K čemu slouží nepřehlédnutelné dvojité objektivy od Canonu? Tahle technologická lahůdka pro virtuální realitu je trochu mimo zájem (i chápání) tradičních fotografů, a tak jsem se to celé rozhodl trochu prozkoumat.
Dvojité (duální) objektivy přicházejí
Proč jsem sepsal tento článek? Canon před nedávnem představil již druhý dvojitý objektiv, a to Canon RF-S 3.9mm F3.5 STM Dual Fisheye. Ono RF-S napovídá, že je určený pro APS-C stroje, tedy přece míří na širší publikum. V danou chvíli tedy funguje na jednom jediném modelu, a to Canonu R7.
Doplnil tak již pár let starý Canon RF5.2mm F2.8 L Dual Fisheye, který se dá používat se špičkovými full framy (a s nímž jsme točili video, viz níže). A do třetice Canon oznámil před pár týdny, že chystá i třetí model, a to Canon RF-S 7,8mm F4 STM DUAL, znovu pro Canon R7.
Jinými slovy: řekl jsem si, že přišel čas, abych to celé nějak pochopil a popsal. Čímž se přiznávám, že tohle je trochu netypický článek: v 99 % případů zde píši o věcech, ve kterých se opravdu dobře vyznám. O dvojitých objektivech jsem toho moc nevěděl – tedy pojďte pátrat se mnou! Podstatné je, že to je opravdu hodně zajímavé… A hlavně: Ještě o tom všem hodně uslyšíme…
Poznámka o názvosloví: anglický pojem zní “dual lens”, v češtině se používá jak pojem “dvojitý objektiv”, tak i “duální objektiv”… Osobně mi je o něco sympatičtější onen “duální”, ale v článku používám “dvojitý”, protože s tím pracují i oficiální materiály české pobočky Canonu.
Potřebuji brýle pro VR? Ne, kouzlit se dá i s videem
Tedy samozřejmě: klíčovou a hlavní rolí světa dvojitých objektivů je pořizovat záznamy pro vytváření světů virtuální reality. Což je samo o sobě nesmírně zajímavé téma, které – přiznejme – se zatím týká jen poměrně úzké skupiny nadšenců.
Ale není pochyb, že dříve či později přijde masové rozšíření – jak říká můj kamarád z velké technologické firmy: velcí hráči už v tom utopili tolik peněz, že VR prostě svět pomalu dobývat bude, i kdyby o to vlastně nikdo moc nestál.
Svět vytváření obsahu pro “opravdovou” virtuální realitu a brýle tentokrát nechme stranou a podívejme se na obecné fungování těchto dvojitých objektivů. A nečekaně zajímavé možnosti, které nám tahle technologie nabízí i při zcela obyčejném sledování videa na YouTube.
To opravdu zajímavé: Stereoskopické video 3D 180° VR
Přiznávám, ke světu brýlí a třeba pracovních schůzek v jiných dimenzích jsem trochu skeptický (rád se případně nechám polapit, to se ví!). Ale při bádání nad smyslem dvojitých objektivů mě velmi zaujalo využití pro trochu opomíjenou možnost – a to právě pro tvorbu “videí v 180 stupních” na YouTube. Názvosloví je opět trochu nejednotné, ale v češtině asi nejvíce bude fungovat “stereoskopické video 3D 180° VR”, což používá Canon, a které obecně poznáte podle malého štítku VR180 pod titulkem.
A teď: pokud chcete vše pochopit během pár vteřin, prozkoumejte video, které o tomto typu použití před pár lety natočil přímo Canon. A které je prostě mimořádně zajímavé.
Náhled videa je níže na stránce, zde je link. A pokud chcete vše pochopit opravdu za pár vteřin, doporučuji si pustit zcela poslední sekvenci (začíná v čase 6:29).
Na oné krátké sekvenci kamera/foťák s dvojitým objektivem snímá zpěvačku hrající na kytaru v zajímavém prostředí obytného vozu. A je možné zahlédnout, co vlastně dokáže tato forma videa nabídnout:
– i v prostředí “obyčejného 2D” videa je bez brýlí a dalších pomůcek možné nastavovat úhel, pod kterým se na video díváme, máme k dispozici opravdu těch 180 stupňů, a můžeme se dívat do stran, nahoru i dolů. V tomto případě třeba zkoumat výbavu jejího “obytňáku”, podívat se na noviny, které čte, nebo i pohlédnout ven
– skvělé je, že můžeme přibližovat. Tedy kdo chce třeba přijet na ruce a zkoumat podrobnější detaily akordů, zkrátka zoomovat v tomto záběru, může. Což je velmi zajímavé například pro produktová videa a prezentaci různých výrobků (viz mé video)
– teoreticky je možné i toto video sledovat ve 3D, ale přiznávám, to se mi nepovedlo – pečlivým googlováním jsem dospěl k závěru, že s mým iPhonem toho moc nedokážu, tam to prostě už nyní nejde. Ale u Androidu by mělo být teoreticky možné vložit mobil do obyčejných plastových nebo i papírových brýlí (nebo spíš držáku na mobil s dvěma otvory, slovo “brýle” zde zní trochu zmatečně) a přepnout YouTube aplikaci pro stereo zobrazení. Budu moc rád, pokud dáte v komentářích vědět, zda si s tímto opravdu jde hrát
Mé video: Jak fungují dvojité objektivy u Canonu – 8 min v 4K
Experimenty s dvojitými objektivy: nejdříve nasnímáme…
Mé pokusy proniknout k podstatě fungování dvojitých objektivů od Canonu nejsnáze zahlédnete v mém speciálním videu – které jsem nakonec nechal jen v obyčejném formátu. Ale ukazuji v něm vše podstatné, což je pro tento typ experimentů třeba.
– pořízení záznamu: video jsme točili na Canon R6 mark ii s původním dvojitým objektivem RF5.2mm, v rukách jsem měl novinku, tedy RF-S 3.9mm na Canonu R7 (čímž děkuji známým z českého zastoupení Canonu za pomoc!!!)
– logika pořízení záznamu je prostá: objektiv se prostě nasadí a na snímači (fullframovém, nebo i APS-C) vytváří dělený dvojitý záznam a tedy podklad pro stereo prezentaci
– jak název napovídá, jde o “fisheye”, tedy “rybí oko”, s úhlem 180 resp. 144 stupňů u RF-S modelu, čemuž je potřeba přizpůsobit logiku záběru. Ano je to vše opravdu hodně, hodně “širokoúhlé”, vlastně asi spíš sférické, protože pojem širokoúhlý sem už nepasuje
– vznikne tedy záznam zachycující do všech podrobností zorné pole, a tomu je potřeba vše uzpůsobit, především v logice toho, co chceme výsledkem dokázat
– obecně mi přijde klíčové využití, které zahlédnete v mém videu: ukazuji nový objektiv, který je možné zkoumat z různých směrů
Experimenty – 2. fáze: zpracování
Jak už to u podobných technologií bývá, klíčovým prvkem je zpracování obrazu. Jak jsem už zmínil, dnes neřeším ono klíčové a hlavní využít: pro “opravdovou” virtuální realitu. Ale přitom samozřejmě platí, že právě fáze zpracování obrazu je stejná/podobná pro svět “brýlí” i videa.
– pro práci s výstupem z foťáku je klíčový desktopový program/aplikace EOS VR Utility, kterou je možné zdarma stáhnout (link zde) a pracovat s ní – limit je, že zdarma je možné exportovat videa s maximální délkou 2 minut. Ale i v placené verzi je možné mít měsíční zkušební lhůtu zdarma a cena případně není nijak dramatická. Zároveň existuje plugin pro aplikaci Adobe Premiere Pro, který vše usnadní
– EOS VR Utility je klíčová pro přípravu dat a export pro další zpracování, je možné v ní provádět různé dílčí korekce, základní úpravu délky atp. A pak je možné předpřipravený soubor exportovat dál
– Adobe Premiere Pro je legendární program na střih videa z dílny Adobe a manuály Canonu radí pro finalizace používat právě ten (zřejmě lze použít i jiné, ale nezkoušel jsem). Plus, jak jsem již zmínil, lze použít i přímo plugin a tedy přeskočit krok předzpracování
– při finalizaci videa je pak možné pracovat přímo s náhledem toho, jak bude vše vypadat v prostorovém zobrazení, což se opravdu mimořádně hodí. Plus samozřejmě provádět mnoho dalších tradičních úprav a následně exportovat dle toho, pro jakou platformu má výsledný soubor sloužit
– dočasná poznámka (červen 2024): vše jsem testoval těsně po uvedení nového objektivu na trh, kdy byl už aktualizován firmware pro foťáky i aplikace, ale ne vše bylo zcela dotažené. Včetně třeba toho, že EOS VR Utility nenabízí verzi pro poslední MacOS Sonoma. Zkrátka: v některých detailech je ještě třeba počkat, až se vše rozběhne naplno…
Video od Canonu – doporučuji poslední sekvenci v čase 6:29, opravdu skvělá ukázka
Shrnutí: Dvojité objektivy otevírají nové dimenze
Jak to celé shrnout? Canon vydáním nového objektivu pro APS-C dává najevo, že věří v budoucnost tohoto segmentu pro vzdělávání, obchod, cestovní ruch, zkrátka obecné použití.
Samozřejmě: limit je v tom, že pro běžné uživatele je využití těchto technologií zatím omezené, a to zejména tehdy, kdy by vše mířilo k nutnosti používat speciální brýle. Ale možnost pracovat s videem může být opravdu cenným nástrojem pro e-shopy, vzdělávací firmy, lektory, zkrátka tvůrce obsahu. Protože dokáží nabídnout zcela nový a neotřelý pohled na svoji produkci, a to při použití zcela obyčejného rozhraní YouTube – bez nutnosti brýlí.
Zkrátka: ať už vás to láká, nebo ne, celá ta technologie je prostě fascinující – a není pochyb, že v nějaké podobě jí patří budoucnost.
Jak moc je to zpracování pomocí EOS VR Utility klíčové? To jsem z toho nepochopil, co nezbytného dělá. Mám z toho dojem, že to je jakýsi preprocessing pro otevření v jiných SW. (Vynechám ty korekce, přizoomování).
Tedy jinak, jaké je video uložené na kartě a jaké je po uložení z utility? Načetl by jiné softwary (premiere) video rovnou karty?
Moje představa je taková, že na kartu se uloží uloží video jako, kdyby foťák o nějaké VR/stereoskopii netušil – video jako každé jiné (prostě jedna videosekvence , kdy na černém pozadí jsou dva kruhové obrazy) a software to převede do nějakého jiného kontejneru a rozdělí streamy na pravý a levý (což je běžná vlastnost MKV například, že obsahuje víc audio +video+titulko stop)
Ta utilita umí i parametrizaci v čase (přizoomování v čase) nebo pojem času nezná?
Fotografie i video v multiformátu 2D/3D dělám už mnoho let a to i extrémních prostředí jako pod vodou a v požářišti. Jako TOP je možnost sledovat 3D bez brýlí a to i v telefonu.