslo: zrcadlovek se v ČR prodává dle informací z tiskových konferencí kolem 40 000 kusů, to pořád vypadá docela dobře, řekl bych…
Proč se ty “neohrabané zastaralé věci” stále tak drží? Na to je jednoduchá odpověď: zrcadlovka je stále nejrozumnější volba z hlediska poměr cena výkon. Anebo řečeno z druhé strany: ony prostě skoro vůbec nejsou alternativy. Pokud se mě zeptáte, co malého a dobrého si máte koupit, aby to nestálo moc a bylo srovnatelné se zrcadlovkou, bezmocně pokrčím rameny.
První pozice mého žebříčku rozumných malých strojů zeje prázdnotou. Jasně, na místech dalších jsou třeba mé oblíbené Fujifilmy, které právě v tomto segmentu raketově stoupají. Ale tam je třeba připustit zásadní nevýhodu: smysl má jen tělo + jeden setový objektiv (Fujifilm X-T20, Fujifilm X-E2s), nákupem dalších skel se vše finančně dostane do zcela nesmyslné zóny. A špička hlavních zrcadlovkových řad (Canon 77D, Nikon D5600) nadále zůstává nejrozumnějším univerzálním řešením.
I tak je ovšem vzestup “menších” značek jako je Fujifilm jedním z fenoménů současné doby a motorem, který dílem utváří trh a očekávání zákazníků. A ano, mě osobně třeba mrzí, že Canon ani Nikon nemají nic moc použitelného v této kategorii… Canon sice koncem roku představil svoji zatím nejslušnější bezzrcadlovku Canon M5, nic moc nicméně nevyřešila… Není o moc menší než zrcadlovky, fotí přece jen hůř a stojí moc. Jinými slovy: zrcadlovka od Canonu je pořád lepší volba než bezzrcadlovka od Canonu.
Což, dodejme, může být i cílená taktika – v různých odborných článcích se často objevuje názor, že Canon i Nikon “bojkotují” tento segment zcela vědomě. Protože zrcadlovky jsou pro ně klíčové, vytváří dobře fungující obchodní model. Skvělá a levná bezzcadlovka by vlastně jen nabourala vlastní fungující byznys, do čehož se “velké dvojce” moc nechce.
Je to rozumné? Těžko říci… Každopádně třeba vzestup Fujifilmu by bez této této “pomoci” byl asi mnohem pomalejší.
– zrcadlovky jsou nadále zásadním segmentem trhu s fotoaparáty, v kusech mají 20 % prodejů, v utržených penězích 45 % trhu
– za rok 2016 klesl prodej digitálních fotoaparátů o 27 %, tržby se snížily výrazně méně, o 12,5 %
– zrcadlovky vloni klesly kusech o 17 %, obratově však mírněji – o 6 %
– Nejvýrazněji klesají (nepřekvapivě) obyčejné kompakty, dobré časy naopak zažívají kompakty špičkové v ceně přes 10 000 Kč
– pokud vše otočíme a za 98,4 % ze všech fotoaparátů na světě prý “sedí v mobilech” (zdroj), ale to je třeba brát s nadsázkou
Technologický pokrok možná “zpomaluje”
Ještě jedna věc se mi honí hlavou: v těchto dnech dopisuji recenzi nového Canonu 77D, a trochu bojuji s logickou otázkou: v čem je jiný/lepší než jeho předchůdce Canon 760D… On, upřímně, v ničem opravdu zásadním lepší není… Přesněji řečeno, fotky budou velmi podobné, či spíš identické…
Proč to píšu? Protože podobný efekt je možná alespoň v náznaku zahlédnout na mnoha jiných místech – jsou fotky z iPhone 7 opravdu zásadně lepší než z iPhone 6? Je Nikon 3400 výrazně lepší než Nikon D3300?
Tvrdá čísla na to nemám, ale minimálně za kvalifikovanou domněnku to stojí – ta domněnka zní: rychlost viditelného technologického pokroku se přibrzdila. Rozdíl v kvalitě fotek mezi foťáky třeba z roku 2014 a 2017 je výrazně (řekl bych) menší než když se vydáme zpět v čase v opačném směru.
Ještě jeden mně blízký příklad – rozdíl mezi Canonem 5D mark ii a Canonem 5D mark iii (toho mám doma) je v reálném životě prostě výrazně větší než mezi “trojkou” a vloni vydanou “čtyřkou”… Čísla nemám, ale z mnoha stran slýchám onu větu, že prostě měnit zatím netřeba.
Co z toho plyne? Těžko říci, jen to je možná další bod do skládačky…
Nenápadná psychologická válka vedená mobily
Na začátku jsem slíbil, že nebudu rozebírat “překvapivý” fakt, že mobily zlikvidovaly malé kompakty… Přesto na závěr jeden můj pocit: sleduji (na sobě i jiných), že mobily mají dramatický dopad i na všechny další segmenty fotoaparátů, mnohem dramatičtější, než se zdá na první pohled – osobně tomu říkám “psychologická válka mobilů”.
Co tím myslím? To, že mobily (krom ničení kompaktů) nyní hlavně mění naše myšlení – a korumpují nás těžko zapuditelnou myšlenkou, že skvělé fotky by měly být dosažitelné něčím malým a skladným, ideálně kapesním. Prostě s každým novým měsícem mi přijde o jedno promile nesmyslnější tahat s sebou s dětmi do lesa zrcadlovku, jak jsem to dělal vždy.
Za pár dní jednu na krátký výlet do Asie. A tato psychologická mobilní válka mě už měsíce trápí noční můrou v podobě dotazu “opravdu chceš s sebou tahat tu velkou zrcadlovku?”!
Asi měsíc jsem byl pevně odhodlán půjčit si Sony RX100 V, to je takový ten opravdu kapesní foťák, co stojí přes 30 000 korun, fotí skvěle, srovnatelně s obyčejnějšími zrcadlovkami.
Nakonec jsem to ustál, a v malém baťůžku přece jen pojede “obrovský” Canon 5D mark iii s dvěma pevnými a skladnými skly.
Ale s čím pojedu příště? Uvidíme, těžko říct, budoucnost fotografování je v zásadě velmi dobrá, jen mírně nejistá.
Což ostatně říká i legenda české (nejen fotografické) publicistiky Ondřej Neff (Digineff.cz). “Často kladená otázka zní: prožíváme rozkvět nebo úpadek? Jsem laděn pozitivně a proto se kloním k první variantě,” odepsal mi na dotaz, jak to vše vidí. “Lidi fotí jak vzteklí, dělá jim to radost, komunikují spolu obrazově, fotografie jim obohacuje život. Co víc si přát?”
Trh dle společnosti GfK
(Plný text souhrné informace, který připravila pro tento článek společnost GfK)
GfK: Tržby za systémové kompakty rostou (nejen) na českém trhu
Prodej digitálních fotoaparátů na českém trhu dlouhodobě klesá, nicméně pokles poptávky se u jednotlivých typů přístrojů projevuje v různé míře. Navíc roste průměrná cena prodávaného sortimentu, což poklesy tržeb zmírňuje nebo obrací k přírůstku.
Za rok 2016 klesl ve sledovaných odbytových cestách* v České republice prodej digitálních fotoaparátů o 27 %, tržby se snížily o 12,5 %. Nejvýrazněji klesl objem prodeje kompaktů s pevným objektivem, které v minulém roce pokryly ještě tři čtvrtiny celkové poptávky po digitálních fotoaparátech. Tyto modely se prodávaly v průměru za 5 000 korun, což bylo zhruba o 550 více než v roce 2015. Z nabídky kompaktů s pevným objektivem klesl objem i hodnota prodeje relativně nejmírněji u modelů s funkcí „travel zoom“ (velmi tenký přístroj s optickým zoomem +20x) a s velkým senzorem. Z celkových loňských tržeb za kompakty s pevným objektivem zajistil sortiment s velkým senzorem již čtvrtinu, modely s „travel zoomem“ téměř pětinu.
Do ztrát se za uplynulý rok dostaly také digitální zrcadlovky – v kusech o 17 %, obratově však klesly mírněji – o 6 %, za což opět odpovídal vyšší cenový průměr prodávaného sortimentu. Z celkové poptávky po digitálních fotoaparátech odpovídaly za 20 % prodejů, v hodnotě za 45 % trhu. Z hlediska tržeb se digitální zrcadlovky staly vloni vedoucím segmentem digitálních fotoaparátů, kompakty s pevným objektivem je se 44% podílem následovaly.
Prodej kompaktů s výměnným objektivem za rok 2016 ve srovnání s rokem 2015 stagnoval, tržby se však zvedly o 14 %. Průměrně zaplatili kupující za tento typ přístroje vloni 18 100 korun, což byla částka o 2 200 korun vyšší než před rokem. Systémovým kamerám se v meziročním srovnání dařilo v počtu prodaných kusů více ve druhé polovině loňského roku, čímž kompenzovaly ztráty z prvního pololetí s celoročním průměrem „na nule“ – tedy s výslednou již zmiňovanou stagnací v objemu prodeje.
Tržby za systémové kamery stouply v České republice v meziročním srovnání v korunách o 14 %, v eurech o 15 %. GfK – celosvětově působící společnost zabývající se výzkumem trhu – monitoruje prodej systémových kamer metodou panelového výzkumu i v dalších zemích Evropy. Pohled na panelové výsledky GfK ukazuje na převahu kladného vývoje tohoto segmentu trhu i v dalších evropských zemích. Konkrétně na Slovensku se obrat se systémovými kamerami zvedl o 8 %, ze sousedních zemí zaznamenaly růst v eurech také v Polsku a Německu.
*Elekroprodejny, specializované prodejny foto a nespecializované širokosortimentní prodejny
Je to tak, že mobilní trh umožnil většině lidí fotit, aniž by si dnes už museli kupovat fotoaparát jako zařízení zvlášť. Mobil už ustál kvalitu na úrovni kompaktů i vyšší, umí rychlé video, solidní ostření a celkem i fotky za horšího světla nebo v noci, co neumí je zatím nahradit zoomy, ale i to se řeší pomocí přídavných čoček nebo více objektivů, i když kvalita jde přeci jen dolů, takže mobilní telefon na většinu běžných situací opravdu stačí. V profi kategorii a na vážné focení je pořád ergonomie a možnost zrcadlovky, bezzrcadlovky nebo drahého kompaktu lepší a tenhle trh mobily tak rychle nenahradí jako levné kompakty, jež už v zásadě nahradily, zůstávají už jen podvodní a odolné foťáky, ty zase nahrazují minaturní outdoor kamerky, jež už umí i celkem solidně fotit. Trh s fotoaparáty nezanikne, jen se bude muset více počítat s tím, že jsou tu mobily a třeba dodávat technologie objektivů do mobilu. Docela mi chybí periskopické fotoaparáty se zoomem, ano moc toho neuměli, měli horší světelnost a často i kvalitu obrazu, ale to, že se nevysová objektiv a jsou krásně kompaktní a přitom slušně zoomují, to bylo moc fajn, ale u mobilu je stále málo místa na takovou konstrukci, ale třeba vymyslí zase něco nového. To, že Nikon zaspal dobu jsem psal už v době D200, který měl stále CCD, zatímco konkurence už začala používat CMOS čipy, a pak další nelogické kroky a chyby, není tak divu, že se Nikonu moc nedařilo, kompakty má moc drahé a ničím moc nevynikají a zrcadlovky nabízejí někdy nesmyslná omezení a nejsou ve všem lepší novější nebo dražší modely, jak by se dalo logicky čekat. Canon na to šel přeci jen trochu lépe, i když s bezzrcadlovkami se hodně potýká, řada M moc povedená není a Nikon svoji řadu Z představil teprve nedávno a jen v drahé fullframe verzi, škoda přeškoda.
Dobry den.
V zasade s Vami souhlasim, pokud vezmeme v potaz velikost obrazovych cipu v mobilech.. 🙁
Ovsem s vyjimkou Canonu eos M6 II, ten nabizi velmi vysokou uzitnou hodnotu vykonu, prizpusobeni i ergonomie.
Jako „narocny fotograf“ jsem opravdu spokojen (vcetne pouziti manual. objektivu i jinych znacek).
/Radeji mam malou nahradni baterii v kapse, nez se tahat s podstatne vetsim a tezsim strojem na krku.. :-)/
Dobrý den,
myslím, že je jedno, jak vznikne fotografický obraz, jestli to bude mobilem nebo foťákem, pokud dokáže uskutečnit vizi autora, fotografa.
Fakt je ten, že malý čip mobilu prostě nemůže udělat fotku, která by byla skutečně kvalitní, tedy alespoň zatím. Ale většině fotografujících na mobily jejich kvalita dostačuje, tak proč by si měli kupovat foťák? Problém vidím jen v tom, že snad žádný ze současných mobilů nemá krytku objektivu, a proto je povětšinou zapatlaný.
Ale – já osobně bych považoval za urážku své Leicy, kdybych ji nechal doma a šel ven fotit mobilem.
Pekný deň p. Rybář! Vďaka za zaujímavý článok. Som odchovanec starej fotografickej školy, keď sme ešte fotili na klasické kinofilmy resp. zvitkové filmy. Mať foťák (otcov Flexaret a iné) a vedieť s ním aj fotiť bolo pred 30-40 rokmi nie bežné. Vo fotokomore som presedel stovky hodín. Svet sa za posledné desaťročia veľmi mení, mnohé technické zariadenia (napr. faxy) zanikli. A vzniklo mnoho nových zariadení, o ktorých sme v minulom tisícročí ani nechyrovali. Teraz mám Canon zrkadlovku, pár objektívov, slušný blesk a množstvo ďalších amatérskych pomôcok. Digitálne fotenie veľmi „zlacnelo“ a „zľudovelo“ fotenie. Dnes už vedia fotiť malé deti, automatika to za nich nastaví. Pred 30 rokmi asi by to nešlo.
Je super, že cez mobily vieme zachytiť fotky a aj videá, kedy len chceme. Robiť dobré a výnimočné fotky však stále ostane určitým umením, kde bude potrebný aj „lepší“ foťák a jeho schopná obsluha. Slušnú optiku do mobilu nedostanete, zákony fyziky nepustia. Skúste s mobilom zachytiť rýchly pohyb na športových podujatiach, v kostole svadobný obrad, padujúcu snehovú vločku, orla sediaceho na vzdialenom vrchole stromu, hviezdy na nočnej oblohe, sériu veľmi rýchlych snímkov … To nie je len otázka techniky, ale aj otázka schopnosti fotografa, jeho citu pre kompozíciu, citu pre množstvo ďalších parametrov a detailov … V tejto rýchlej dobe budú síce ľudia fotiť stále viac a viac, stále však bude dopyt po tých iných fotkách, ktoré s mobilom neurobíte. Na to bude ešte dlho potrebné poctivé sklo a hlavne schopnú obsluhu. Ja sa nebojím, že profesionálny alebo aj amatérsky fotografi vymrú. To tak skoro určite nehrozí. 🙂
Je určite dôležité využiť súčasné možnosti techniky a softvéru, tie nám fotografom dávajú nedozierne možnosti … Fotografovanie sa v súčasnosti veľmi rýchlo vyvíja. Držím všetkým palce, aby sa darilo robiť skvelé fotky a aby nám v tom „fotogurovia“ pomáhali a dávali nám ďalšie inšpirácie.
Jako nadšený fotograf-amatér jsem po 50ti letech opustil zrcadlovky. Pro skalního zastánce této kategorie to bylo hodně těžké rozhodnutí. Věk se prostě zastavit nedá a síly na tahání několikakilogramové zátěže už prostě chybí. Dlouho, předlouho jsem zvažoval všechna pro a proti. Nakonec zvítězil kompakt s čipem APS-C s pevným, světelným objektivem. Něco jsem musel oželet, protože zoomy jsou trendy, fotograf se tolik nenaběhá, ale pevné ohnisko je prostě pevné ohnisko. Tím vyvoleným se nakonec stal FUJIFILM X100T (dnes už se prodává nová, čtvrtá generace – FUJIFILM X100F). Jeho cena 38 tisíc může odradit. Ovšem za ten peníz dostane fotograf 470 gramů kvalitního foťáku, jenž se (téměř) vyrovná slušné zrcadlovce s APS-C. Ono okřídlené, že „nejlepší foťák je ten, který máme při sobě“, zde platí dvojnásob. K mému rozhodnutí výrazně přispěly Vaše recenze, za které jsem Vám vděčný.
Dobry den, Honzo, dekuji za vas clanek o menici se strukture fotografickeho trhu. Ano, zcela s vami souhlasim a cisla jsou jasna. Take nevidim duvod mit v kapse levny kompakt, kdyz kvalitni mobil udela stejnou sluzbu a navic je stale poruce. Logicky se prestavaji tyto kompakty prodavat, protoze proti tomu jde stale kvalitnejsi foceni mobilem (mam na mysli technickou kvalitu samozrejme). Ja osobne patrim do skupiny nadsenych fotografu amateru, kteri nejsou prilis financne omezeni, takze mam nekolik stroju a mohu porovnavat. Ono jde opravdu o to, co clovek zrovna potrebuje fotit, takze moje soucasna jednicka na cesty je Sony rx10iii, kterou jste nedavno recenzoval a jak jste trefne poznamenal, je to kamera pro line cestovatele:). Kazda podobna kamera ma ale svoje omezeni a to se tyka i vynikajicich Fujifilmu (mam xt-1, ex-2 a par tydnu take X100F). Mam na mysli schopnost techto fotaku rychle reagovat, rychle ostrit, nebyt omezen kvalitou pri vysokem ISO, nemuset kazde dve hodiny vymenovat baterii…Pokud me ale neomezuje vaha techniky, stejne vzdy sahnu po zrcadlovce, proste se zrcadlovkou je to jine foceni, najednou v ruce drzite pocitove jiny stroj, jako kdyz ridite prvotridni auto, muzete se na ni spolehnout, ovladani je intuitivni, rychlost a kvalita FX cipu je proste ve srovnani s ostatnimi systemy neprekonatelna. Vim, nemluvi ze me jen fotograf, ale i technik, mam proste tyhle technicke vymozenosti rad. Tim chci rict, ze dle meho nazoru si spousta dnesnich uzivatelu fotograficke techniky nekupuje kamery jen kvuli vystupu, ale proste i proto, ze se do teto techniky zamilovali. Kdyby si prumerny neprofesionalni fotograf kupoval fotak podle technicke kvality vyslednych fotografii, bohate si vystaci s nejakym lepsim 1″ snimacem (nejlepe sony :)). Ale je to stejne jako s auty. Lide si nekupuji draha auta jen proto, aby se dopravili z bodu A do bodu B… Takze ano, zrcadlovky maji zcela nezastupitelny vyznam na trhu a pro seriozni fotografy budou vzdy patrit k prvni volbe. Ostatni systemy si kupujeme spis jako druhy, ci x-ty fotak, protoze jsme nadsenci a proste nas to bavi:).
Mejte se moc hezky v Asii, taky casto resim podobne otazky…
Mirek
Dobrý den Mirku. Taky jsem si koupil k zrcadlovce Sony RX 10 III. Je toho u tohoto stroje tolik že to nezvládám. Potřeboval bych k tomu nějakého odborníka k diskuzi. Jestli by vám to nedělalo potíže tak bych vás prosil o kontakt. Koupil jsem si ho taky že miluji nové věci a ten se mi zdál tak složitý že mě to hodně baví ho studovat.
Jsem z Teplic, pojedu teď na dovolenou a taky se mi nechce tahat výbavu komletní , ale pojedu autem a tak se nedá nic dělat.
Dobry den, Milane, urcite budu rad, kdyz si vymenime dosavadni zkusenosti s touto mimoradnou kamerou, moje adresa je [email protected]. Zatim se tedy nepovazuji za odbornika na tento fotak:)
Hezky den,
Mirek
Dobry den, Milane, psal jste mi nebo ne? Trochu jsem cestoval a nevim, jestli jsem vas mail neprehledl…
Mirek
Zdravím pane Rybář,
dobré shrnutí tohoto zajímavého a ze všech stran probíraného tématu.
Já osobně se neobávám, že díky mobilům ztratíme možnost fotit fotoaparáty
a to i v budoucnosti, i když tomu klesající prodeje možná naznačují. Jen by mě
zajímalo, zda by se dalo zjistit, kolik fotografů na celém světě stále fotí na film,
který byl s příchodem digitálu, také odsouzen k zániku, ale přesto se tak nestalo…
Podepisuji se pod to spolu s p.t. autorem. Skvělý Canon G1 Mark II mám v kapse poslední tři roky prakticky pořád a ač bych to nerad veřejně přiznával, minimálně polovina časopisu je dnes už focena s ním. Jasně – nemá to ten bokeh, tu hloubku prokreslení, ale když se vše udělá správně, je z něj i obstojná titulka! V mém věku tahání plnohodnotné zrcadlovky se dvěma objektivy a velkou flashí znamená přinejmenším nutnost následné rehabilitační masáže… A právě v tom osobně vidím jedno z těch číhajících nebezpečí, v článku nezmíněných. Ty drahé prcky dnes fotí tak, že produkují více než uspokojivou kvalitu pro zpravodajskou fotografii. Jsou lehké a ponoukají naši pohodlnost a lenost, jak popsáno při Vašich úvahách o Asii. Já už jsem většinu leteckých cest s velkou výbavou vzdal, vyzbrojen svým „Markem“. Do auta a blízkých zemí ještě vláčím velkou kabelu. Jak dlouho ještě? Než Sony, Fuji nebo nějaký novorozenec u Číny vyjede s fullframem se světelným objektivem ekvivalentu 18-135 (ne nechci slyšet poučné komentáře o tom, že velikost čipu vyžaduje odpovídající velikost skla atd, to vše vím). Mluvím o přání řady stárnoucích fotografů, kteří stále věcí, jak „to zmáčknou“, ale avšak sil a chuti ubývá. I za sto bych ho bral…i když za méně raději. Dojde k další segmentaci trhu – na superzrcadlovky pro art, studio a specializovanou (třeba sportovní) reportáž úplně nahoře, drahé kompakty pro běžnou zpravodajskou fotografii (a nemyslím si, že na úkor kvality zpravodajství) a mobily pro zbytek světa…