Co je osvědčená cesta k lepším fotkám z iPhonu? Zní to možná přehnaně, ale klíčové je prostě pochopit, že z velké části jde pořád přesně o ty samé postupy a triky, které používají zkušení fotografové po desítky let. Ba co víc, o ty samé principy, které používali i třeba staří mistři malířství.
Focení s iPhonem: 100 tipů – přehled dílů
1. díl: Skryté poklady, funkce, aplikace
2. díl: Opomíjené funkce foťáku
3. díl: Stahování, sdílení, zálohování v iCloudu
4. díl: Kouzla se světlem a kompozicí
5. díl: Jak fotit portréty, rodinu, dovolenou
6. díl: Jak fotit krajinu, předměty, jídlo
Tyhle body možná budou působit trochu nudně. Ale zdání klame – jsou, svým způsobem nejdůležitější z celého seznamu. Ale klidně je zatím přeskočte, to se ví.
„Děsivě nudné“ poučky, na nichž vážně hodně záleží
Pro mobil i foťák platí: z 80 % procent vše záleží na světle a kompozici
Proč: Prostá věta z titulku je zdrojem mnoha hádek, nepochopení a občas i bolehlavu: iPhone je malý technologický zázrak, což se hodí, o výsledku ale rozhodne světlo a kompozice.
Jak: Vím dobře, že téhle radě se prostě špatně věří, ale dejte jí šanci. Polkněte pochybnosti a zkoumejte, jak dramatický to bude rozdíl, pokud začnete zkoušet taje světla a kompozice. To ony rozhodnou o výsledku. Vážně.
Pro focení mobilem platí stejné principy jako pro focení foťákem
Proč: Znovu rychle dodávám, že tuším, že si právě říkáte: “Co je to za suchara a tradicionalistu zakopaného v historii?! Foťáky jsou přece jiný svět!” Nejsou.
Jak: Mobily jsou zákeřné v tom, že nás nutí cvakat a pak fotku maximálně přetavit filtry. Je to hrozná škoda: použít staré dobré postupy z tradičního focení vás magicky (vážně) posune vpřed.
Mobil toho často zvládne více, než klasický foťák
Proč: V některých situacích fotky z mobilu vypadají lépe než z pořádného foťáku. Jak je to možné? Protože mobil je postavený na obrovské výpočetní síle a úpravách v reálném čase.
Jak: Naučte se znát silné stránky mobilů: zejména fotky krajiny (světlá obloha, tmavé stíny) dopadají “lépe” než z pořádného foťáku, kde je nutné více upravovat.
Mobil obecně vždy zvládne méně než klasický foťák
Proč: Bod výše platí: mnohdy opravdu mobil dá na první pohled “lepší” výsledky a pro rychlé a více méně nenáročné použití prostě v šikovných rukách dává smysl.
Jak: Ale zároveň platí, že fyzika je fyzika a pořádný foťák mobil vždy porazí: při focení portrétů v přirozeném světle, ale i v té krajině (jen se musí upravit). O sportu nemluvě. Naučte se s tím paradoxem žít: mobil “vždy fotí” a zároveň “vždy nefotí” lépe než foťák.
Co je potřeba pro práci se světlem – aneb ateliér kdekoliv kdykoliv
Focení portrétů v přirozeném světle
Proč: Hezky vyfotit manželku, kamarádku nebo šéfa je jednou z nejzákladnějších dovedností. A zásadní podmínkou je naučit se používat denní světlo, které mnohdy dokáže nahradit ateliér (opravdu).
Jak: Přiznávám, lépe se to ukazuje, než popisuje. Postavte danou osobu tak, aby na ni dopadalo jemné a rozptýlené světlo od okna. Vnímejte světlo. Budete překvapení.
Naučte se improvizovat a hledat světlo “na nesmyslných místech”
Proč: Před časem jsem po celé ČR učil zaměstnance jedné velké banky hledat přímo na pobočce místa, kde se mohli s pomocí mobilu nebo tabletu vyfotit do aplikace. Fungovalo to skvěle.
Jak: začněte se dívat kolem sebe, hledejte světlo, ideálně měkké a jemné, aby byl obličej hezky nasvícený. Často ho najdete na nečekaných místech: v průchodu, garáži, pod mostem.
Pro skvělé portréty se naučte dívat do očí
Proč: Skvělé portréty mají jednu věc téměř vždy společnou: výrazně nasvícené oči. Náš mozek to tak chce. Naučte se vidět, že oči manžela či manželky svítí – navedou vás na dobré světlo.
Jak: 1. Uvěřte tezi z předchozího bodu, skvělé světlo bývá na divných místech. 2. Dívejte se do očí. 3. Vnímejte, jak jsou oči důležité pro jakékoliv portréty. 4. Foťte. 5. Divte se.
Zvládněte techniku černého pozadí (bez černého pozadí)
Proč: Tohle je naprosto zásadní drobnost, kterou lze použít skoro všude: foťte portréty, u nichž bude dokonale černé pozadí (a to bez jakýchkoliv úprav). Vypadají skvěle.
Jak: Pomůže nám nedokonalost iPhonu. Pohlídejte, aby byl mezi světlem na tváři (třeba od okna) a pozadím (třeba v hlubině místnosti nebo zahrady) velký rozdíl. iPhone zatáhne pozadí do černa.
Naučte se hledat ohníčky v očích – portrétům hodně pomohou
Proč: Ateliérovým portrétům dodávají na výraznosti odrazy světel (blesků, reflektorů) přímo v očích – takové ty svítící “ohníčky v očích”. Stejně budou fungovat i v přirozeném světle.
Jak: Naučte se je zahlédnout i v přirozeném světle – obvykle jsou odrazem oblohy nebo okna. A hlavně temnějším očím dodávají nový “svítící střed”. A výrazně pomáhají výsledku.
Co je potřeba pro práci se světlem – co zvládnout venku
Najděte si oblíbené ateliéry pod širým nebem
Proč: Dobré fotografy (nejen s mobilem) dělá mimo jiné dokonalá schopnost najít zajímavé světlo vždy a všude. Vytipujte si poblíž domova nebo práce své dokonalé “ateliéry” s dobrým světlem.
Jak: Dívejte se do očí (viz výše) a hledejte dechberoucí světlo. Bude tam! Příklad z centra Prahy: místo pod lípou u kašny ve Františkánské zahradě je skvělé pro dokonalé portréty s černým pozadím.
Vytvořte si v hlavě “katalog světla”
Proč: Focení je víc řemeslo, než umění (ač to mnozí popírají). Hodně věcí je více méně “mechanických” – včetně toho, že fotograf ve zlomku vteřiny ví, jak moc dobré světlo je/není.
Jak: Vytvářejte si katalog světla, abyste tušili, jak to dopadne. Pravé poledne ve slunci (nic moc), podvečerní slunce na podzim (skvělé), podvečerní slunce v létě (vše je do žluta, nic moc!) atp.
Smiřte se s nečekaně ponurým pravidlem: často prostě fotit nejde
Proč: Tohle je kruté pravidlo, které prostě lidé nechtějí moc slyšet, protože jim přijde drsné a zbabělé. Zní: Pokud je mizerné světlo, v krajině/městě nemá moc smysl fotit, bude to hnusné tak jako tak.
Jak: Připusťte, že podmínkou dobré fotky je kombinace světla a kompozice. V interiéru si nějak pomoct dokážeme, venku ne. Pokud není hezké světlo, fotka často nemá šanci. Tečka.
Nejjistější světlo pro focení města vás překvapí (modrá hodinka)
Proč: Tohle je prostě hrozná škoda nezkusit: zkuste si hrát s “modrou hodinkou”, tedy dobou zhruba půl hodiny po západu slunce, kdy je nebe magicky do modra, a to vždy a všude. Prostě to je jistota.
Jak na to: Naučte se čekat na dobu zhruba 20 minut po západu slunce – oči vidí vše více méně šedě, ale nebo na fotce bude do modra. Vyzkoušejte, uvidíte.
Nepodceňte noční režim iPhonu, umí divy!
Proč: Noční režim iPhonu jsem již zmínil, ale stojí za to ho připomenout. Totiž: z mé zkušenosti je snadné ho tak nějak “přeskočit a minout”. Intuice mnohým velí, že v noci se nefotí. Což je omyl!
Jak: Hrajte si. Ideálně v “modré hodince” a zkoušejte různá nastavení nočního režimu: spustí se sám ve tmě (žlutý “knoflík s časovým údajem), čas expozice lze měnit a s ním i podobu fotky (obvykle není nutné).
Proč je potřeba zvládnout kompozici
Poznámka: pravidla kompozice (tedy uspořádání obsahu fotky) se trochu vymykají jednoduchým bodům a zároveň platí, že minuta praktické ukázky dá více než hodina čtení o tom. Ale být tu musí – kompozice (a světlo) je 90 procent výsledné fotky.
Připusťte si: na kompozici záleží!
Proč: Tahle výzva možná působí trochu protivně, ale po více než 10 let vedení kurzů focení vím, že je opravdu zásadní a mnohdy to není snadné připustit. Tedy: Cvakat nestačí! Jen cvakat je škoda!
Jak: Jak si uvědomit sílu kompozice? Třeba: když budete “cvakat” stejné věci na stejném místě jako zkušený fotograf. Jeho fotky budou dramaticky lepší, protože tuší, “jak to vše poskládat”.
Co to je kompozice a proč ji “nenechávat profesionálům”
Proč: Častý a nebezpečný omyl ve focení zní: “Hlavně musím zvládnout různé čudlíky a funkce, bez pravidel kompozice se dá v začátcích žít”. Nedá. Kompozice JE focení.
Jak: Kompozice je prostě soubor triků a postupů, jak poskládat různé věci do výsledné fotky tak, aby to co nejlépe “fungovalo”. Stačí si připustit význam toho celého a začít experimentovat!
Dobrá zpráva: fotografování není umění, ale řemeslo
Proč: Další častá myšlenka, která může zbrzdit rozlet začínající fotografům je pocit, že vše záleží na talentu. Jenže focení není umění. Focení je řemeslo, tedy soubor naučitelných pravidel.
Jak: Víra v “sílu umění a moci talentu” je destruktivní. Jediná rozumná víra zní: Neumím postavit zeď, ale jde to naučit. Neumím fotit, ale i to se dá zvládnout. Focení je řemeslo, jako to stavění zdi.
Chcete si to vše zkusit naživo? Přijďte na můj kurz focení s iPhonem!
Kurzy pro klasické foťáky dělám více než deset let, a před několika roky jsem přidal i kurzy focení s iPhonem – v nichž míchám starý dobrý svět „pořádného“ focení a nový svět špičkových technologií v mobilu. A hodně mě to kombinování baví.
Moje kurzy naživo: Fotouzla s iPhonem (celodenní kurz, Praha)
Mé online kurzy: iFotografování.cz (pro mobily i foťáky)