Mobily při focení dokáží stále neuvěřitelnější věci. Jen je těžké neztratit se ve všech těch kouzlech, postupech a tricích. Proto vznikl tenhle přehled – a ručím za to, že vám opravdu pomůže k lepším fotkám.
Proč jsem sepsal tenhle článek a natočil podrobné video? Zcela upřímně přiznávám, že jsem vše plánoval už hodně dlouho. Mnoho let dělám kromě tradiční fotokurzů též kurzy focení s iPhony i kurzy focení mobily obecně (hlavně pro firmy a různé organizace).
A neustále mi někdo pokládá otázku na způsob “Ale co se dá na focení mobilem naučit?! Vždyť přece stačí zmáčknout spoušť a technika vše udělá za nás!”.
Jenže neudělá, mobil (stejně jako foťák) sám od sebe fotit neumí. Zkrátka: jen mačkat je hrozná škoda. A zde je tedy můj podrobný přehled – a jsou to nejen kouzla, s nimiž je dobré až nezbytné si hrát, ale také manuál toho, na co se soustředit, pokud chcete z mobilů opravdu vytáhnout pro focení maximum.
Proč má smysl učit se zacházet s foťákem v mobilu
Nakonec jsem článku dal titulek 12 kouzel pro focení s mobilem, ale mohl by být i jiný. Pro zajímavost, zde jsou alternativní titulky, které zní dlouze a tudíž nepoužitelně, ale odpovídají na otázku, proč jsem vše sepsal:
- Jen cvakat je škoda: ukážu vám, s čím si hrát, aby fotky byly lepší
- Proč většina lidí využívá jen zlomek potenciálů svých kapesních hraček
- Proč mobily neumí fotit samy od sebe. A co je prostě nutné se naučit
- Focení mobilem je to samé jako focení foťákem – bez trochy teorie nefunguje
- Proč má smysl chodit na kurzy focení mobilem
Nu ano, zdlouhavé to vše je, ale snad z toho zahlédnete, proč vlastně tento článek a video vznikly. Ale pracovně se klidně držme těch 12 fotokouzel, i to samozřejmě platí!
Video: 12 kouzel pro focení mobilem (21 minut v 4K)
12 kouzel pro focení mobilem – stručný přehled
1. Klíčové pravidlo: mozek touží po 3D
Tohle zní možná hodně nudně, akademicky a nepoužitelně. Ale opravdu jde o nejzásadnější pravidlo ve fotografování. Náš mozek prostě touží vidět svět kolem ve třech rozměrech a šikovní fotografové dokáží iluzi třírozměrnosti úspěšně vytvářet. A proto jsou fotky hezké.
Cest je mnoho a mnohé z nich používáte – třeba “rozmazané pozadí” u portrétů, ale je opravdu dobré (přesněji řečeno nezbytné) pochopit, že cest je víc (viz další bod) a že to bez umění udržet u snímků “3D-pocit” moc nejde. Fotka bez prostoru je prostě obvykle nepřehledná, nudná, tedy špatná.
2. Linie pomáhají budovat prostor
Od dnešního dne budete všude vidět linie – to ony jsou totiž nejdůležitějším “trikem”, jak fotografové udržují ve fotkách pocit prostoru. A zkrátka z fotek nudných dělají fotky dobré a hezké. Já vím, zní to opět mírně neuvěřitelně, ale je to tak.
Linie (cesty, řeky, hrany mezi světlem a stínem, atp…) jsou pro výsledek zcela zásadní – podporují pocit oné magické trojrozměrnosti. A například v krajinářské fotce dokáží “natáhnout” pohled diváka do záběru. Nevěříte? Zkuste se naučit linie vnímat a používat – svět se opravdu změní před očima.
3. Využívejte opomíjené poklady v nastavení
Pokud budete fotit psa běžící v podvečer deštivou krajinou, rozmaže se vám. To znáte, že? Fotky se zkrátka pohybově rozmazávají od počátků věků. Ale podobně jako u pořádných foťáků je snadné pohyb zbrzdit, zastavit a oné rozmazanosti prostě zabránit. Jen to u mobilů málokoho napadne udělat.
U iPhonů si stáhněte nějakou aplikaci (třeba Lightroom, je zdarma), u Androidů objevte ve foťáku složku PRO – tam je možné ovlivňovat, jakým tzv. expozičním časem bude mobil fotit. Psa v běhu nebo dítě v kavárně tak hravě zbrzdíte. Nebo můžete dělat mnoho jiných kouzel, viz fotka a video.
4. Pátrejte po nenápadných funkcích, které jste přehlédli
Já vím, zní to zase trochu nudně a obecně, ale je to pravidlo opravdu všemocné. Firmy vyrábějící mobily jsou chronicky špatné v promování toho, co vše jejich výrobky umí. A drtivá většina uživatelů prostě přehlédne opravdové poklady.
Můj oblíbený příklad ze světa iPhonů: rozmazávání tekoucí vody je defaultní funkcí, jen o ní neví cca 90 % majitelů. Stačí zapnout Live Photo a pak v levém horním rohu fotky pustit možnost Dlouhá expozici. U Androidů doporučuji výpravu do záložky PRO – tam se též dají dělat často neuvěřitelné věci.
5. Ignorujte žebříčky, skvělé aplikace nebývají slavné a známé
Najít opravdu skvělou aplikaci je nesmírně těžké. Mám jich desítky, možná stovky, používám jich možná pět až deset. Číst žebříčky na webu nemá smysl, autoři se navzájem vykrádají. Zkoumat tabulky nejstahovanějších je též na nic – ani tam drobné poklady nenajdete.
Co tedy radím? Ptát se kamarádů. Za deštivých dnů trpělivě zkoumat méně známé aplikace a testovat je. Případně googlovat speciální funkce. Jen tak najdete poklady – třeba onu aplikaci na zachytávání hvězdných tras. Skvělá drobná aplikace dokáže posunout mobil do nečekaných dimenzí a nabídnout nečekané funkce, proto je tohle “bádání” tak zásadní.
6. Používejte portrétní mód na neportrétní věci
Když se mě někdo optá, co je nejdůležitější drobnost, kterou lidé rádi přehlížejí, odpověď mám vždy po ruce: používání portrétního módu na neportrétní objekty. Jiným slovy: každý mobil má portrétní mód, a 90 % uživatelů ho využívá – logicky – jen na focení lidí. Což je škoda.
Portrétní mód je samozřejmě trochu podvod – ono pozadí je rozmazané softwarově. Ale i tak se to prostě opravdu hodí, protože ona rozmazanost dává fotce pocit prostoru (viz bod 1). A je skvělé naučit se tento mód používat na nespočet dalších věcí: na zvířata, předměty, cokoliv. Má to své limity, ale v mnoha případech to je opravdu magická funkce.
7. Nejdůležitější záběr: širokoúhle a zblízka
V tomhle bodě se dostáváme do zóny, která se v textu vysvětluje poměrně těžko – lepší je podívat se na doprovodné video. To podstatné pravidlo je však prosté: nejdůležitější záběr na světě se fotí širokoúhle a zblízka.
Proč je tak důležitý? Pusťte si dnes večer jakýkoliv film, těchto záběrů tam bude obrovské množství. Fotit (snímat) širokoúhle (tedy bez zoomování, přibližování) dává možnost mít ve fotce více “vrstev”. Třeba dítě, hřiště a za ním Karlštejn. Nebo Jamese Bonda, auto padouchů, náměstí a ještě nějakou tu věž italského města.
8. Portrét se fotí z odstupu
Tohle pravidlo je velmi jednoduché. Co svět světem stojí, tradiční portrét se fotí z odstupu, nikoliv zblízka. Jinými slovy, fotograf v ateliéru od portrétované osoby poodstoupí a přitáhne si ji zoomem… Proč? Protože fotit postavu (a hlavu zejména) z těsné blízkosti znamená, že ji zcela zdeformujeme a rozplácne – a oné postavě se to nebude líbit.
Co z toho plyne pro focení mobilem? 1. To samé, co pro pořádný foťák: portrét prostě nefoťte zblízka, nebude to hezké. 2. Máte-li speciální portrétní objektiv (u iPhonů PRO a Max, u Androidů obecně u dražších modelů), používejte ho v portrétním módu, uvidíte, že postavu “přitáhne a přiblíží”. A hlava nebude zdeformovaná.
9. Inspirujte se u starých mistrů
Tohle pravidlo patří k mým nejoblíbenějším a opakuji ho vlastně neustále v různých podobách. Tedy: když dnes fotíme foťákem i mobilem, používáme stejné (ne podobné, ale opravdu zcela stejné) postupy, jako třeba staří mistři před stovkami let. A je škoda to nezkoumat podrobněji.
O čem mluvím? Klasické obrazy jsou dokonalé mimo jiné v tom, co zde uvádíme jako bod 1: tedy v budování prostoru – ať už pomocí linií, směřováním pozornosti nebo rámováním (viz další bod). Zkrátka: můžete fotit mobilem a po pravdě si říkat, že stejné triky užíval třeba Rembrandt.
10. Ještě jeden kompoziční trik: rámování
Používáte při úpravách vinětaci? To je taková ta trochu násilná metoda, jak zatmavíme rohy fotky a ono to vše vypadá lépe… Pokud se trochu stydíte, že fotku takto ohýbáte, stydět se nemusíte – postupy z podobné kategorie patří k oblíbeným trikům malířů a fotografů po stovky let.
Co přesně mám na mysli? Obecný fyzikální princip, v němž temné plochy (obvykle v rozích), rámují to podstatné v obrazu/záběru. A směřují pozornost tam, kam autor chce. Zní to trochu nudně, ale je to kategorie triků zcela zásadní a nezastupitelná.
11. Objevte kouzlo focení do rawu
Zkratka raw dlouho patřila především do světa focení pořádnými foťáky – není však pochyb, že postupně bude hrát ještě zásadnější roli u mobilů. U už dnes je prostě škoda do rawů nefotit – zejména u vlajkových lodí, které mají rawy zakomponovány přímo do fotoaplikací.
K čemu focení do rawu je? Raw je zkrátka velký původní soubor, který vznikne na snímači, a má tedy třeba 20-30 Mb, tedy zhruba desetkrát více než .jpg nebo .heic, s nímž obvykle pracujeme. A to znamená, že při úpravách jsme z fotky schopni vytáhnout mnohem více – třeba při “lovení” detailů ze stínů nebo přesvícené oblohy.
12. Odhalte sílu harmonie a moc pravidla třetin
Přiznávám, pokud mohu, snažím se vyhýbat tématu Zlatý řez a fotografování. Proč? Tento dávný princip harmonie je zcela zásadní, ale je paradoxně složité stanovit jasná pravidla, jak a kdy ho používat. Tedy vše zjednodušme na princip podobně magický: pravidlo třetin.
Co to je pravidlo třetin? Fotkám obecně prospívá držet klíčové věci (oči, postavy, cokoliv) ve třetinách vertikálních i horizontálních, případně kolem průsečíků těchto třetin. Šlo by o tom mluvil tři dny, ale tohle je prostě to klíčové. Opět platí: dívejte se dnes na záběry na televizních obrazovkách. Budete překvapeni, jak skoro vše podstatné bude někde kolem té třetiny.
Zajímavá vás víc? Prozkoumejte mé kurzy!
Prozkoumejte mé kurzy focení iPhonem (obvykle v neděli) i kurzy focení mobilem (individuálně pro firmy a další instituce).
Děkuji moc.Jste skvělý a díky za rady.Preji hezky podzim.Dagmar
Taky zdravím, Honzo, jste skvělej a moc sympatickej! Vaše fotografické postřehy, nápady a myšlenky jsou pro mne velmi zajímavé, už dlouho rád čtu a sleduju veškeré Vaše články k fotografování. Ať se Vám stále daří! 🙂
Vratislave, moc díky, to mám vážně radost, že Vás to baví! Tedy dobré světlo a hezký podzim přeji… JR
Zdravím Vás, Honzo! Tímhle opáčkem jste mě velice potěšil, děkuji! Mimo jiné prostorovostí na prvním místě, bez ní fotka nedýchá. Pokud jde o appky, pro mě je hodně důležité, jak pohodlné a spolehlivé jsou ovládací prvky na displeji: zejména v ostrém denním světle, kdy je člověk loví napůl po paměti. V tomhle směru mám dost rád Hedge Cameru, kde jsou „tlačítka“ dostatečně velká, ta důležitá jsou zamykací a člověk si v nastavení vybere, která si dá trvale na plochu. Všem krásné indiánské léto!