Full frame vs APS-C – co zvolit?

Full frame, nebo APS-C? Je rozumnější zvolit levnější full frame, nebo nadupanější foťák s menším snímačem? A co vše je dobré brát v potaz? Pojďme tuhle otázku pořádně rozebrat. A dopředu přiznejme, že má více správných odpovědí.

Málokterá otázka vzdoruje času jako zdánlivě prostý dotaz, zda si pořídit full frame, nebo APS-C foťák. Tedy stroj s plnoformátovým snímačem o velikosti někdejšího filmového políčka, nebo foťák s menším snímačem kategorie APS-C (zkratka znamená Advanced Photo System type-C, což je ale dnes už zcela jedno).

Málokterá otázka působí dokonalé zmatení mezi začínajícími fotografy i dlouhé a nekonečné hospodské hádky mezi fotografy zkušenějšími. A patří i k častým tématům dotazů mých kurzů fotografování.

Proto ji pojďme stručně prozkoumat: rozpadne se nám na několik věcných podotázek a jednu otázku bezmála filozofickou, na které to tak trochu vše záleží (“Jsou fotky z full framu opravdu lepší?”).

Starý foťák
Ještě větší než full frame: Anebo jeden z mých foťáků (z roku 1906) fotí na skleněné desky či dnes už spíš na negativy o rozměrech plus minus 12 x 18 cm. Což tehdy ale byl spíš rozměr malý, na který se „pořádní fotografové“ dívali přehlíživě. Inu, ony ty velikosti „snímačů“ jsou prostě relativní…

Klíčový trend posledních let: dostupnější full frame foťáky

Přiznávám, před pár lety bych si byl jist, že trend je zcela jasný a že svět focení se pomalu přesouvá k full framům.

Proč? Protože ony stroje s APS-C přece jen patřily z velké části do světa začátečníků (s výjimkou Fujifilmů) a mobily, zdálo se, je nekompromisně nahradily. Vypadalo to, že až se usadí popel nad bojištěm s mobily, hlavním segmentem budou “pořádné foťáky”. Tedy nesporně full framy, protože fotit budou hlavně náročnější fotografové, kteří si budou ochotni připlatit.

Jenže poslední měsíce a roky přinesly (pro mě vlastně překvapivě) mnoho nových APS-C foťáků, jejich přijetí je mezi fotografy vřelé a odchod tohoto segmentu do dějin fotografování rozhodně není na pořadu dne.

Ale přitom platí: full framy nebyly nikdy tak dostupné jako nyní. Mým oblíbeným příkladem je Canon RP (recenze zde), který nyní stojí cca 25 000 Kč a i se setovým objektivem se dá koupit pod 30 000 Kč. Čímž neříkám, že bych ho nějak zvlášť doporučoval, ale je každopádně výrazně lepší, než napovídá pohled na jeho cenovku. A i pohled výrazně výš je vlastně hodně cenově povzbudivý. Například opravdu skvělý Nikon Z6 II se dá koupit za zhruba 55 000 Kč.

Každopádně platí, že nikdy nebyl svět full framů tak dosažitelný… A s jistou mírou nadsázky se dá říct, že otázka pro mnoho fotografů zní prostě: levný full frame, nebo hodně dobrý APS-C? Neboli přeloženo do příkladu s konkrétními modely: mám si koupit v setu nadupaný Canon R7 (APS-C) za 47 500 Kč nebo tak trochu kompromisní Nikon Z5 (full frame) v setu za 45 500 Kč?

Obé může být správně, stejně tak jako nákup onoho nejlevnějšího Canonu RP (viz výše) nebo některého ze skvělých Fujifilmů a dalších modelů. A stejně platná může být varianta “když už tak už”, tedy onen Nikon Z6 třeba se setovým objektivem (cca 75 000 Kč) nebo třeba samozřejmě nějaká varianta oblíbené řady Sony A7.

Že se motáme v kruhu? Ano, ale bez toho to nejde a nyní to vše upřesníme. Ale nejdříve musíme píchnout do vosího hnízda s otázkou, co tedy “fotí lépe”.

Tanto nákres hezky ukazuje, jak zásadní rozdíly panují mezi různými velikostmi snímačů. Nás zajímá hlavně full-frame, APS-C, případně o něco menší 4/3 (Four Thirds) a jednopalec 1″. Malinké čipy mobilů tu ani nejsou… Autor: Moxfyre Zdroj: Wikipedia CC BY-SA 3.0

Full frame vs APS-C – co fotí lépe?

Každá debata na toto téma se dříve či později zvrtne ve vášnivou diskuzi nad zdánlivě jednoduchou otázkou: Opravdu jsou fotky z full framu lepší?

Tady je naštěstí odpověď hrozně jednoduchá. A zní: ano. Fotky z full framu jsou prostě lepší. Tečka.

Klášter Nesosa Korea
Fotka z full frame Canonu z výletu do Jižní Koreje. V podobných situacích je prostě velký snímač cítit.

Pokud bychom vzali ve STEJNÉ situaci STEJNÝ objektiv, vše by fotil STEJNÝ zkušený fotograf a vše bychom pak prohlíželi na STEJNÉM, ideálně rozměrném prostoru á la velká fotka, přičemž by to byla poměrně početná série fotek (na jedné se to nemusí poznat), snímky z full framu by prostě byly lepší. Opravdu.

Nepříliš snadno se to popisuje, ale prostě to tak je, i když pokud tohle pronesete ve společnosti jiných fotografů, strhne se vždy velmi vášnivá debata, v níž část majitelů APS-C strojů bude tvrdit, že to je nesmysl, že 1. dokáží to samé a 2. že focení je vždy o oku, světlu, zkušenosti a kompromisu.

V tom druhém budou mít zcela pravdu, v tom prvním bych se s nimi vždy hádal. Můj názor zní: zkušený borec prostě z full framu vždy vytáhne v dobrých podmínkách a s podobnou výbavou o něco lepší výsledky.

Otázka zcela jiná je, jak moc na tom záleží. Jak zásadní je onen rozdíl.

Totiž: Právě nyní poslouchám k psaní muziku na stařičkém mono reproduktoru Bose. Zcela mi to stačí, ale pokud bych měl výkonnější stereo sestavu, bylo by to někde jinde. Ale mně to nevadí, jsem zcela spokojený.

Včera večer jsem se díval na jakousi sci-fi na naší chytré televizi. A byl jsem dost spokojený. V kině na velkém plátně by byl zážitek o něco větší. Na velkém IMAX plátnu by vše působilo ještě o těžko popsatelný kousek lépe. O tom prostě není pochyb. Jen jde o to, viz výše, jak moc mi na tom záleží, jak moc to využiji a jak moc to někdo ocení.

Tedy: Full frame je prostě full frame. Velký snímač prostě obecně znamená lepší fotky. Tak to je. Nu a ano, ďábel se skrývá v bezpočtu detailů, a otázka, co koupit, je opravdu zapeklitá.

Šaman, Akhové, Barma
Barma, šaman kmene Akha, vesnice Loi Akha – do Barmy se mi nechtělo vláček full frame, tedy jsem si vzal jen APS-C Fujifilm XE-3. Jasně, i ten umí krásné fotky a je skvěle skladný…. Ale občas se mi po full framu stýskalo. (Neupravená fotka přímo z jpg).

APS-C vs full frame – na čem záleží

Co je tedy třeba vzít v potaz? Pár bodů je zjevných, pár méně. Tu jsou.

Kolik peněz mám? Vše je, jak známo, nakonec o financích. Moje obecná rada, na které ale nijak netrvám, zní: buď levný APS-C stroj se skvělým poměrem cena výkon (á la Canon R10), případně snad i full frame Canon RP. Anebo “když už tak už” řešení a pořádný full frame á la, Nikon Z6 ii atp, Canon R6, Sony A7 iv atp…

Co chci fotit (= jaké objektivy potřebuji)? Tohle je extrémně důležitý kousek úvahy. Pokud víte, že bude stačit nějaký základní rozsah objektivu pro rodinné focení, full frame rázem získá pár bodů navrch. Ale pokud chcete fotit něco á la dítě jezdí na lyžích nebo kolekce ptáků v mé zahradě, pak se volba musí přiklonit k APS-C (nebo třeba i k nějakému Olympusu s ještě menším snímačem). Protože s trochou snahy bude stačit i obyčejný seťák, zatímco osadit full frame něčím pořádným “přibližovacím” by rozbilo vaše finance.

Objektivy je třeba promyslet dopředu: Dlouhá léta spokojeně kombinuji oba světy s full frame zrcadlovkou (Canon 5D mark iii) a s krásným, malým a skladným APS-C Fujifilmem X-E3. A právě Fujifilmy nabízejí opravdu skvělé výkony v malých tělech. Jen vždy trochu radím, ať nakupující pořádně prozkoumají, kolik pak budou stát různé objektivy (které Fujifilm nemá zrovna nejlevnější).

Jak velký chci foťák? Jedním z hlavních důvodů, proč zkušenějších borci v minulých letech volili APS-C, byly rozměry. Osobně mám nyní dva typy zavazadla: buď full frame tělo plus několik objektivů v tašce opravdu rozměrné, anebo Fujifilm plus nabíječku plus 4 baterky a 3 objektivy v brašně více méně miniaturní. I to je, samozřejmě, zásadní kousek rovnice. Ale pořád platí: pokud by na stejné místo tahal tu brašnu větší, vyfotil bych vše o trochu lépe. Opravdu.

Mohu využít mé starší objektivy? Tohle je další zjevná položka, kterou nechci objevovat Ameriku. Ale tedy pro pořádek: při volbě bude samozřejmě záležet na tom, zda plánujete osadit nové bezzrcadlovky staršími zrcadlovkovými objektivy (přes adaptér). Protože stará dobrá skla není snadné opustit.

Je foťák pro začátečníka, nebo zkušenějšího fotografa? Tohle je též důležitá položka úvah, která není tak přímočará, jak by se mohlo stát. Tedy samozřejmě: po dlouhá léta nesporně platilo: začátečník nechť si koupí něco levného, vše se naučí a jednou třeba skončí u pořádného full framu. Jenže: nová mobilní doba už levným začátečnickým foťákům moc nepřeje. Ač zmíněné pravidlo platí i nyní, já sám už v radách nejsem ani zdaleka tak kategorický. Jiným slovy: máte větší ambice a trochu peněz navíc? Full framem nic nepokazíte (jen se ho naučte pořádně ovládat!).

Čím zkušenější fotograf, tím lepší výsledky s APS-C. Sleduji hodně fotografů, kteří fotí s APS-C stroji (hlavně Fujifilmy) a dobré je i zmínit podstatné pravidlo: čím zkušenější fotograf, tím více je toho schopný vytáhnout z menšího snímače. Proč? Protože umí dokonale využít světlo, kompozici, objektivy. A ano, full frame v rukách začátečníka je tak trochu kanón na vrabce. Ale smysl dává.

Full frame vs APS-C – co zvolit?

Dobrá tedy, pokud bychom to nyní vše shrnuli, jak dopadne naše bádání nad otázkou Full frame vs APS-C, zde je pár bodů.

  • Full frame foťáky se postupem let stávají dostupnějšími a tento trend nejspíš bude pokračovat, a proto se budou rozšiřovat i mezi mírně pokročilé začátečníky. Zatím se ale – trochu navzdory očekávání – firmy od APS-C strojů neodklánějí, což je dobrá zpráva.
  • Nové generace APS-C strojů nabízí opravdu výrazně více než cenově srovnatelné zrcadlovky před několika lety (rychlost, ovládání, ostření).
  • Nejlevnější full framy dávají smysl pro fotografy, kteří nepotřebují fotit pohyb a složité situace (limitem je rychlost, ale třeba i setové objektivy). Pak dávají překvapivě smysl i ty nejlevnější modely full framů.
  • APS-C foťáky, a to i ty levnější, nabízejí obecně více rychlosti a lepší ovladatelnost za rozumné peníze než cenově srovnatelné full framy, přičemž z hlediska kvality výstupu jde o kompromis více než snesitelný.
  • Jasnou volbou budou APS-C a setové objektivy například pro focení sportu nebo zvířat, protože cena podobně výkonných kombinací ve full frame by byla opravdu hodně vysoká.
    Vždy nicméně platí, že “full frame je prostě full frame”.
Reklama

27 komentářů

  1. Cedrik Praha

    Na focení, hlavně dětí v místnosti, mám Nikon z5 s několika dobrými skly jako jako Nikkor 85mm, 1,8 nebo 50mm, 1,8 a na výlety do přírody mám Oly m5III s několika dobrými skly 60mm, 2,8, 45mm, 1,2. a 12-100mm 4,0. Na makro se mi zdá Oly lepší díky větší hloubce ostrosti. Otázka skel zde nebyla moc dikutována a snažím se víc šetřit na foťáku a míň na sklech.

  2. Z vlastní praxe mam zkušenost, kdy se Aps-C hodí na dokument, reportáž, výjev, sport, volně žijící zvěř. Kdežto FF na krajiinu, architekturu, zátiší, portrét.
    Dobrou fotku dělá její obsah jemuž má být technická kvalita přiměřená.
    Jinak ta dřevěná VF kamera je moc pěkná.
    Fotíte s ní občas ?

  3. Vladimír314

    Mám teď aps-c i ff, ale zatím moc rozdíl nevidím. Jedno je ovšem jisté, jakmile se začnete moc hrabat v technice, tak jde focení do háje. Důležitější je fotit, fotit, fotit bez ohledu na to, co chytnu do ruky. A o kvalitě fotky nikdy nerozhoduje kamera, ale oko, cit a srdce toho, kdo ten pokojíček drží v ruce. V tom se snad shodneme.

  4. Dobrý den
    Pokud někdo neví jak velký snímač bude potřebovat, tak neví nic. A rada vezměte raději levné ff do začátku tím nic nezkazíte, neb to dělá lepší fotky, je tak špatná rada že bych se styděl to vyslovit, natož napsat. Vůbec není zohledněno co dotyčný bude fotit, to je alfa omega výběru v kombinaci s cenovým stropem nabídkou skel v systému a též četností užití a s nadstavbou jak často se sáhne k videu. Pak najednou dává smysl menší snímač. Na focení přírody, živočichů, makra jsou nesporně lepší menší snímače. V této disciplíně kde rozhoduje rychlost, je třeba crop, větší hloubka ostrosti, výkonější stabilizace a v neposlední řadě kompaktnost. Je tu nejmenší snímač systému mft, jak pro foto zvěře tak pro rychlost série tak pro video, nemá nic na dvojici OM1 a GH6. Žádný Canon, Nikon na ff za stejné peníze tomu nesahá po kotníky, výkonem, odolností a životností závěrky, nezmiňuji funkce jako preburst, režimy vysokého rozlišení, nebo chladiče proti přehřátí.
    Kompromisní řešeni jde najít u Fujifilmu a nově Canonu na APSC, je však třeba zmínit ostření u Fuji které neumí detekci zvěře do XT4 !!! Canon ještě s R7 neprošel u veřejnosti. Sony APSC je mrtvé a rozhodně ty placičky nejdou užít s delšímy skly o ergonomii nemluvě. Nikon je nejhorší ze všech s APSC., těly a sadou skel.
    Takže k otázce co je lepší je potřeba položit druhou neméně důležitou, co se bude většinově fotit. Pokud Příroda, pohyb v ní a občas krajina s produktovkou stačí i menší snímače, GH6 zvládá 100 mega z ruky s korekcí pohybu, ze stativu ještě lépe. Kdyby někomu nestačilo 25 mega…
    Interiér, svatby atd zajisté ff, u portrétu pokud nejde o ateliér bych už váhal. APSC je vlastně moc kompromisní, neumí to co ff a ani není rychlé a kompaktní jako mft. Tedy pro široké masy ideál v uvozovkách.
    K těm dvěma důležitým otázkám patří i peníze a budoucí investice do portfolia skel. A ještě přiložím poznámku k tomu že ff z logiky a fyziky věci dělá prostě lepší fota. Do určité výše iso jen lhář by poznal zda jde o mft, APSC nebo ff. Každá velikost snímače má svoje výhody a slabiny. To bych dotyčnému na začátek řekl především s doplňujícím dotazem zda bude tisknout plakáty 3×2 m a nebo jen vkládat fota na soc.sítě a tiskem do alba rodiny 15x10cm

    • Ladislav z Pardubic

      Dobrý den,
      některé vaše tvrzení jsou také diskutabilní. Viz životnost závěrky, ano souhlasím. Mě vydržela u D40 Nikoní něco přes 100k cyklů.
      U Nikoní D5200 jsem reklamoval v záruce vadu závěrky, což výrobce uznal. Servisní list od provedené opravy mám dodnes doma schovaný.
      Dnes v době el. závěrek CSC se nebudeme bavit o takových věcech, jenom je potřeba počítat, že bazarové kousky DSLR mohou mít problémy s mechanickou závěrkou.
      Stejně, jako už se léta nediskutuje o vadě „blooming“. Setkal jsem se naposledy u D40. To je hezkých pár let zpátky.
      Chlazení snímače, vůbec elektroniky je problém nejenom u digi foto. Hlavně pokud se zpracovávají velké toky dat, video.
      K Vámi uvedeným Olympusům. No u OM-D není inovace zrovna silná stránka, své chyby mají také, něco jsem už napsal níže. Rozhodně u nich není vše špatně.
      S čím ale souhlasím, že snímek pokud je hezký, dobře udělaná kompozice a má to nápad, já nepoznám čím to bylo nafoceno, pokud se nepodívám do metadat (Exif)
      U Nikonu se stačí podívat na prodeje Z6 II a je to FF který lidi kupují. Oly vyšších tříd vám nabídne 4:3 vs FF Nikonu. Za stejné peníze.
      Já fotím na APS-C , mým potřebám to dostačuje a 4:3 nijak neodsuzuji. A dobrá fotka jde udělat i z telefonu.
      Přeji dobré světlo.
      Ladislav

  5. Jendo díky za přínosné zamyšlení. Určitě je super, že se dá koupit FF za tak nízkou cenu jako Canon RP; prostě to jen rozšiřuje možnosti, bez nutnosti nabourat rozpočet pro amatéra. Už to tady znělo – foťák je jen prostředek; k vyfocení zajímavé fotky musí mít fotograf „oko“ a hlavně a především mít co fotit – tedy musí být tam, kde se něco zajímavého (nebo krásného) děje. Takže ideální je kvalitní foťák v mobilu, prostě proto, že je v kapse téměř vždy. Ovšem když vím, že budu potřebovat zoom, tak se bez foťáku s delším sklem neobejdu. Volba mezi FF a třeba rychlejším APS-C je do značné míry o zkušenostech a preferencích – za které ještě jednou díky.

  6. Diky za super článek, jsem úplný laik a řeším výběr úplně prvního lepšího foťáku. Mám rozpočet cca 55000 a měl favorita právě Canon eos R7. Jenže…po přečtení více článků, recenzí a diskuzí, váhám, jestli nejít rovnou do full frame a z těch mi pořád vychází nejlíp Sony A7 III. Tak nevím co zvolit. Co tě týká pohodlí úchopu, ovládání a kvality obrazu, chtěl jsem Canon, ale…. tak nevím. Budu fotit krajinu, rodinu, ale zase láká mě i zkusit něco v pohybu…

  7. Fullframe má určite význam pri cene okolo 2000€ a viac , do tej ceny by som bral radšej aps-c , inak ja mám Fujifilm xs10 a nemyslím si že do ceny 1500€ by som vedel kúpiť lepší fullframe , už aj kôli univerzálnosti toho Fuji , výborne fotí a má výborné video . Ale fotenie je pre mňa iba hoby.

    • Vláďa Bk

      Poslední dobou zrcadlo Canon EOS 7D leželo ve skříni… fotil jsem převážně na mobilní telefony… které udělaly velký pokrok.Nyni jsem si pořídil Canon RP a opět FOTÍM 😉… Učím se zvládat velké množství nastavení, ..
      Co mne nejvíce baví je možnost, přepnout v nastavení Full frame na Crop 1, 6 👍 Takže veškeré objektivy mají možnost jiného zoomu. Vadila mi jen malá výdrž baterie ,ale po zakoupení gripu z Číny s dvěma dalšími bateriemi je problém vyřešen…grip sice moc nespolupracuje jako originál,ale vyřešil problém s baterií s hlavně lepším úchopem… když cenově je ještě výhodnější než “ placka“ kterou nabízí výrobce

      • Áno súhlas tiež mám grip na Canon RP aj Canon M50 z číny a je to super. Ale ma štvalo že foťák potom neukazuje správnu reálnu zostakovú hodnotu energie.
        Tak teraz mám grip z 3D tlačiarne na dve baterky čo sa používajú v elektrokolobežkách , grip je rovnako veľký ako ten čínsky, len s tým rozdielom, že my grip samostatne LED diódami ukazuje reálnu spotrebu energie. Takže problém s ukazovaním zostatkovej kapacity vyriešený. Navyše je to taká spústa energie, že je problém vôbec foťák vybiť……. 🙂

  8. Jiří z Prahy

    Zdravím, Honzo!
    Výrobci teď celkem zřetelně dali najevo, že nebudou pokračovat ve vývoji kompaktů s pevně osazenými objektivy, bez ohledu na čip uvnitř (což věstí konec jednopalcových kompaktů). Podobně Panasonic prohlásil, že nebude pokračovat ve vývoji levných MFT, které nejsou schopné bránit svému vytěsnění mobily. Ve fotozinech se to bere jako signál konce kompaktů (ale tedy asi i všech menších čipů), takže výrobcům v dohlednu zbydou v nabídce jenom přístroje APS-C a FF (+ nějaký ten středoformát). Můj odhad proto je, že se tím zvýšil význam APS-C formátu, který by prodejními výsledky měl pomáhat vydělávat peníze i na FF.
    Jinak dilema FF nebo APS-C po pravdě neřeším, protože je pro mě mnohem aktuálnější kyselé jablko poznání, že když více než 90 % mých fotek jsou rodinné momentky pro úzký okruh mých lidí na WhatsAppu, měl bych se v první řadě zabývat smartphony. A pokládat smartphone za svůj přístroj č. 1.
    Všem dobré světlo!

  9. Tedy sorry, ale to srovnání „Pokud bychom vzali ve STEJNÉ situaci STEJNÝ objektiv,….“ je přece nesmysl – při stejném objektivu bude fotka na FF a APS-C mít zásadně odlišný výřez a srovnání je dobré pro pixelpeepera kolem čipu, ale reálně je o ničem.
    Zajímavé to je až když si ohniska dorovnáme a pak se to začne zamotávat – zda bude hrát roli DOF (a jakou, ne vždy chceme malý, často je to naopak), zda při daném ořezu je u FF problém dosáhnout patřičné ohnisko (u dlouhých skel) atd.
    Můj zcela soukromý závěr je takový, že FF smysl má, ale až ve vyšší cenové kategorii a s přístroji nad 40mpix, tam by to skutečně mělo APS-C (MFT) překonat za všech okolností, ale bohužel to také stojí dost peněz.
    Naopak levné fullframy 20-24mpix jsou přínosem daleko spornějším, zejména při omezeném rozpočtu kolem skel a zejména u WL/bird oborů je může v reálu (s tím co je uživatel schopen zaplatit ve sklech) slušně zválcovat i MFT o dobrém APS-C nemluvě. Osobně si myslím, že uvedení nových APS-C od Canonu míří právě někam sem k vykrytí této díry a dává mi dost smysl…

  10. Začínal jsem fotit někdy koncem 60tých let, prostě dokumentární fotky z různých setkání a cest na Praktiku, později canon.
    V roce 2000 jsem si koupil první digitální Canon kompakt a tam mně focení chytlo takže jsem si koupil APS-C Canon 40D a k němu později 2 poloprofi zoomy EF 24-125 f4 IS a EF 70-200 f4 IS. Oproti objektivu který jsem koupil přímo z Canonem 40D se výsledky hodně zlepšily. Stále jsem, ale četl tyhle půtky mezi přívrženci APS-C a FF. Chtěl jsem to zkusit, půjčil jsem si FF Canon 6D a vyfotil se stejnýma objektivama stejné záběry(fotím dnes hlavně krajinu a dětí) a byl jsem překvapen, ty fotky z FF byly prostě jiné hezčí, přesvědčilo mně to natolik, že jsem Canon 6d koupil a dodnes nelituji, i když Canon 40d občas požívám s dlouhým objektivem přiblížení je větší. Chtěl jsem sdělit jen svou zkušenost. V.Č

    • Vladimír

      Fullframe má určite význam pri cene okolo 2000€ a viac , do tej ceny by som bral radšej aps-c , inak ja mám Fujifilm xs10 a nemyslím si že do ceny 1500€ by som vedel kúpiť lepší fullframe , už aj kôli univerzálnosti toho Fuji , výborne fotí a má výborné video . Ale fotenie je pre mňa iba hoby.

  11. Vašek z Oslavan

    Věčná diskuse nemající jednoznačné řešení. Dle mého soudu ideální foťák neexistuje. Tak jako neexistuje ideální automobil. Jinou představu o ideálním autu má chatař, chalupář, jinou stavebník, jinou milovník rychlé sportovní jízdy. Jaký fotoaparát? Jaké mám ambice, co budu nejčastěji fotit, jaké mám finanční možnosti, jsem ochoten za mírně lepší kvalitu, kterou prohlížením fotografií na monitoru TV či PC asi stejně neocením, připlatit násobek ceny? A ve finále jsme opět u toho faktoru radosti, který máme nastaven každý jinak. Dobré světlo všem.

  12. „Nepříliš snadno se to popisuje, ale prostě to tak je, i když pokud tohle pronesete ve společnosti jiných fotografů, strhne se vždy velmi vášnivá debata…“ Možná právě proto, že „se to nesnadno popisuje“. A pokud nebude jasný argument, jiný jak „pocitový“, tak debaty neustanou.
    Z technického hlediska je třeba možné říct, že stejná scéna focená stejným úhlem (ne ohniskem) a stejnou clonou jednoznačně pochytá víc světla – protože FF má na stejný úhel čočku větší a větší čočka prostě pochytá víc světla – na přání rozvedu.
    A když pochytá víc světla, tak míň šumí. Když míň šumí, tak celá fotka má větší dynamický rozsah – přímo vyplývá z definice DR.

    A pokud budou pro FF vs APS-C podobné argumenty, nemohou se strhávat vášnivé debaty, ne? 🙂

  13. ASP-C anebo FF mi přijde za mě, co pozoruji jedno 🙂 fotím na Fujifilm a pohodička. Ale zpátky do obecné roviny, mnohem větší problém vidím v tom, kolik času je ochotný začínající člověk zajímající se o fotografii věnovat času tomu, aby se v tomto oborou naučil nějakým způsobem pohybovat a produkoval obsahově zajímavý obsah 🙂

    • Jan Rybář

      Jakube, zdravím a přesně tak: výbava je opravdu jen malý kousek toho všeho – a nakonec rozhodne, zda někdo umí nebo neumí pracovat s kompozicí… Mějte se! JR

      • Ladislav z Pardubic

        Ano Jene, máte naprostou pravdu. Je to o oku, rukách a zkušenostech. I s telefonem a nemusí to být zrovna nakousané jablko se dá udělat slušná fotka.
        Jenom to vyžaduje pohrát si a nenechat za sebe pracovat různé automatické režimy „cvak“.
        FF versus APS-C je dnes hlavně o penězích. Já jsem koupil Nikon Zfc během „akce“ protože na Nikon USA zjistil, že budou zdražovat Z skla. A už je to i zde. K tomu jsem vzal i FTZ II adapter pro starší ale velmi dobré světelné Nikoní F skla, která mám. Takových bude všude dost, nebudou drahá. Zfc s FTZII a F sklem 18-140 to je vizuálně lahůdka.
        Olympus a 4:3 není špatný, pokud je dostatek světla. Měl jsem možnost si půjčit od Olyho M10 MKIV.
        Fotí to pěkně, ale… nijak se nedařilo nafotit pohyb, jedoucí auto, sport. pokud se povedlo, spíš dílo náhody. Potom jsem zjistil slabou stránku Olyho. Neumí fázové ostření. Pouze na kontrast. Naopak v rychlosti ostření byl bezvadný levnější Sony 6100. Ale zase to ovládání ala Sony.
        Přeji dobré světlo a hezkou dovolenou
        Ladislav z Pardubic

        • Jen pro Vaši informovanost. Oly fázové ostření samozřejmě umí. Jen si nesmíte půjčovat nejnižší model. Řada M5 a M1 a OM – 1 fázové ostření má. Asi tak.

          • Ladislav z Pardubic

            Díky za info, ale co vzpomínám, Oly M5 MKII co měl kolega jsme zkoušeli a bylo to bez fázového ostření také.
            Nevím jak je na tom MK III.
            Stabilizace byla perfektní, u M10 MKIV by jsem fázové ostření očekával. V cenové kategorii to je běžné.
            Zuiko skla se jevily jako velmi dobré co jsem měl možnost odzkoušet v té ceně asi nadprůměr.

  14. Moc děkuji za krásně napsaný článek, který potěší profesionála i začátečníka. Za 10 let budeme kupovat foto video kamery s kterými můžeme telefonovat a s aplikací, která online rozešle fotky s mluveným komentářem na všechny uživatelem vybrané sociální sítě aby se ten potom večer, sám v pokoji, na display foťáku dozvěděl kolik lidí jeho fotky z akce vidělo, protože se nechce s nimi osobně potkat a zážitek sdílet online naživo v realitě. 🙂

    • Jan Rybář

      Raddo, díky za komentář… A skoro se bojím, abyste nakonec neměl do značné míry pravdu… Před časem se řešil takový milý „skandál“, zda jistý mobilní telefon opravdu umí vyfotit měsíc a zda náhodou nemá v zásobě katalog fotek měsíce z různých úhlů, které pak fotografům dává… Nakonec to tak nebylo, ale možná se ještě budeme divit… JR

  15. Osobně si myslím, že APS-C zůstane doménou Fujifilmu a full frame ty menší snímače u Canonu, Nikonu a Sony postupně sežere. Zbývá otázka, kdy kdo vyrobí rozumné malý full frame pro to moje dokument/street focení…

    • Kúpte si LEICA Q2. Na street fotenie je super.

    • Jan Rybář

      Zdravím a díky za komentář… Přesně to jsem si myslel ještě před pár týdny, ale nedávná smršť APS-C foťáků naznačuje, že to vše může být nakonec nějak jinak… I když osobně mi to vlastně nedává moc smysl… Uvidíme… JR

Připojte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*