Vytvořené odpovědi
-
AutorPříspěvky
-
Olda S.Účastník
Bohužel, lepší foťák nikoho lepším fotografem neudělá. Některé vaše fotky věru nejsou špatné, jiné jsou trochu banální nebo atakují hranici kýče. Určitě máte našlápnuto dobrým směrem. Podle mého laického názoru by vám posun ve fotografování přinesl spíš nějaký kvalitní kurz krajinářské fotografie, než nový přístroj.
Olda S.ÚčastníkO všech objektivech Nikon 18-55 jsem něco napsal ve své odpovědi v tomto tématu: https://www.fotoguru.cz/fotoforum/tema/jaky-tedy-18-105-mm-vr-18-55-a-55-250/
Olda S.ÚčastníkEvo, pokud výprodejový foťák, tak se zkuste podívat do Planeo Elektro, nyní tam nabízejí taktéž výprodejový Nikon D3300 za neuvěřitelných 7999 Kč.
Olda S.ÚčastníkPokud hodláte pořizovat pravé HDR, tj. skládat fotku z více snímků, tak by bylo užitečné, aby foťák disponoval funkcí expozičního bracketingu. Mají to např. i ty nejlevnější zrcadlovky Canon, ale nejlevnější Nikony tuto fci nemají. Dá se to pochopitelně zařídit i jiným způsobem, ale ten bracketing je nejpohodlnější. Jiné zvláštní nároky na foťák pořizování HDR neklade.
Olda S.ÚčastníkSouhlasím s předřečníkem. Batoh i brašna se hodí do jiných podmínek a pro jiný styl focení. Brašna je pohotovější, vše je hned po ruce. Je ideální pro akční focení s častou výměnou příslušenství, ale při celodenní nošení těžší výbavy se stává nepohodlnou. Batoh se nosí pohodlněji, ale není moc pohotový. Je ideální pro přenášení těžší výbavy, zejména v horším terénu.
Pokud jdu na dopolední foto-procházku po městě, beru brašnu. Pokud se chystám na focení východu slunce na kopcích, beru batoh.O bezpečnost techniky se obávat nemusíte. Kvalitní fotografické brašny i batohy jsou dostatečně polstrované a při normálním zacházení v nich technika netrpí.
Vámi zmiňované třetí možnosti – nošení foťáku v malém pouzdře připnutém karabinou na batohu, bych se raději vyhnul.
Olda S.ÚčastníkPodle popisu to vypadá na to, že vysunutý objektiv stíní blesku. Je to konstrukční vlastnost fotoaparátu. Řešení – fotit bez blesku.
Olda S.ÚčastníkBlesk bez TTL se dá velice dobře použít při každém statickém fotografování (portrét, glamour, produkty, makro apod). Ale třeba na svatbu bych si ho nikdy nevzal.
Při výběru blesku se zaměřte zejména na:
– možnost vyklápění a otáčení v co nejvyšším rozsahu úhlů
– vysokorychlostní synchronizaci – neocenitelné při přibleskávání portrétů na plném slunci na plnou díru
– užitečná je vestavěná odrazná destička (dá se to nahradit jinak, ale je to nešikovné)
– dostatečně vysoké směrné číslo (důležité při blýskání odrazem)
– pro akční fotku je důležitá rychlost nabíjení na plný výkonNaopak některé funkce, třeba Strobo nebo synchronizace na 1. a 2. lamelu nemají pro seriózní práci valný praktický význam.
Souhlas s Martinem R. Ten Pixel X800 mám a zatím pracuje naprosto spolehlivě. Existuje ve dvou verzích, jedna je bez integrovaného přijímače, ta je levnější, ale pouze zdánlivě. Je k němu nutná dvojice odpalovač-přijímač. Druhá verze, označená PRO, už má přijímač v sobě, stačí tedy dokoupit odpalovač. Suma sumárum to vyjde cenově stejně.
Olda S.ÚčastníkTěžko říci, záleží na tématu. Nový Canon 6D mk II neznám, ale starou verzi EOS 6d jsem měl párkrát v ruce a žádný rychlík to rozhodně nebyl. Byl to takový foťák pro rozvážné focení. Naproti tomu EOS 7D je něco úplně jiného, ten nezaváhal ani zlomek sekundy. Kdybych měl jít fotit něco akčního, bral bych raději starou 7D. Jak je na tom nový 6D mark II netuším.
Olda S.ÚčastníkPřesně tenhle foťák s necelými 40 000 snímky jsem minulý měsíc velice levně prodal. Sloužil mi velmi dobře a spolehlivě, za 8 let neměl jedinou závadu. Na focení portrétů byl ze všech mých foťáků nejlepší. Fotky koní v klidu udělá určitě také skvělé. Na sportovní akční fotku dnes už bohužel ideální není. V porovnání s modernějšími foťáky má už pomalý autofokus.
Nevěřte nepodloženým báchorkám o tom, že 12 Mpix je málo. Jsou žánry, kde to vůbec nevadí a portrét je jedním z nich. Pokud budete pečlivě komponovat, tak nebudete nucena řezat, a těch „pouhých“ 12 megapixelů bohatě stačí i na výstavní zvětšeninu (vyzkoušeno v praxi, nikoliv vyčteno na internetu).
Olda S.ÚčastníkBohužel, Nikkor 85/1,4G jsem nikdy neměl možnost vyzkoušet. Ale mohu posloužit srovnáním jeho levnějšího bratra 85/1,8G a Sigmy 85/1,4ART. Od plné světelnosti až do clony 2,8 je Sigma mírně ostřejší ve středu a výrazně ostřejší na kraji, při vyšším zaclonění jí Nikon v ostrosti středu dohnal, kraje byly vždy méně ostré než u Sigmy. Bokeh má Sigma subjektivně hezčí. Oba objektivy ostří pomalu, Nikon zaostřuje spolehlivě, Sigma má občas na málo kontrastních motivech (portréty malých dětí v jemném světle) se zaostřením problémy. Sigma je oproti Nikonu obrovská a těžká. Nikon je poloviční, ale působí trochu plastovým dojmem, Sigma je na první pohled solidněji vyrobená.
Jak by Sigma obstála v přímém porovnání s Nikonem 85/1,4G si netroufám spekulovat.
Olda S.ÚčastníkDavid > plastiková pomsta? Nebylo by od věci být konkrétnější. Máte z vlastní praxe nějaký poznatek o plastikových pomstách Canonu a Nikonu? Opakováním nepodložených „mouder“ z internetových diskuzí tazateli moc nepomůžete.
Olda S.ÚčastníkPro začátek určitě padesátku. Pokud budete fotit portrét pouze na šířku, tak krátká nebude. Pokud hodláte fotit na výšku, tak k vyplnění celého záběru hlavou musíte jít blíž a v tom případě už padesátka zkresluje.
Pokud zvažujete objektivy značky Nikon, tak 50/1,8G je na tom s kresbou stejně, ne-li lépe, než dvakrát dražší 50/1,4G. Ta světelnější varianta má jedinou výhodu a tou je o poznání hezčí bokeh. Měl jsem postupně 4 pevné padesátky od Nikonu, historickou manuální 58/1,2, starou 50/1,4D, novější 50/1,8G i 50/1,4G a můžu je porovnávat. Ta levná 50/1,8G má opravdu nejlepší poměr cena/výkon.Olda S.ÚčastníkTenhle foťák ještě v ČR nikdo naživo neviděl. Těžko dělat závěry, podle tiskové zprávy výrobce to pochopitelně bude skvělý fotoaparát.
Olda S.ÚčastníkNa otázku neodpovím, protože objektivy Fuji neznám, ale dokud se přítelkyně nenaučí fotografovat se základním objektivem, tak jí k lepším fotkám nepomůže žádný dražší objektiv. Za 99% špatných fotek může fotograf, foťák a objektiv v tom obvykle bývají nevinně.
Olda S.ÚčastníkJako majitel obou systémů mohu naprosto zodpovědně prohlásit, že moderní APS-C NEŠUMÍ víc než starší FF. Mám starý FF Nikon D700 a špičkový APS-C Nikon D500. Z hlediska šumu je na tom nový D500 mnohem lépe než starý full formát.
Olda S.ÚčastníkTo jsou foťáky zcela odlišných koncepcí. Nikon Coolpix B700 je kompakt, Nikon D3300 je zrcadlovka. Každý se hodí na něco jiného, každý má své výhody i nevýhody a nedají se vzájemně porovnávat. Pokud se chcete naučit fotografovat, volte zrcadlovku.
Olda S.ÚčastníkVyjádřím se pouze k závěrce – 57 000 není mnoho, je to zhruba polovina deklarované životnosti, ale to číslo samo o sobě nic neříká. Hodně totiž záleží na tom, v jakých podmínkách se fotilo. Závěrky starších foťáků dost trpí při fotografování v chladu, prachu, při velmi častém focení na výšku nebo při častém používání sériového snímání. Na mém foťáku s deklarovanou životností 100 000 mám už přes 125 000 a stále jede. Na druhém aparátu s životností 150 000 mi závěrka odešla při necelých 65 000 během výpravy v poušti Atacama, ale tam byly poměrně extrémní podmínky (prach, všude sůl, ohromné rozdíly teplot).
5.7.2017 v 4.45 odpověď na: Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR IF-ED vs. Tamron SP AF 70-300mm f/4-5.6 Di VC #11300Olda S.ÚčastníkOsobně neznám ani jeden z těchto objektivů, ale na webu pana Kortuse je srovnávací test obou těchto skel – http://www.makofoto.cz/nikon/objektivy/Tamron_70_300VC/Tamron_70_300VC.htm
Závěr si budete muset udělat sama.Olda S.ÚčastníkDobrou světelnost objektivu 22/2 při focení krajin příliš nevyužijete. S ohledem na hloubku ostrosti budete nucen clonit. Více práce vám odvede univerzálnější objektiv 11-22.
Polarizační filtr je v krajinářské fotografii velice užitečná pomůcka, ale ke kvalitě tohoto konkrétního se nedovedu vyjádřit.
Olda S.ÚčastníkTěžká otázka. Ve vašem výběru jsou foťáky rozdílných koncepcí, s různě velkými čipy a s velkým cenovým rozptylem. Pro cestování bych si s ohledem na velikost a hmotnost vybral malý Panasonic, pro portrét by byl s ohledem na hloubku ostrosti nejvhodnější plnoformátový Sony a pro sport klasická zrcadlovka Canon 77D. Jako nejuniverzálnější kompromis ze všech tří se mi jeví Canon 77D.
Olda S.ÚčastníkS rozpočtem 12 000 moc na výběr nemáte. Do úvahy připadá pouze Nikon D3300 nebo Canon 1300D. Lehce přes limit je Canon 100D.
Olda S.ÚčastníkNikon D5500 bude na fotografování zvířat velice vhodný, nikoliv ideální (ostatně, co to je ideální foťák, že?). Vhodné objektivy, to je těžká otázka. Focení zvířat může pro někoho znamenat focení kočky v pelíšku, pejska na dvorku, nebo focení slona v ZOO. Zde uspokojivě poslouží běžné objektivy typu pevná světelná padesátka a zoomy 50-200 nebo 70-300 se světelností 4-5,6. Focení zvířat také může znamenat třeba focení veverky na stromě nebo letícího ledňáčka. Zde bohužel s objektivem do 20 000 určitě neuspějete.
Olda S.ÚčastníkNázor mám souhlasný. Reportáž obvykle jinak nefotím, ale clona 8 je zbytečně veliká. Záleží na tom, jaký máte objektiv. Já clonu obvykle nastavuji okolo 2,8.
Olda S.ÚčastníkŽádný problém s použitím objektivu 50/1,8 na D5500 není.
Olda S.ÚčastníkNahradit by to mohl jiný Olympus PEN – https://www.olympusobchod.cz/katalog/pen-069889. Objektivy Olympus s bajonetem micro 4/3 pasují i na Panasonic.
Olda S.ÚčastníkPokud jde o hluk, možná by bylo řešením zkusit nějakou pseudo zrcadlovku od Sony, těm chybí hlavní zdroj hluku, vratné zrcadlo. Druhou možností je protihlukový návlek, používám to při focení zvěře a funguje to.
Vězte, že dnešní pokročilé DSLR jsou podstatně tišší, než jejich filmové předchůdkyně. Tam se k rachocení zrcadel a závěrek ještě přidával hluk motorového převíjení filmu a pištění blesků. To byl pravý reportážní koncert.Olda S.ÚčastníkKdybych měl zbytečných pár desítek tisíc, tak neváhám a Nikon Df si koupím. Ten foťák je nádherný a roli chlapské hračky skvěle splní. Postavil bych si ho do vitrínky vedle Nikonu F2 a Pentaxu 67.
Olda S.ÚčastníkCanon EOS 760D a Nikon D5600 jsem stručně porovnal v této odpovědi: https://www.fotoguru.cz/fotoforum/tema/pentax-k-70-canon-eos-760d-nebo-nikon-d5600/ Vy, se sice zajímáte o Nikon D5500 ale ten je skoro stejný jako D5600. Snad Vám moje krátké porovnání pomůže v rozhodování.
Pokud chcete seriózně fotit detaily rostlin, budete časem nucena si koupit speciální makro objektiv. Pro začátek stačí i ten setový 18-55.
Olda S.ÚčastníkAno. Indikace expozice v M režimu funguje naprosto normálně. Na mém foťáku se to zobrazuje v hledáčku. Pracuje se s tím takto – clonu na plno, zaostřit a pak už jenom pomocí času, clony a citlivosti nastavit expozici.
Olda S.ÚčastníkO tomto objektivu jsem zde psal již několikrát. Naposledy zde: https://www.fotoguru.cz/fotoforum/tema/sigma-pro-nikon/
Olda S.ÚčastníkNa takto položenou otázku se nedá odpovědět. Pro jaký bajonet je onen objektiv určen? Sigma vyrábí objektivy pro různé značky fotoaparátů.
Olda S.ÚčastníkPlně manuální objektiv používám na Nikonu. V režimu M funguje expozimetr normálně a pracuje se s tím jako u staré zrcadlovky. Existují i očipované manuální objektivy, u kterých se dá pracovat v režimu A, ale s těmi nemám zkušenosti.
Olda S.ÚčastníkMirku, máš pravdu, omlouvám se. Já prostě se zrcadlovkou fotím výhradně přes hledáček a tam pochopitelně žádný histogram není a ani být nemůže. Po devíti letech fotografování s DSLR jsem dnes poprvé zkusil focení přes zadní displej a hle, i na Nikonu D700 funguje reálný histogram, ale na D7200 nefunguje. Ještě zkusím D500, ten je podstatně novější a mělo by to tam být také. Ještě jednou se omlouvám, opravdu to funguje.
Olda S.ÚčastníkSouhlas s Martinem. Při složitém světle fotím vždy do RAWu, natavení WB nechávám na automatice. Vyladím si to až při vyvolání.
Olda S.ÚčastníkPokud tě stávající tělo K50 ničím nelimituje, nech si ho a kup si raději ten objektiv – můj soukromý názor, ty foťáky neznám.
Olda S.ÚčastníkMirku, zrcadlovka s živým histogramem??? Nějak si nedovedu představit, jak by to bylo technicky proveditelné.
Deniso, je to tak, jak píše Jan, Nikon D5300 je už poměrně letitý. Oproti modelu D3300 nabízí navíc zejména větší a výklopný displej, trošku více vykrojený grip (lépe se drží) a větší počet AF bodů (to má význam pouze při fotografování pohybu), umí HDR a má GPS.
Olda S.ÚčastníkZkušenosti s objektivem Sigma 17-50/2,8 mám poměrně bohaté. Už jsem o tom krátce psal zde: https://www.fotoguru.cz/fotoforum/tema/canon-100d-nebo-760d-a-jaky-objektiv/
Pokud od něj očekáváte dramaticky lepší snímky, než od objektivu Nikon 18-105, budete asi zklamán, mírný posun v kvalitě obrazu tu je, ale není nijak extrémní. Síla tohoto skla je ve světelnosti, rychlosti AF a solidním mechanickém zpracování. Určitě ho vyzkoušejte, je to velmi hodnotná alternativa.
Olda S.ÚčastníkVladimíre, pokud jde o rychlost ostření, mám z vámi uvedených foťáků letmou zkušenost pouze s Nikonem D5600 a Canonem 760D. Nikon 5600 za rozumných světelných podmínek ostří velice rychle a spolehlivě. Canon se mi zdál stejně rychlý (jde čistě o můj pocit, nic jsem exaktně neměřil), ale občas zaostřil jinam, než jsem chtěl. Celkově se mi celý systém AF zdá u tohoto Nikonu o dost povedenější, zejména z pohledu spolehlivosti, než u Canonu 760. Z hlediska ovladatelnosti mi naopak připadá Canon 760 mnohem propracovanější.
Bohužel Pentax K70 jsem v ruce neměl, ale jde o moderní stroj, proto bych se ani u něj o rychlost ostření příliš neobával.
Olda S.ÚčastníkIS (Image Stabilizer ) je označení pro stabilizovaný objektiv. STM (Stepper Motor) je označení krokového motoru zaostřování. Objektiv u foťáku ve vašem odkazu má obě tyto vymoženosti.
Olda S.ÚčastníkSetu s objektivem Tamron AF 70-300mm f/4,0-5,6 Di LD Macro bych se raději vyhnul. Je to opravdu starý objektiv, který dnes už nemá co nabídnout (pozor, nezaměňovat s moderním a podstatně kvalitnějším objektivem Tamron SP AF 70-300mm f/4,0-5,6 Di VC USD ). Osobně bych volil set s AF-P 18-55 VR + 55-200 VR II.
Olda S.ÚčastníkSouhlas s Janem. I já považuji smysluplnost objektivu 35 mm na APS-C foťáku za spornou. Poskytuje takový „nudný“ zorný úhel. Na portrét je to krátké, na krajinu, architekturu nebo do interiéru zase zbytečně dlouhé. Pokud zvažujete nákup pevného, světelného objektivu, podívejte se raději na Sigmu 24/1,4 DG HSM ART.
Olda S.ÚčastníkTy setové objektivy nejsou zdaleka tak špatné, jak někdo tvrdí. Jejich kvalita odpovídá ceně. Jistě existují objektivy kvalitnější, např. Canon EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM, ale ten pořídíte za cenu dvakrát vyšší, než je cena samotného těla fotoaparátu Canon EOS 100D.
Olda S.ÚčastníkNemusí se nutně jednat o mechanickou poruchu clony, možná jsou jenom znečištěné kontakty na objektivu. Zkusil bych je opatrně vyčistit.
Olda S.ÚčastníkZ hlediska obrazové kvality bude určitě vhodnější kombinace dvou objektivů. Z hlediska praktičnosti a pohotovosti je vhodnější jeden, univerzální objektiv, ale má to háček v tom, že objektiv 18-105 je už poměrně letitý. Měl jsem ho na své první zrcadlovce Nikon D90, kde na 12 Mpix čipu podával skvělé výkony. Mám trochu obavy, že na 24 Mpix Nikonu D5500 už to dnes nebude ono. Možná by stálo za úvahu podívat se na univerzál 18-140, ten je podstatně modernější a teoreticky by měl kreslit lépe, ale osobní zkušenosti s ním nemám. Pan Kortus ho testoval a vyšel mu poměrně dobře, recenze zde: http://www.makofoto.cz/nikon/objektivy/nik_18_140aspol/nikkor18_140aspol.htm
Pro představu, jak fotí starý Nikon 18-105 se podívejte třeba na fotky Jirky Komůrky http://www.jirikomurka.cz, 90% všech snímků má nafocených právě s tímto obstarožním sklem a nejsou to věru špatné fotky.
Olda S.ÚčastníkFotografování halových sportů je vždy zápas s nedostatkem světla. Použijte ten nejsvětelnější objektiv, který máte k dispozici, tj. 50/1,8. Vzhledem v Vašemu rozpočtu by vhodnou alternativou by mohl být také Nikon 85/1,8 za cca 12 000 Kč nebo starší verze Tamronu 70-200/2,8 za cca 20 000 Kč.
Olda S.ÚčastníkSvětelnost nemá při fotografování krajiny zásadní význam. Mám velmi dobrou zkušenost s objektivem Tokina 12-28/4. Ostrost již na cloně 4 je dobrá, na cloně 8 vynikající. Je velice solidně zpracován, působí dojmem podstatně dražšího objektivu. Je poměrně velký a docela těžký. Na plnou díru znatelně vinětuje, ale to je vlastnost téměř všech širokáčů. Za specifických podmínek má problémy s chromatickou aberací a s reflexy v protisvětle. Tyto nedostatky bohatě vyvažuje perfektně ostrou a detailní kresbou. Zkoušel jsem i Vámi zmiňovanou Tokinu 11-20/2,8, kreslila též velice dobře, ale nakonec jsem před světelností dal přednost pro krajinu univerzálnějšímu ohnisku 12-28 a nelituji.
Olda S.ÚčastníkKromě velmi drahého Nikonu 16-80/2,8-4 stojí za úvahu i starší Nikon 16-85/3,5-5,6. Světelností sice nevyniká, ale kresbou a mechanickým provedením je „téměř“ dokonalý. Obě zmíněné Sigmy jsou v porovnání s tímto objektivem opticky horší. Tento objektiv mám už druhý (o první jsem hloupě přišel), v dané cenové relaci (cca 16 000) asi ostřejší sklo pro Nikon neexistuje¨.
Olda S.ÚčastníkZmíněné fotoaparáty neznám, přesto si dovolím malou poznámku: porovnávat kvalitu snímků z více těl má význam pouze v případě, že byly pořízeny totožným objektivem, za stejných světelných podmínek a nebyly nijak upravovány. Osobně si myslím, že v takto pořízených snímcích, bych já rozdíl mezi 760D a 80D nepoznal.
Je jasné, že Canon EOS 80D je foťák vyšší třídy, který může (pokud se člověk naučí správně používat všemožná nastavení a hejblata) poskytnout vyšší uživatelský komfort. Kdybych já byl ve Vaší situaci, koupil bych 760D (pro focení portrétů, aktů a přírodních scenérií objektivních výhod modelu 80D nevyužijete) a ušetřený peníz bych využil jako základ k zakoupení kvalitnější optiky.
Olda S.ÚčastníkPetře, pokud máš pocit, že se ti do záběru nevejde vše, tak musíš koupit objektiv s kratší ohniskovou vzdáleností, než má tvůj 18-55. Tzn. zkus ten Canon 10-18 mm.
Olda S.ÚčastníkJsem dvorním fotografem domácích zápasů mužstva hrajícího ČFL (byly časy, kdy jsme hráli i 1.ligu – dávno tomu). Ty objektivy neznám, u té staré Sigmy bych si nebyl úplně jistý rychlostí ostření. Pro focení od rohového praporku považuji oba za zbytečně dlouhé. Celou šestnáctku pokryju objektivem 70-200 mm. Ne, opravdu to není krátké sklo. Uvědomte si, že budete ostřit na středový bod. Hlavní fotografovaný objekt bude tedy vždy ve středu snímku, z kompozičních důvodů budete potom nucen řezat. Ořezem se dostanete na zorný úhel, který by poskytnul objektiv cca 300-400 mm. Ta Vaše delší skla by se hodila na focení od středové čáry. Efektní fotky hráče při vhazování či rohovém kopu se dají udělat z výrazného podhledu (v leže) i krátkými ohnisky.
S krátkými časy to není nutné přehánět, fotbal není tak rychlý, jak na první pohled vypadá. Pro běžné herní situace postačí 1/250 nebo 1/500, skluzy v bahně vycházejí efektně s časy okolo 1/1000 – 1/2000. Fotím vždy na plnou světelnost, měření se zdůrazněným středem, kontinuální ostření, sériové snímání na plnou rychlost.
Nejlepší fotky jsou ty, na kterých je s hráči zachycen i míč. Fotky bez míče mají smysl pouze tehdy, pokud jde o detaily brankáře chystajícího se na trestňák nebo studie hráče simulujícího faul, čím bolestnější grimasa, tím lépe. Skrumáže, na kterých jsou zachyceni víc než 3 hráči, jsou nepřehledné. V některých redakcích nemají rádi fotky, na kterých jsou příliš zřetelné reklamy.
Olda S.ÚčastníkHonza > Sigmu 17-50/2,8 jsem používal na třech tělech (Nikon D90, D7200 a D500), na všech ostří přesně a seřizování roviny zaostření nebylo nikdy nutné. S tímto problémem jsem se setkal pouze jednou a kupodivu to bylo u originálního objektivu Nikon 35/1,8 G.
Olda S.ÚčastníkSolidní stativ do 2000 bude trochu problém. Napadá mě jedině Vanguard Espod CX 233AP v nouzi i Velbon EX-630. Oba za cca 1800. Z vlastní praxe doporučuji vyhnout se stativům se 4 sekcemi noh, jsou sice skladnější, ale víc se klepou (např. Velbon EX-640), zcela se vyhněte levným stativů zn. Hama, to jsou vyhozené peníze. Nezapomeňte na kabelovou spoušť nebo dálkové ovládání. Bez toho nemá stativ cenu.
Pokud byste chtěl stativ s nekompromisní kvalitou, tak budete bohužel muset sáhnou poněkud hlouběji do peněženky. Nejlepší poměr mezi cenou a kvalitou nabízejí stativy značky Manfrotto nebo Vanguard.
Olda S.ÚčastníkSe Sigmou 17-50/2,8 mám poměrně dost zkušeností, trošku jsem se o ní i o Tamronu 17-50/2,8 rozepsal zde: http://www.fotoguru.cz/fotoforum/tema/canon-100d-nebo-760d-a-jaky-objektiv/
Olda S.ÚčastníkPokud byste trval na originálu, tak do rozpočtu se vejdete pouze se „slabým“ Nikonem SB500. Naštěstí existuje několik alternativních výrobců, kteří pro Nikon dodávají zcela kompatibilní přístroje. Osobní mnohaletou a pouze kladnou zkušenost mám s několika blesky značky Metz, do Vašeho rozpočtu by jste se pohodlně vešel s typem Metz MB 52 AF-1 (cca 6000 Kč).
Pokud se nebojíte exotiky (a není se čeho bát), podívejte se na blesk Pixel X800N (cca 4000 Kč za verzi Standard bez integrovaného radiopřijímače, cca 6000 Kč za verzi PRO s integrovaným radiem, za 7000 Kč set blesku i radiového odpalovače). Na posledních dvou svatbách jsem měl 2 kusy Pixel X800 PRO půjčené a nezklamaly (už jsem napsal Ježíškovi).
Metz i Pixel plně podporují systém CLS, tzn. dají se dálkově opticky řídit pomocí integrovaného blesku Vašeho fotoaparátu. Pixel Pro navíc nabízí i rádio, jehož možnosti jdou daleko za hranice optického řízení.
Dobré reference jsou i na blesk YONGNUO YN568EX, což je kopie Nikonu SB900, ale ten jsem neměl možnost vyzkoušet. Několik známých používá i blesky Nissin, ale ani ty neznám.
Olda S.ÚčastníkSouhlasím s předřečníky. I já bych se takovému superuniverzálu vyhnul. To už z principu nemůže fungovat. A i kdyby náhodou fungovalo, budete pořád nucen nosit velký a těžký objektiv a to i v situaci, kdy by bohatě stačil malý a lehký 18-55. Ty levné setové objektivy nejsou opticky tak špatné, jak se v mnoha diskuzích píše. Rezervy mají v kvalitě materiálů a v celkovém zpracování, ale nefotí věru špatně. Pokud byste přesto chtěl něco univerzálnějšího než obyčejný 18-55, tak se podívejte na starý a osvědčený Nikon 18-105. Nevím , jak si bude rozumět s rozlišením té D5500, ale na mém prvním Nikonu D90 podával skvělé výkony.
Olda S.ÚčastníkVidím to na zlé nastavenie. Zkontrolujte nastavení vyvážení bílé. Podle té zelené soudím, že to máte přepnuté na „zářivku“.
Olda S.ÚčastníkPokud máte pocit, že 18 mm setového objektivu je pro Vaše focení moc dlouhé ohnisko, podívejte se v první řadě na objektiv Sigma 10-20. Verze se světelností 4-5,6 stojí do 10 000, verze se stálou světelností 3,5 je asi o 2500 dražší. O něco šikovnější rozsah ohnisek nabízí Tamron 10-24/3,5-4,5 za cca 13 000.
Největší výběr širokoúhlých objektivů nabízí specialista na široká skla firma Tokina. Je jich dost a nemůžu je zmiňovat všechny. Oproti předchozím značkám se jedná o objektivy se stálou světelností 4, 2,8 nebo dokonce v této oblasti s neobvyklou hodnotou 2. Za to se samozřejmě platí hmotností, poněkud monstrózními rozměry a pochopitelně penězi. Tady se cenové relace pohybují mezi 14 -22 000 Kč.
Extrémem, pokud jde o ohnisko, je objektiv Sigma 8-16. U něj pozor na to, že všechna specifika práce se širokoúhlým objektivem (a není jich málo) jsou zde dovedena do krajnosti, práce s ním není jednoduchá a začátečník může mít zpočátku problémy.
Pochopitelně existují i širokáče od Nikonu, ty jsou předražené a oproti Tokině nenabízejí, kromě renomé značky Nikon, vůbec nic navíc.
Pokud jde o širokoúhlé objektivy s pevným ohniskem, je v oblasti skel pro formát APS-C situace tristní. Kromě Samyangů s ručním zaostřováním v podstatě jiná smysluplná alternativa neexistuje.
Olda S.ÚčastníkNebylo by jednodušší použít dálkovou spoušť s časovačem?
Olda S.ÚčastníkObávám se, že Canon EOS 500D časosběrné snímání nepodporuje. Alespoň já jsem ani po hodinovém studiu manuálu nic o časosběru nenašel.
Olda S.ÚčastníkOsobně tyto filtry neznám, ale podle vyjádření výrobce by filtr HRT měl mít o 25% vyšší propustnost světla oproti verzi HD. Zda se jedná o skutečnost nebo pouhý marketingový tah, nedovedu posoudit. Soukromě si myslím, že žádný rozdíl nepoznáte, já bych prostě koupil ten levnější. Filtry Hoya patří k těm slušnějším a chybu určitě neuděláte ani s jedním z nich.
Olda S.ÚčastníkAno, originální Varta V21 PX se už mnoho let nevyrábí, ale dají použít neoriginální baterie typu PX21 / 523 4.5V, mají je leckde, např. zde: http://www.baterie24.cz/foto-baterie/foto-baterie-px21/d3.40.PX21.1.1, nebo se pomocí adaptéru může použít dostupná baterie 4LR44 .
Olda S.ÚčastníkZcela bez baterie budou fungovat opravdu staré zrcadlovky bez expozimetru Exa, Exakta, první generace Praktiky nebo Zenity se selenovým článkem. Všechny modernější aparáty už měly expozimetry typu CdS a ten pracoval pouze s baterií ( bez baterky sice fotí, ale neměří).
Ten zmiňovaný Kodak Retina není zrcadlovka, je to dálkoměr. Mezi aparáty tohoto typu se řadí i známé a levné sovětské foťáky Fed. Touto cestou bych nešel, zrcadlovka bude určitě univerzálnější. Hledejte nejlépe nějakou Praktiku, foťáky jsou ty bytelné, ceny nejsou závratné a objektivů se závitem M42 je spousta.
Olda S.ÚčastníkFotografie je záznam obrazu pomocí světla, ve tmě nic nevyfotíte.
Olda S.ÚčastníkBazar Palladix – https://www.paladix.cz/bazar/
Olda S.ÚčastníkJediným spolehlivým způsobem, jak poznat optickou kvalitu objektivu, je provedení vlastního praktického testu. Jiná cesta neexistuje, zejména je důležité nespoléhat se na oficiální tiskové zprávy výrobců nebo distributorů. Dobrým vodítkem můžou být i kvalitní recenze. Bohužel v češtině kvalitních recenzí moc nenajdete, světlou výjimkou je pan Kortus, specialista na objektivy Nikon a Tamron (http://www.makofoto.cz), pokud vládnete cizím jazykem, je výběr kvalitních recenzí bohatší, jenom namátkou: kenrockwell.com, photozone.de nebo lenstip.com.
Olda S.ÚčastníkAF-P VR je nelepší.
Olda S.ÚčastníkNe, mezikroužky neovlivňují ohniskovou vzdálenost. Pokud je dáte na objektiv o ohnisku 50 mm, bude to pořád ohnisko 50 mm. Pomocí mezikroužků docílíte toho, že váš objektiv bude schopen zaostřovat na kratší vzdálenost a fotografovaný objekt bude na fotce větší.
Olda S.ÚčastníkTadek > díky za tip, pana Bambouska jsem doposud neznal. Podívám se na něj.
Olda S.ÚčastníkZda se vyplatí připlatit si za druhý objektiv? Těžká odpověď, ale vězte, že později, jako samostatný ho koupíte mnohem dráž, než v setu.
Olda S.ÚčastníkMezikroužky jsou pro začátky s makrofotografií tou nejvhodnější variantou. Prodávají se jednotlivě nebo v sadě různých délek, ty se dají vzájemně kombinovat a právě kombinací různých délek si řídíte poměr zvětšení. Sada je tedy univerzálnější. Mezi značkami zásadní rozdíl nevidím, ale mohu se mýlit, s mezikroužky už několik let nefotografuji a aktuální nabídku nemám vyzkoušenou, fotil jsem s mezikroužky Meike.
Olda S.ÚčastníkI já bych se přiklonil k variantě nechat si Nikkor 16-85 a k němu nové tělo. Ten objektiv mám (dokonce už druhý, o první jsem přišel vlastní hloupostí). Je opravdu výborný, nic kvalitnějšího s obdobným rozsahem zoomu a za přiměřenou cenu neexistuje (nový Nikkor 16-80/2,8-4 za 30 000 Kč bude určitě ještě lepší, ale ta cena…).
Olda S.ÚčastníkZřejmě Vás má odpověď nepotěší, ale většinou je to takto: focení hmyzu – obvykle se to řeší ethylacetátem (jako entomolog víte o co jde) nebo makrobleskem. Focení v šeru lesa a fotky pro tisk a prezentaci – stativ a nejnižší ISO.
Olda S.ÚčastníkMáte v těch objektivech 18-55 trochu zmatek. V této diskuzi http://www.fotoguru.cz/fotoforum/tema/jaky-tedy-18-105-mm-vr-18-55-a-55-250/ jsem je chronologicky seřadil. AF-P VR je nejnovější a nevýkonnější z nich.
Olda S.ÚčastníkTadek: třeba u Škody, pro bajonet Pentax K jich mají okolo 60.
Olda S.ÚčastníkProblém je v pouhých 3 znacích na displeji, které jsou pro tento účel vyčleněny. Větší hodnotu než 999 nelze zobrazit, je to zcela normální, můj nový Nikon D500 se chová stejně. Starý D7200 to dělal také.
Olda S.ÚčastníkZdeňku, můžu se vyjádřit pouze k Tokině 12-28/4. Bohužel, s Canonem ho nemůžu porovnat, takže pouze stručně přehled kladů a záporů:
+ objektiv je velmi solidně zpracován
+ při ostření a zoomovaní nemění délku, nic se neotáčí
+ konstantní světelnost
+ ostrost ve středu obrazu je vynikající už od clony 4 na všech ohniscích, dalším cloněním se zlepšuje pouze minimálně
+ ostrost v krajích je přijatelná na clonách 4 a 5,6, na cloně 8 je ostrost dobrá
+ vzhledem k ohnisku relativně malé soudkovité zkreslení– mezi 12-16 mm na plnou díru velmi silně vinětuje
– ohromná chromatická aberace
– špatný v protisvětle, extrémně mnoho odlesků a to i v situaci, kdy světelný zdroj není v záběru, stačí že je umístěn kdekoliv před fotoaparátem, dodávaná sluneční clona není účinná, pokud mám slunce před foťákem, stíním pomocí odrazné deskyOlda S.ÚčastníkPokud se domníváte, že černobílé fotky jsou synonymem umělecké fotografie, jdete na to špatně. Umění to je v první řadě nápad, atmosféra, světlo, kompozice. Fotografická technika hraje až druhořadou roli.
Olda S.ÚčastníkPouze tělo a pevná padesátka je hodně omezená sestava, která Vás bude na svatbě dost limitovat. V interiéru bude padesátka zbytečně dlouhá, uděláte portréty, ale celkovou atmosféru a prostor oslavy nezachytíte. Rozhodně bych doporučil padesátku doplnit i kratším ohniskem. Kdybych já musel vyrazit fotit svatbu a měl fotoaparát Canon EOS 100D, tak bych na něj nasadil např. objektiv Canon EF-S 24mm f/2,8 STM a pevnou, světelnou padesátku bych měl v brašně pro specifické případy. Kdybych netrval na pevném ohnisku, tak bych na svatbu vzal objektiv typu 17-50/2,8. Kdybych nebyl limitován rozpočtem, zvážil bych oblíbený svatební objektiv Sigma 18-35/1,8. Ten bych časem doplnil Sigmou 50-100/1,8, a měl bych při focení svateb a portrétů vystaráno až do doby, než bych začal zvažovat přechod na plný formát.
Polarizační filtr není nezbytnou výbavou portrétního fotografa. Dá se použít k částečné eliminaci odlesků pleti, ale z vlastní zkušenosti vím, že čím víc budete potlačovat odlesky na čele, tím víc se bude lesknout brada (a naopak). Matný pudr je v takové situaci účinnější.
Olda S.ÚčastníkNový Nikon D3400 přináší oproti modelu D3300, podle mého subjektivního názoru, pouze drobná a nepodstatná vylepšení. Zda se na něj vyplatí čekat, nedovedu posoudit.
Objektivy pro Canon a Nikon nejsou vzájemně kompatibilní. Z funkčního a technického hlediska je kvalita objektivů u obou značek plně srovnatelná. Z finančního hlediska vychází obvykle výhodněji objektivy Canon.
Zejména objektivy z té nejlevnější kategorie jsou pro Canon podstatně levnější, např. zde často zmiňovaná pevná padesátka o světelnosti 1,8 stojí od Canonu okolo 3000 Kč, její obdoba od Nikonu vyjde na cca 6000 Kč. Skvělý portrétní 85/1,8 u Canonu 9000 Kč, u Nikonu 12 500 Kč. Šikovný zoom 70-200/4 stojí u Canonu 15 000 Kč, u Nikonu 30 000 Kč. Canon prodává levný širokáč 10-18 za cca 6000 Kč, nejlevnější obdoba od Nikonu vyjde na 20 000 Kč. Canon vyrábí šikovný miniaturní objektiv typu pancake 24/2,8 za 4000 Kč, Nikon nic podobného dosud neprodává. Na druhou stranu je nutné přiznat, že ty nejlevnější objektivy od Canonu působí příliš plastově, jejich ekvivalenty od Nikonu mi připadají podstatně solidněji vyrobené, ale zda to má vliv na jejich kvalitu a životnost nedovedu posoudit.
Volbu značky proto už na začátku velmi dobře zvažte, pozdější přechod by byl velmi bolestný. Já osobně bych si Canon EOS 100D nekoupil z důvodu pro mě nevyhovující ergonometrie, ale to je čistě můj subjektivní názor.
Olda S.ÚčastníkAno, Nikon D5500, je podle mého názoru, pro fotografování krajiny dobrou volbou. K objektivům pro focení krajiny jsem se vyjadřoval zde: http://www.fotoguru.cz/fotoforum/tema/cim-foti-uspesny-amater-krajiny/
-
AutorPříspěvky