Co napínavého nás čeká ve světě fotografování v roce 2025? Co se změní, co začne, co skončí, a o co se budou fotografové rádi hádat nad pivem? Tak jako v minulých šesti letech jsem sepsal seznam 10 témat, které bude letos zajímavé i důležité sledovat.
Poprvé jsem se rozhodl pohlédnout do věštecké koule před šesti lety v roce 2019 – a text tehdy vyvolal velký ohlas, a proto vznikla lednová tradice článků, v nichž zkouším odhadnout, co zásadně ovlivní svět fotografování.
Pro zajímavost, zde případně najdete minulé verze, tedy rok 2024, 2023, 2022, 2021, 2020 a 2019. Já je tedy raději zpětně nečtu, abych se nedivil…
Každopádně platí, že jde o mírnou nadsázku, tak už to prostě u věštění z koule bývá…
1. Co opravdu změní AI ve světě focení?
První bod je vcelku jasný: každý ví, že prožíváme a prožívat budeme obrovské zemětřesení spojené s umělou inteligencí. Stejně tak není těžké vyjmenovat mnoho oblastí, v níž by změna MOHLA být dramatická – včetně produktové a portrétní fotografie. Je snadné si představit budoucnost, v níž mobilem párkrát vyfotíme vázu někde na okenním parapetu a pak z tohoto surového materiálu algoritmus vyrobí krásné a věrohodné fotky té samé vázy třeba v hezkém hotelovém pokoji. Jenže zde nastupuje pravidlo, kterému říkám “pravidlo 95 %” : Už to funguje, ale ne zcela na 100 %, což ale pro reálné použití potřebujeme. A proto je složitější odhadnout, co se OPRAVDU změní a jaké budou v horizontu měsíců a let ty zásadní trendy. Bude to nesmírně napínavé, o tom není pochyb – před pár týdny jsem o tom sepsal článek: AI (nejen) ve fotografování: co opravdu funguje – velký přehled.
2. Zvedne se díky AI prestiž “pořádných fotografů”?
U tohoto bodu už by v titulku vlastně otazník být nemusel – ano, vlna AI s sebou nese jeden velmi milý efekt: ty přívaly umělých fotek najednou u lidí zvedly zájem o “něco pořádného a opravdového”. Míchání uměle vytvořených světů s tím opravdovým je nyní jedním z velkých témat současného světa: od vzniku opravdu nebezpečně falešných obrazových manipulací na sítích, po v zásadě neškodné, ale o to intenzivnější bitvy v různých (facebookových) skupinách. Třeba o to, zda vůbec nechat algoritmy zasahovat třeba do fotek přírody, byť jen pro nevelké “poctivé” úpravy. Každopádně, osobně mám z toho opatrnou radost: svět pořádného focení přece jen stále dává hodně smysl.
3. Přijde s AI hlubší posun v úpravě fotek?
Ještě jedna kapitola z AI revoluce stojí za zmínku – a to úpravy fotek. Samozřejmě, v podstatě každý program a aplikace dnes mají každou druhou funkci onálepkovanou onou magickou zkratkou AI. Pokud začnete vše zkoumat podrobněji, narazíte často opět na mé pravidlo 95 % (viz bod 1): Vypadá to skvěle, ale ještě to chce trochu/hodně dotáhnout, aby to opravdu fungovalo spolehlivě. A třeba i různé supermoderní nové funkce v Photoshopu jsou méně zázračné, než jsem čekal a ani nový editor v Midjourney mě vlastně zatím moc neoslovil. Vůbec nepochybuji o tom, že postupně se dostaneme do nějakých jiných sfér, ale zatím tam nejsme – a AI tedy spíš pomáhá v tom, že výrazně vylepšuje staré dobré postupy: složité výběry, protahování chybějících okrajů a samozřejmě detekce všeho možného, od očí po nebe. (Pokud se pletu, napište!)
4. Jak a kde se ustálí trh s fotoaparáty?
Fotím vším možným, ale nejvíce mě pořád fascinuje svět pořádných foťáků. A stejně napínavé bylo, je a bude sledovat, kam se velcí hráči a s nimi i celý trh posouvají. Obecná teze je daná plus minus deset let a je samozřejmě zjevná až nudná: Běžné focení se přesunulo k mobilům, foťáky jsou dnes už jen pro profesionály a pokročilejší nadšence. Ale o čem při ranním kafi či miso polévce přemýšlejí šéfové fotodivizí Canonu, Nikonu, Sony, Fujifilmu? To by mě opravdu nesmírně zajímalo. Není těžké vylovit z dílčích přehledů hodně optimistická data: prodeje jsou stabilní, ekonomické výsledky také, trh je, zdá se, více méně stabilizovaný, výhled optimistický. Ale je to tak doopravdy? Doufám, že ano – ale budu to raději sledovat bedlivě a mírně ostražitě – protože budoucnost pořádných foťáků rozhodně není jasně definovaná.
5. Přijde něco zásadně nového ve světě mobilů?
Tenhle bod vám může přijít trochu podivný, ale není. V uplynulých letech jsem pořádně otestoval skoro všechny klíčové modely mobilů na českém trhu (viz přehled Nejlepší fotomobily). A v posledním roce to byla trochu nuda: samozřejmě není problém najít technologické průlomy i zajímavosti (viz dále), ale v celkovém součtu platí, že žádná opravdu dramatická revoluce s globálním dopadem se nekonala. Neumím prostě najít žádné téma, funkci nebo model, který by svět “mobilního focení” zásadně posunuly vpřed. I menší kroky se počítají, to se ví. Ale nedá se říct, že mobily roku 2024 by fotily výrazně lépe než ty z roku 2023. Tedy bude napínavé sledovat, co se bude dít letos!
6. Přiblíží se mobily foťákům?
Jednou z technologických zajímavostí loňského roku je zdánlivá drobnost: proměnlivá clona u Xiaomi 14 Ultra (článek zde), která dala této vlajkové lodi to, co ostatním mobilům chybí: možnost měnit hloubku ostrosti a “rozmazanost” pozadí. Což prostě v kombinaci s jednopalcovým čipem bylo hodně zajímavé – dopad pro běžné focení nebyl nijak zásadní a celé to mohli ocenit spíš opravdoví znalci a milovníci technologií. Ale do odborných debat to vrátilo oblíbené téma prolínání světa foťáků a mobilů. A musím říct, že opravdu funkční a rozšířené proměnlivé clony by opravdu byly výrazným krokem vpřed. Zda se to stane? No, nevím, nevím, nejspíš to opravdu zajímá jen mě a pak pár nadšenců…
7. Přiblíží se foťáky mobilům?
Tohle je moje tak trochu věčné téma, ale nedá mi ho nepřipomenout. Velkou záhadou pro mě i jiné pozorovatele technologií je otázka, proč se svět foťáků trochu nesnaží přiblížit se světu mobilů. Mobily jsou postavené na sofistikovaném zpracování obrazu, kdy algoritmy dokáží (zjednodušeně řečeno) přetavit záznam z nevelkých snímačů a čoček do překvapivě solidních výsledků. Foťáky se drží (až na výjimky) starého dobrého světa, kdy pořizující sice superkvalitní záznam, ten je však v některých situacích prostě nezbytné upravit v počítači. Foťák za 10 i 100 000 Kč vyfotí scénu se stinným horských údolím a svítící oblohou stále stejně: stíny bude třeba vytáhnout z černoty při úpravě. Mobil stíny dokáže věrohodně z dat vylovit přímo při cvaknutí. Je to samozřejmě téma na jednu pořádnou hospodskou hádku fotografů, ale nic to nemění na existenci oné záhady, proč se výrobci foťáků nesnaží trochu více. Nešlo by to přece jen? Foťáky by to více přiblížilo běžným uživatelům.
8. Budou mobily více pracovat s rawy?
Pokud se mě optáte, co je dle mého nejvíce podceňovaná funkce mobilů, odpovím: využití rawů. Je jasné, že k použití těchto velkých zdrojových souborů panuje nemalá skepse: pro fotografy stále patří do světa pořádných foťáků, pro majitele mobilů je to většinou termín zcela neznámý. Zejména Apple ale v minulých letech investoval obrovské množství energie do toho, aby užití rawů u iPhonů dávalo smysl. Experimenty s rawy každopádně patří k oblíbeným bodům mých kurzů focení pro mobily s Androidem i iPhony. Výsledky jsou prostě opravdu vidět hned – v jedné větě řečeno: díky rawům dokážeme v reálném čase pracovat se souborem, který má třeba 50 Mb, tedy nejméně desetkrát více dat než obyčejný soubor .jpg nebo .heic. Při rychlých úpravách se s tím prostě dají dělat skvělé věci – a zdá se, že výrobci mobilů si to uvědomují a rawy prostě nabízejí více přímočaře.
9. Přežije starý dobrý JPEG? A co dál s HDR?
Na pozadí fotografického průmyslu probíhá mnoho let zcela nepřehledná a většině lidí zcela skrytá bitva o to, do čeho, do jakého typu souborů, vlastně za pár let budeme fotit. Totiž: nikdo nepochybuje, že dny starého dobrého JPEGu jsou sečteny, prostě do příštích let nedává smysl – zejména kvůli tomu, že nabízí jen tzv. osmibitový záznam, který už nyní naráží na limity moderních displejů. Co ho ale nahradí? Skoro každý rok se objevuje nějaký nový kandidát a vlna spekulací o tom, kam se to celé posouvá: že HEIF už vyšel z módy, že AVIF to nakonec nevyhraje, že Apple experimentuje s formátem JPG-XL… To vše komplikuje podobně nekonečná debata o budoucnosti kódování HDR, v níž se to ve světě mobilů i foťáků hemží pojmy jako Ultra HDR, Super HDR, HIF atp… Je snadné se v tom ztratit – a ani letos to snazší nejspíš nebude. Ale napínavé to je, to ano…
10. Co vyplyne z fenoménu “bez Canonu G7 nelze žít”?
Na závěr jeden opravdu fascinující příběh, o němž upřímně nevím, co si myslet. Víte, který foťák patří k největším hitům posledních měsíců? Canon G7 Mark II. Totiž: někdy na podzim dorazila má gymnaziální dcera z večírku a pravila, že chce foťák. Že totiž jedna z tam přítomných dívek všechny oslňovala posledním výdobytkem technologií, jakýmsi malým Canonem. Že prý fotí lépe než iPhone, pravila dcera. Pak dopátrala konkrétní typ a byla mírně překvapena, že Canon G7 Mark II je z roku 2016, tedy devět let starý – viz moje recenze. (Verze I pochází z roku 2014 – článek zde, verze III se objevila v roce 2019 – článek zde). Přišlo mi to zajímavé a zjevně nejen mně – koncem roku totiž vydal New York Times obrovský článek o tom, jak dívky po celém světě šílí po 10 let starém foťáku, který “fotí lépe než mobily”, je zcela vyprodaný a u překupníků se prodává hodně draze. (Vyprodaný je v danou chvíli i ve všech českých e-shopech, pokud byste mi nevěřili.)
Což je vlastně příběh shrnující celý tento článek: AI i mobily vše ovládají, ale do toho všeho proniká touha po originalitě a autenticitě. Sláva!
K proměnlivé cloně v mobilech: Možná jsem něco nepochopil, ale pokud má ten pidiobjektiv sám o sobě hloubku ostrosti od nevidim do nevidim na plnou díru, možnost zavřít clonu ji ještě zvětší. K čemu to tedy je dobré?
Petře, zdravím, funguje to podobně/stejně jako u foťáků, tedy čím nižší clona, tím více „rozmazané pozadí“, pár ukázek viz link níže… Ale: 1. Samozřejmě platí, co říkáte, tedy to má smysl jen u některých scén, zejména kytka v popředí plus krajina v pozadí 2. A hlavně platí, viz článek, je to opravdu zajímavé a pokud by se to nějak chytlo, ale v danou chvíli to je opravdu spíš technologická zajímavost pro nadšence… Mějte se! JR https://www.fotoguru.cz/xiaomi-14-ultra-a-clona/
A co teprve až teenky dostanou do ruky něco lepšího jako je Sony RX100 V 🙂
Přesně tak! Vlastně nechápu, proč dívky tolik nešílí po RX100 iii až – teď už nevím, co je poslední – asi vii… Ale je možné, že důvod je cena, ony ty hračky od Sony stojí výrazně víc než G7 X… JR
Tak ta posedlost starým kompaktem mne postihla taky prostřednictvím dcery. A tak jsem se dozvěděl, že je to teď móda, koukal jsem jako puk. Je to jen otázka, jak dlouho jim to vydrží, když jsou zvyklí hned všechno sdílet, kdežto tady musí vytáhnout kartu z foťáku a nahrát do počítače. A na koncert jí zrcadlovku nepujcim, to by dlouho nevydržela 😀 ale fakt, že má stejný názor: fotí to prý líp než iphone
Zajímavé to je! Ono tedy, mezi námi, pokud to s iPhonem někdo umí, tak ty fotky jsou z něj v zásadě lepší, ale to asi dcerám nevysvětlíme. Ba naopak, hodně rád je u toho nechám! A je fakt, že jsou ty fotky prostě jiné… JR
Pravda je, že „blikání vnoučat roznášejících dárky“ fotoaparátem s potřebou úprav světelně náročného prostředí a živých pohybů děcek mne přivedly k focení ajfounem. No a pak jsem objevil úpravy v Google foto – rozmaže pozadí, černobílé pozadí atd atp. Je těžké tomuto odolat a nábožně si říkat čočka je luštěnina a objektiv je nástroj… Děkuji za články a vše dobré do dalšího roku přeju.
Děkuji za přání i Vám vše dobré! JR
Super článek 👍
Díky! JR
Generování nebo přehnané úpravy fotek pomocí AI u mě vedly k tomu, že když vidím nějakou fotku, která vypadá „super“, tak zbystřím a poslední dobou čím dál častěji zjistím, že to není realita. Hodně cestuji a rád poznávám nová místa, takže mě zajímají fotky ze světa, z míst, která neznám, ale už musím dávat hodně velký pozor a hlídat si zdroj fotky, abych jí mohl věřit. Nástup AI je nezastavitelný, ale ještě nevím, zda je to úplně dobře, nebo ne.
Obecně to určitě dobře je, ale ve focení bude napínavé sledovat, jak se nakonec vše ustálí – a máte naprostou pravdu, je nesmírně otravné se u každé hezké fotky podvědomě ptát, zda to je realita, nebo ne… Ale myslím si, že se to „nějak vyřeší“, aby reálné fotky měly větší šanci… A
Ja osobne verím v nový impulz pre digitálnu fotografiu v HDR fotografiu. OLED displeje si už schopné zzobrazovať skutočný wide gamout foto, chce to len aby výrobcovia našli lepšiu technológiu najm ä s nižšou spotrebou elektriny. Ale som rád, že píšete tieto články. Potvrdzujem tých 90 – 95% presnosť ai doostrovania tvári aj veľmi veľa ai vylepšení vo photoshope čo je veľmi významný prínos v produkčnom prostredí. Prajem pohodový nový rok 2025.
Zdravím a souhlasím, ta změna je obrovská, ale zatím je tam opravdu hodně problémů, které čekají na vyřešení – ve fotkách, i ve videích… Základní otázka dle zní, jak to udělat, aby bylo možné skvělý HDR obsah rozumně ukázat na ne-HDR zařízení… Obrovský problém to je třeba u videa na YouTube. Každý dokáže natočit a nyní už i sestříhat skvělé video v HDR (třeba z iPhonu), na YT nahrát jde, vypadá skvělé, ale jen na HDR strojích – konverze (prohlížení) na „obyčejných“ displejích vypadá dost katastrofálně… Ale snad se to nějak vše usadí… JR