Nový objektiv Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL vypadá trochu nenápadně – jde však o zajímavou technologickou novinku: vznikl ve spolupráci s Applem a dokáže natáčet tzv. prostorová videa. A protože je velmi snadné se ve všech těch pojmech ztratit, vše jsem vyzkoušel a pokusil se rozmotat.
V čem je Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL průlomový
Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL byl představen koncem října 2024 a bylo relativně snadné ho přehlédnout. Na první letmý pohled vypadá jako nevelký plastový setový objektiv a cena je relativně malá – až na druhý pohled zaujme to, že má vlastně uvnitř dva “objektivy” menší.
Přehlédnout ho bylo možné i proto, že je další z řady duálních objektivů Canon – tomu zatím poslednímu jsem se věnoval před pár měsíci v článku Jak fungují dvojité objektivy u Canonu. Šlo o Canon RF-S 3.9mm F3.5 STM Dual Fisheye (pro Canon R7) a doplnil tak již pár let starý Canon RF5.2mm F2.8 L Dual Fisheye, který se dá používat se špičkovými full framy.
Na novince, která je též určena zatím jen pro Canon R7, je však zajímavé, že podle oficiálních specifikací vznikla ve spolupráci s Applem – ten pootevřel Canonu svět svých jinak přísně “chráněných” prostorových videí, která fungují na iPhonech 15 Pro / Max a všech iPhonech 16. A jsou určeny pro “brýle” Vision Pro.
Jak pootevřel? Majitelé Maců a programu Final Cut Pro (pro střih videí) mohou nově pracovat právě s videi z tohoto objektivu, který Apple pečlivě zmiňoval ve všech svých zprávách o posledním updatu.
Zkrátka: rýsuje se zajímavá spolupráce dvou technologických gigantů, což samo o sobě stojí za trochu průzkumu, byť mnoho detailů zatím zůstává skryto v mírně nejisté budoucnosti. Včetně klíčové otázky: a k čemu to celé vlastně bude sloužit? Protože využití v nepříliš rozšířených Apple Vision Pro zatím není – řekněme si upřímně – zásadní.
Pojďme to tedy trochu rozmotat a prozkoumat – zajímavé to nesporně je.
Video: Canon RF-S 7.8mm a prostorová videa pro Apple – 8 minut v 4K
Co to je prostorové video / foto na iPhonech
Je opravdu hodně snadné se ztratit ve všech těch pojmech z oblasti virtuální reality, 3D a dalších podivuhodných formátů. Tedy pro začátek: Prostorové video / foto (spatial video / photo) je relativní novinka Applu, která se teprve rozjíždí a málokdo se s ní tedy zatím zžil – mimo jiné proto, že se dá sledovat jen na Apple Vision Pro.
Tyhle “brýle” se nicméně v ČR neprodávají a i tak stojí sumu mírně astronomickou – čeká se ovšem, že v roce 2025 by měl přijít novější i výrazně levnější typ. A do budoucna prostě bude přibývat zařízení, na nichž bude možné se na tyto trojrozměrné obrázky dívat. (Už nyní by mělo být možné sledovat je i na výrazně dostupnějších Meta Quest 3, ale nezkoušel jsem.)
Točit prostorová videa jde nicméně již nyní, na všech iPhonech 16 a Pro verzích iPhonů 15, jak jsme již zmínili. Tam prostě vedle hlavních možností ve foťáku (Portrét, Panorama, Film, Video…) najdete i možnost Prostorové, kde je možné pořídit fotky nebo video.
A jak to funguje? Jako normální (trochu zazoomované) video, které je nutné točit na šířku. Protože, viz ilustrace, iPhone zde kombinuje záznam z foťáku hlavního s daty z ultraširokoúhlého snímače/objektivu. Při pouštění záznamu se prostorové video chová jako video normální. Ale má v sobě “zakódovanou” prostorovost, kterou je pak možné zobrazit v brýlích.
Jinými slovy: Apple sází na to, že do budoucna půjde o nový typ zážitku, který bude populární a hojně využívaný. A i proto je pozoruhodné, že do hry vtáhl Canon.
Kam v tom zapadá Canon? Jako zdroj obsahu
A pokud se nepletu, Canon (tedy Canon R7 a zmíněný objektiv) je nyní jediné zařízení, které dokáže mimo svět Applu natáčet prostorová videa, což je samo o sobě zajímavé. Více zahlédnete ve videu, které jsem o tom všem natočil, ale v jedné větě řečeno: jediný, byť dost zásadní, rozdíl je ve formátu. Z iPhonů můžeme získat normálně širokoúhlý záznam, záběry z Canonu jsou ve čtvercovém formátu.
Je však zjevné, že výhoda Canonu bude v kvalitě záznamu na relativně velký snímač – výsledně tedy bude mít vyšší kvalitu (jak významný to bude rozdíl, si zatím netroufám odhadnout).
Jak už to bývá, je velmi těžké spekulovat o tom, co je v pozadí dohody těchto technologických gigantů, téměř jistě jde ale o nějaké větší plány a první krok na cestě k zajímavějším výsledkům třírozměrných světů.
Kromě toho spočívá spolupráce obou značek i ve dvou důležitých rovinách a nástrojích:
1. nástroj EOS VR Utility, tedy nástroj Canonu pro práci s duálními videi, od podzimu nabízí možnost exportu do prostorového videa (je zadarmo, ale s určitými limity – video například nemůže být delší než dvě minuty)
2. nástroj: Final Cut Pro nyní umí s těmito exporty pracovat – tento (placený) software bývá často na Macu volbou tvůrců obsahu, kteří potřebují stříhat video (patřím k nim mnoho let i já). Na podzim přišla velká aktualizace, která umožňuje pokročilý střih prostorového videa. A v popisu novinky je právě zmíněn i Canon R7 s tímto objektivem jako jediná možnost, jak záznam pořizovat mimo zařízení Apple. (Žádný jiný duální objektiv od Canonu to zatím neumí).
A co VR180? To je jiný (a též šikovný) formát
Přiznávám, při testování jsem se trochu zasekl v rozdílech mezi různými typy formátů a tím, co jaký objektiv v tomto 3D světě umí a k čemu se to hodí.
Trochu tápu i nyní, ale podstatné je odlišit od prostorového videa jiný typ formátů, s nímž se bude často plést, to VR180, tedy 180stupňové video. Nejlépe ho opět zahlédnete ve videu – jde o typ záběru, s nímž jsem si hrál právě při recenzi předchozího objektivu Canon RF-S 3.9mm F3.5 STM Dual Fisheye. Právě to rybí oko v názvu naznačuje, že úhel záběru bude opravdu velmi široký a že se toho opravdu do zorného pole vleze hodně.
Ano, to jsou taková ta trochu podivná videa, která na YouTube mají v rohu ovládací “kolečko”, jímž je možné procházet různé části zorného pole, dívat se dolů, do stran, přibližovat a prostě se vlastně trochu “pohybovat prostorem”… Jistě, je to trochu na hraní, ale i zde platí věta, kterou jsem už zmínil několikrát: zajímavé to prostě je a třeba z toho v budoucnu něco bude.
Ale: nový Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL tohle video neumí – přesněji řečeno: umí ho, je možné z něj tento formát vyexportovat. Ale je to zbytečné, protože úhel záběru je zde jen 60 stupňů a ono pohybování do všech možných stran nemá moc smysl – nic se dramaticky nezmění.
Co smysl má, je třetí formát, do kterého se dá exportovat, a to 3D Theater (jak ho nazývá EOS VR Utility). V něm jsme zkrátka schopni staromódně vyexportovat dva záběry vedle sebe a používat je třeba ještě v nějakém jiném 3D zařízení (včetně třeba staré dobré papírové prohlížečky)…
Shrnutí: Canon vyrazil vstříc prostorovým videím Applu
Jak to celé shrnout? Na jedné straně platí, že existuje mnoho otazníků, pravděpodobné však je, že spojenectví Canonu a Applu otevírá nové pozoruhodné možnosti v nových formátech. Jak to přesně bude vypadat, to se zatím dá odhadnout je těžko – tento objektiv je zjevně jen jednou z prvních vlaštovek – a napínavé bude v tom smyslu sledovat další modely brýlí, s nimiž v budoucnu přijde Apple. Pokud opravdu budou výrazně dostupnější a při tom užitečné, čekají nás možné vážně nové netušené technologické obzory.
Zkrátka: uvidíme – zatím je ale opravdu zajímavé si s tím vším tak trochu hrát.
Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL
Nový objektiv Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL vznikl ve spolupráci s Applem a dokáže natáčet tzv. prostorová videa. A protože je velmi snadné se ve všech těch pojmech ztratit, vše jsem vyzkoušel a pokusil se rozmotat.
7.7
Pros
- je unikátní: žádný jiný objekt prostorová videa neumí
- propojuje světy Canonu a Applu
- je cenově dostupný
Cons
- využití je zatím omezené
- Apple Vision Pro není v ČR dostupné
- nedají se dělat plnohodnotná VR180 videa