Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM je důležitým přírůstkem nabídky objektivů pro full framy od Canonu. Je lehký, skladný a láká na (relativně) dostupnou cenu i vysokou světelnost. Tedy jsem ho pořádně otestoval – a zde je recenze…
Proč je Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM zajímavý?
Pokud na mém webu nejste poprvé, možná vás speciální recenze objektivu trochu překvapí – obvykle takto podrobně testuji jen foťáky. Ale v tomto případě jsem se rozhodl tuhle novinku podzimu 2024 vyzkoušet opravdu pořádně, považuji ji totiž za relativně důležitý přírůstek objektivů pro bezzrcadlovky řady R.
Proč je důležitý?
Lákavé parametry, hlavně světelnost 2.8. Tím největším lákadlem je nesporně světelnost 2.8 v celém rozsahu zoomu. Samozřejmě, nepatřím rozhodně k těm, kteří vždy a jen touží fotit na “plnou díru a naprosté rozmazání”. Ba naopak (viz dále). Ale ta světelnost se prostě opravdu hodí jak pro opravdu kreativní práci s hloubkou ostrosti, tak pro běžnou matematiku – v horším světle už při zazoomování třeba clona 5.6 znamená nutnost vysokých hodnot ISO. I zde platí, že těch 2.8 vyřeší opravdu hodně.
Důležité místo na cenově mapě. Nechci se příliš pouštět do úvah, zda cena kolem 30 000 Kč (podzim 2024) je už rozumná, nebo ještě pořád velká. Ale v kontextu stávající nabídky objektivů od Canonu je to prostě nabídka hodně zajímavá (= relativně levná). A hlavně: velmi dobře řeší problém, který mají mnozí při nákupu prvního dostupnějšího full framu, například Canonu R8 (cca 35 000 Kč za tělo). S ním dává opravdu rozumnou kombinaci do začátku i mnoha spokojených let (ideálně ještě v kombinaci třeba s pevnou padesátkou).
Video: Podrobná recenze Canonu RF 28-70mm F2.8 IS STM + ukázkové fotky (11 min v 4K)
Hodně srovnávaný bude s Canonem RF 24-105 mm f/4 L IS USM, který bývá “setovým” objektivem pro mnoho těl od Canonu. Ten má větší rozsah i hvězdnější “L” třídu, byť horší světelnost. Vedle sebe jsem je netestoval, ale zcela upřímně mi tento objektiv nikdy nebyl zvlášť sympatický a zde testovaný kousek k němu dává zajímavou alternativu (přičemž já bych spíš zvolil právě zde testovanou novinku). Snad je někdy spolu otestuji, abych si v tom udělal jasno.
Skladné rozměry – přiznávám, jako majitele starých dobrých fullramů od Canonu a bezzrcadlovek od Fujifilmu mě prostě dlouhodobě štve, jak velké a tedy neskladné jsou nyní foťáky s novými generacemi objektivů. I proto mi byl při testování Canon RF 28-70mm sympatický – a při focení v Praze, na Valašsku i v podzimní Budapešti mi jeho skladnost prostě opravdu přišla vhod (váží zhruba půl kila a měří kolem 9 cm). Zkrátka: je možné ho mít na krku a spokojeně na něj zapomenout – což má třeba pro mě význam větší, než se může zdát.
Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM – co se mi líbilo
Pro rychlý “dojem” z tohoto objektivu doporučuji pustit si doprovodné video, v němž fotky můžete vidět ve vzájemném srovnání a ve 4k. A pokud vás tahá za uši slovo “dojem”, mám ho rád a je vlastně pro mě to nejdůležitější. Obecně mě moc nebaví exaktní až laboratorní testy – ano, něco napovědět mohou, ale zejména u této kategorie “levnějších” objektivů je klíčové, jak mi padnou do ruky a hlavně jak zvládnout různé situace a focení běžného života. A dá se říct, že dojem z něj mám opravdu velmi dobrý.
Testoval jsem ve zcela běžných situacích normálního cestovatelsko-rodinného provozu od Prahy po Budapešť na, jak už jsem zmínil, těle Canonu R8. A v zásadě se dá říct, že nikdy jsem neměl dojem, že by bylo něco špatně, spíše jsem byl opravdu mile překvapený – výsledky jsou konzistentní, žádné extrémní výkyvy, velmi dobré výsledky. Samozřejmě, fotky není možné srovnávat s několikanásobně dražšími pevnými objektivy, ale to podstatné o tomhle objektivu (a vlastně i klíčové shrnutí této recenze) může znít: je to překvapivě dobrý univerzální zoom na běžné použití.
Silná zbraň – světelnost 2.8 a práce s hloubkou ostrosti… Kdo začíná s focením, miluje “rozmazané pozadí” při zcela nejmenších clonách, a profily na sociálních sítích jsou pak plné portrétů a detailů v rozmazaném prostoru. Což se samozřejmě hodí, ale postupem času už mírně zkušení uživatelé zjistí, že stejně cenné jsou i “ty ostatní” využití světelných objektivů – zejména pro vytváření pocitů prostoru ve městě nebo krajině, kdy nenápadně rozmazaná větvička v popředí zachrání krajinu od celkové nudnosti… Právě v tom je jedno z velkých kouzel, které se líbilo mně: se světelností 2.8 jde prostě opravdu velmi dobře utvářet prostor – to se mi vážně líbilo (byť při běžném focení bychom samozřejmě trochu přiclonili).
Kresba je velmi dobrá napříč situacemi, ohnisky a clonami. To hodně zásadní hodnocení zní: kresba je prostě velmi, až překvapivě dobrá napříč všemi možnými kombinacemi situací, clon a ohniskových vzdáleností (viz též další bod). I pro zkušeného fotografa to bude znamenat, že nebude zklamaný. Prostě ty fotky z tohoto objektivu budou velmi slušné, bez vysloveně slabých míst a nepříjemných zklamání.
A co kresba na 2.8? Překvapivě slušná – účastníky mých kurzů focení občas překvapím konstatováním, že je důležité mít světelný objektiv, aby bylo možné si při reálném focení trochu přiclonit – a pořád mít hezké fotky. Tedy samozřejmě: každý objektiv na světě “na plnou díru”, tedy nejmenší clonu, hůře kreslí. Což se obvykle násobí i tím, že hloubka ostrosti je už tak “tenká”, že stačí mírná nepřesnost v zaostření a objekt už tak trochu plave. Ale jak můžete zahlédnout z videa i z fotek zde na stránce, velmi slušně vypadají fotky už i na clonu 2.8. Což je dobrá zpráva…
Novinový test? Za mě v pořádku… Staré zvyky umírají pomalu – tedy jsem s tímto objektivem provedl tzv. novinový test, který jsem dělal skoro s každým objektivem, který jsem si v posledních cca třiceti letech koupil… Zkrátka, na plnou díru se vyfotí noviny a pak se zkoumá, jak moc se rozmazávají písmenka v rozích… Čím méně, tím lépe, to se ví… Noviny už tedy není snadné sehnat, tedy musela stačit cedule v parku na Malé Straně. A opět platí, že jsem byl opravdu mile překvapený – objektiv kreslí lépe, než jsem si myslel. Tedy ano, zcela malá písmenka zcela v rohu jsou nepatrně hůře vykreslená, ale v běžném provozu by to poznat nebylo (plus: nejsem si zcela jist, zda jsem opravdu byl dokonale v ose cedule, spíše ne), tedy za mě klobouk dolů.
Pro jistotu: v kresbě pomáhají objektivu i profily, nejen sklo jako takové. Ona věta “objektiv kreslí velmi dobře” je mírně nepřesná – do finální fotky zasahuje i automatická úprava případných nedokonalostí, tedy chromatické aberace, deformace, viněty (tedy to, že rohy budou o něco tmavší)… Při běžném focení to je samozřejmě zbytečné řešit – foťák tohle vše zařídí sám při vytváření fotek v JPG, ale pokud byste si to chtěli vyzkoušet, stačí otevřít raw třeba v Photoshopu – tam je možné tyhle automatické korekce vypnout, případně je posílit či oslabit (v záložce Optika / Profil)… Ale jak říkám, málokdy je toto třeba řešit…
Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM – na co pozor
Není to objektiv řady L – klíčovým definičním prvkem je, že nejde o objektiv nejvyšších “L-kových” řad. To L v názvu znamená Luxury, Luxusní, což tedy v češtině zní mírně bizarně. A ano, samozřejmě, je to kategorie objektivů pro profesionální použití a rozhodně nic proti nim, též se je samozřejmě snažím používat co nejvíc, protože, inu, prostě to na výsledcích bývá vidět. Na druhou stranu pro běžné použití a zejména u takto univerzálních zoomů mi to přijde zcela snesitelný kompromis. Zejména s ohledem na světelnost, ale i cenu a skladnost.
Je to univerzální zoom – a to je vždy trochu na hraně. Obecně patřím ke konzervativním fotografům a na všech svých foťácích používám primárně pevná světelná skla. Z definice prostě vždy platilo, že zoom bude v kresbě o něco horší… Pravda nicméně je, že v posledních pár letech už to tak přímočare neplatí a hlavně: pro běžný cestovatelský provoz je prostě skoro neúnosné objektivy přehazovat. Zkrátka: zde má ta univerzálnost prostě smysl.
Je to tak trochu “seťák”, byť špičkový… Slovo seťák používám rád a často, byť může mít hanlivý nádech – znamená, že “setový objektiv” se prostě prodává jako základní možnost v setu s tělem a že tedy bude takový trochu plastový a ne zcela úchvatný. Dlouho jsem byl zastánce “seťáků” slavných řad á la Canon 250, naopak u bezzrcadlovek Canon před těmi nejobyčejnějším spíše lidi varuji. Pokud chcete, klidně Canonu RF 28-70mm F2.8 IS STM můžete seťák říkat, ale vzhledem k parametrům i výkonům bude patřit k těm, které budu třeba právě k R8 s gustem doporučovat – prostě hodně muziky za (relativně) málo peněz. Tedy samozřejmě nenabízí zcela nejhvězdnější výkony (zejména) pevných objektivů, ale obecně dobré výsledky. Tedy seťák to je prostě velmi dobrý.
Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM – shrnutí ve dvou větách
Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM má velmi důležité místo v nabídce full frame objektivů Canon, je univerzální, skladný a (více méně) cenově dostupný, proto bude dávat smysl například jeho startovací objektiv, ale i pro poměrně ambiciózní použití. Kresba je až překvapivě dobrá a rozhodně nezklame ani náročnější uživatele, kteří rádi cestují nalehko, například v kombinaci s Canonem R8 nebo i Canonem R6 Mark II.
Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM – další fotografie z testu
Shrnutí recenze:
Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM
Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM má velmi důležité místo v nabídce full frame objektivů Canon, je univerzální, skladný a (více méně) cenově dostupný, proto bude dávat smysl například jeho startovací objektiv, ale i pro poměrně ambiciózní použití. Kresba je až překvapivě dobrá a rozhodně nezklame ani náročnější uživatele, kteří rádi cestují nalehko, například v kombinaci s Canonem R8 nebo i Canonem R6 Mark II.
7.9
Pros
- obecně velmi slušné výkony
- skladnost, kompaktnost, váha 0.5 kg
- dobrá kresba napříč ohnisky a clonami
Cons
- nepatří do nejvyšší L řady
- jde trochu o “seťák”
- cena by mohla být nižší
DÍKY MOC za SUPER RECENZI Honzo :)))
..gůglete rovněž SKVĚLOU KOMPARAČKU
Canon 28-70 2.8 VS the Primes 24mm, 35mm, 50mm (1.8) Initial Thoughts and Review
YT kanálu Touchstone Pixels 🙂
…na ZOOM jako SETSAKRA DOST DOBRÝ :)))))))
….v podstatě Všechny 3 do Značné Míry NAHRADÍ, jakož S Přehledem i f/2.8 28mm + takřka i Dvojkovou 85ku – no Nekupte TO za těch ‚jen‘ 33k Kč 🙂
Další mé komenty Zde viz. Preview: https://www.fotoguru.cz/canon-rf-28-70mm-f2-8/#comments
..pro Video disponuje Focus Breathing Correction :)))))))
…samo (bohužel) jen s některými eRky – gůglete: Lenses Compatible with Focus Breathing Correction in Movie Recording