Jak fotografové vnímají nástup umělé inteligence? V čem bude pomáhat, a kde naopak může vše zkomplikovat? Na to jsem se zeptal různorodé skupiny odborníků: fotografů, expertů na fotografickou techniku, galeristů…
Jedna otázka, 16 odpovědí
Co je toto za článek? Už dlouho jsem si říkal, že by jednou za čas bylo skvělé udělat anketu na zajímavé fotografické téma. Poprvé jsem vše vyzkoušel v květnu a článek vyvolal velký zájem čtenářů i skvělé reakce (viz Anketa: Jaké trendy ve focení vás baví sledovat? Odpovídá 15 expertů).
A zde je tedy anketa číslo 2: Otázka byla opět jednoduchá: Jaký vliv bude mít umělá inteligence na svět fotek a fotografů? Pomůže, nebo spíš vše zkomplikuje?
Moc děkuji všem za odpovědi, je to opět hodně inspirativní čtení!
David Neff: Zlomí vaz reklamním, módním i portrétním fotografům
Umělá inteligence znamená zlom ve fotografii. Zlom, který především zlomí vaz reklamním, módním i portrétním fotografům, prostě veškeré aranžované fotografii. Nejedná se totiž jen o pokročilejší možnosti úprav a postprodukce, ale nahrazuje kreativitu autora.
I dnes mnoho fotografů vděčí postprodukci nejen za svůj rádoby styl, ale vlastně i za to, že se za fotografy mohou vůbec vydávat. Doposud však postprodukce a úprava fotografií vyžadovala aspoň jistou dovednost s Photoshopem, ale i to s umělou inteligencí nebude časem nutné. Jinými slovy toto odvětví zastane kde kdo. Nikdo nebude ochoten platit talentovaným autorům za jejich nápady, budou stačit fotografie jako polotovar, který umělá inteligence snadno dotvoří v nekonečném množství variant během pár minut.
Dobré vyhlídky má ovšem živá, reportážní fotografie. Zásahy do ní jsou nepřípustné. Kvalitní živá fotografie byla vždy královskou disciplínou. Takzvaných „uměleckých fotografů“ jsou plné sociální sítě, ale street photo a reportáž i dnes umí málokdo. Umělá inteligence se jí nesmí ani dotknout. Pokud ano, bude to manipulace s realitou a bude se jednat o podvod, klasickou Fake News.
Samozřejmě, falešné reportáže vytvořené umělou inteligencí vznikat budou. Budou sloužit propagandě zemí zla. Do opravdových médií se však nikdy nedostanou. O důvod víc nesledovat nesmysly na sociálních sítích, které se za média jen vydávají.
David Neff je fotograf, který v posledních desetiletích fotografoval většinu zlomových okamžiků: od válek na Balkáně, přes Afghánistán po Ukrajinu. Nyní pracuje jako šéf fotografů a videa na webu Novinky.cz.
Veronika Souralová: Zvedne se prestiž snímků podepsaných konkrétními autory
Jaký vliv bude mít umělá inteligence na svět fotek a fotografů? Umělá inteligence se vyvíjí obrovským tempem a u mnoha lidí vyvolává obavy. Z hlediska fotožurnalistiky to vidím jinak. Ano, umělá inteligence vygeneruje vše, co si dokážete (nebo i dnes ještě nedokážete) představit. Povede to k tomu, že budete hodně opatrní na to, čemu můžete věřit.
AI nikdy nepřinese osobní výpověď. Proto se zvedne prestiž press fotografie – snímků pod kterými jsou podepsaní konkrétní autoři, ti kteří události byli přítomni a zachytili ji svými fotoaparáty.
Veronika Souralová je fotografka, kurátorka a ředitelka společnosti Czech Photo, která pořádá mimo jiné Czech Press Photo a Czech Nature Photo. CzechPhoto.org
Michael Hanke: Budeme se ptát, na co se vlastně díváme. A to není dobře
Umělá inteligence (AI) bude mít, resp. už má, pro fotografii podle mého názoru jak pozitivní tak negativní efekt. Zřejmě se to také bude dost lišit žánr od žánru. U mne osobně, jakožto příznivce dokumentární fotografie, převažují spíše obavy spojené s relativně snadnou manipulací reality a autentičnosti, tolik důležité pro dokumentární žánr. Namísto toho, aby fotografie začala od prvního momentu, kdy ji zavnímáte, na vás nějak působit, budete se spíše sám sebe ptát, zda se náhodou nedíváte na uměle vytvořený snímek, a teprve poté začnete vnímat její podstatu. A to není dobře.
Michael Hanke je fotograf, jehož černobílé snímky byly dvakrát oceněny v soutěži World Press Photo. michaelhanke.photography
Pavel Scheufler: Historická fotografická svědectví zůstanou nenahraditelná
Vynálezy v existenci lidstva obvykle byly vynalezeny proto, aby člověku, mírně lenivému a se sklonem k pohodlnosti, pomohly. Občas se to u některých zvrtlo, příkladů je x. Podobně to bude s AI coby pomocnicí fotografů. Už jsem v minulé anketě jako technooptimista odpovídal, v čem vidím v AI možný přínos, ale že dojde k úbytku některých fotografických specializací, například módy, reklamy.
AI nikdy nenahradí tu výsostnou a krásnou možnost fotografie zaznamenat momentální situaci zejména v dokumentu a reportáži s osobitým viděním fotografa. Ten bude pořád autorem, fotka bude vizitkou jeho pohledu a vidění! Jistě, v řadě případů může AI pomoci při třídění z množství snímků. Až směšných výsledků zatím AI dosahuje při zadání historického fotografického zejména místopisného snímku, historická fotografická svědectví zůstanou nenahraditelná.
Sloveso “zkomplikovat” v souvislosti s AI a fotografií je patrně míněno zejména v souvislosti s autorským a osobnostním právem. Ano, AI jistěže může někdy někomu někoho a něco konkrétně připomenout, odkázat i k nějakému autorskému dílu, ale to se děje i teď mnohdy zcela nevědomky (ba i vědomě…) při mačkání spouště… Říká se tomu také inspirace. AI může zajímavě inspirovat k vlastní tvorbě, nejen fotografické.
Pavel Scheufler je historik fotografie, fotograf a autor mnoha knih – a legenda české fotografie. Scheufler.cz
Tomáš Vocelka: AI bude vracet fotografii ke kořenům
Umělá inteligence může podle mého názoru zčásti převzít roli některých komerčních oborů fotografie a časem je dokonce úplně zlikvidovat. Myslím tím především reklamní a fashion fotografii a také ilustrační snímky prodávané prostřednictvím fotobank.
Na druhou stranu může paradoxně růst význam fotožurnalistiky a dokumentární fotografie, pokud média pochopí šanci, která se jim naskýtá. Ve světě, kde nebude jisté, který obraz je pravdivý a který uměle vytvořený, se totiž právě média mohou stát garantem důvěryhodnosti a pravdivosti (nejen) obrazového zpravodajství.
Existují už i nástroje, které dokáží doložit, že fotografie není manipulovaná a ty se zcela jistě budou dál rozvíjet. Umělá inteligence zřejmě bude vracet fotografii ke kořenům: tedy k tomu, aby byla pravdivým a nemanipulovaným záznamem skutečnosti. Proto také nejspíš dál poroste oblíbenost klasické analogové fotografie.
Tomáš Vocelka je fotograf, držitel mnoha českých i mezinárodních cen a také šéf specializované fotografické rubriky na Aktuálně.cz. Osobní stránky: Tomasvocelka.cz
Marcel Konečný: Přežijí ti fotografové, kteří dokážou nástroje využít ve svůj prospěch
Umělá inteligence zjednodušuje práci fotografů hlavně v postprodukci, a retuše, které dříve zvládali jen ti nejzkušenější, se díky AI stávají dostupnější. Tyto technologie se budou rychle zlepšovat a umožní zadavatelům generovat „fotky“ rychle a levně. Přežijí ti fotografové, kteří dokážou tyto nástroje využít ve svůj prospěch. Cena za takovou práci se ale pravděpodobně sníží, protože nové požadavky budou klást důraz na rychlost a flexibilitu, třeba vytvoření více variant „fotografií“ najednou.
Přesto věřím, že i v této době zůstane prostor pro autentickou fotografii. Zachycení emocí a reálného pohledu na svět je něco, co žádná AI nenahradí. Právě v nedokonalé autentičnosti je skrytá síla, která diváka vtáhne do okamžiku. To je směr, kterým se budu vždy ubírat – a věřím, že nejen já.
Marcel Konečný je fotograf a legenda mezi fotografy používající foťáky značky Fujfilm, které prodává v kamenném obchodě na Praze 1, známém e-shopu Fujifoto.cz / XFoto.cz.
Jana Vašáková: Hlavně nezapomenout na selský rozum
AI bude, ať už se nám to líbí nebo ne, běžnou součástí našich životů a hlavně v soukromém i pracovním světě. Čím dříve AI přijmeme a naučíme se s ní pracovat, využívat ji jako pomoc a nezapomeneme k tomu používat selský rozum, tím lépe. Může inspirovat i pomáhat s kreativní tvorbou, zvláště u fotografií.
Jana Vašáková je novinářka, fotografka a expertka na sociální sítě. Provozuje mimo jiné oblíbený web Slepičárna…
Jiří Šebek: Fotograf už někdy prostě nebude potřeba
1. AI bude mít na svět fotek nejspíše velký vliv. Některé věci bude prostě snadnější a hlavně levnější vygenerovat místo focení. Také to hodne ovlivní retuše a postprodukci.
2. Pomůže i zkomplikuje zároveň. Již nyní využívám AI při retuších. Jsou situace, kdy to velmi snadno zjednoduší práci. Také ale nastanou situace, kdy žádný fotograf ani nebude potřeba. Klient či grafik si některé věci vygeneruje sám. Pokročilým tvůrcům to tedy může pomoci. Naopak velmi snadnou práci to může úplně zaříznout.
Jiří Šebek je jedním z nejznámější českých fotografů architektury a interiérů, osobní stránky: Jirisebek.cz
Michal Prouza: Pro Zoner to je příležitost. Ale hodně věcí lidem AI zkomplikuje
V Zoneru vnímáme AI hlavně jako příležitost, realita bude obojí – hodně pomůže nebo hodně zkomplikuje. Pro fotografický svět je spousty algoritmů, které pomohou – už od jednoduché detekce obličeje, postavy, zvířete, kterou známe už z hledáčků fotoaparátů, mobilů pro správné zaostření nebo přímo z programů na úpravy pro vytvoření správné masky.
Komplikaci vidím spíš pro společnost – je dobře, že se do fotky dostávají generativní prvky, které zaměňují realitu za fikci a mohou vytvářet reálné fakecokoliv, aniž by měl příjemce možnost to rozeznat? Osobně mám velké pochyby.
Michal Prouza je ředitel softwarové divize firmy Zoner, tedy klíčový muž pro legendární program na úpravu fotek. www.zoner.cz
Jiří Hrma: Budoucnost v autenticitě a vlastně i jisté nedokonalosti
Na tuto otázku by se dalo odpovědět mnoha způsoby už jen z toho důvodu, jak každý člověk vnímá fotografii. Některým drobné ani větší úpravy snímků nevadí, jiní pomoc umělé inteligence v oblasti focení a postprodukce doslova nenávidí. Díky AI například může spousta fotografů tak trochu „lhát“ a přikrášlovat výsledné dílo k obrazu svému (tedy ne že by to dříve nešlo díky nástrojům pro úpravu fotek, jen s AI je to rychlejší a sofistikovanější)
Já sám vnímám umělou inteligenci jako dobrého pomocníka, který mi dokáže poradit se spoustou úkonů a také s ní tak pracuji. Vlastně je to úžasný „kolega“ na brainstorming, pokud zrovna sedím na home office.
Nicméně nejen u fotografie, ale i u psaného textu, který je mým zdrojem obživy, je podle mého budoucnost v autenticitě a vlastně i jisté nedokonalosti. Umělá inteligence za mě nikdy snímek tak, jak bych ho chtěl já nevyfotí, a stejně tak za mě nenapíše recenzi telefonu. Na druhou stranu mi ale dokáže poradit v celé řadě situací. A tak k ní také přistupuji – berme ji jako pomocníka, ale zároveň u toho nezapomínejme myslet.
Jiří Hrma je expert na moderní technologie. Provozuje a vede internetový server SMARTmania.cz, který se specializuje na testy i recenze mobilních telefonů a technologie.
Nadia Rovderová: AI nikdy nenahradí talent, duši, inspiraci, může však s inspirací pomoct
Dnes, kdy uplynulo bezmála 200 let od vzniku historicky první fotografie, se dostáváme do bodu, kdy se poctivé fotografické řemeslo stává vzácným a oceňovaným. Poslední léta rychle roste zájem o analogovou fotografii, včetně úplně prvních metod, jako je daguerrotypie, či mokrý kolodiový proces, ale například i polaroid a jeho nové varianty.
Tento trend je patrný na světových fotografických přehlídkách, jako je například Paris Photo.
Filozof Vilém Flusser nazval fotografie “technickými obrazy”, s nástupem fotografií tvořených umělou inteligencí, jeho definice nabývá na dalších významech. Tento nový fenomén bezpochyby připraví o práci hodně profesionálních fotografů, a také fotomodelek a fotomodelů, zároveň ušetří mnohým profesionálům i amatérům čas a náklady při pořizování a úpravách snímků. Sporná je ovšem kvalita těchto „umělých” fotografií, které někdy působí až děsivě tím, jak je patrná absence “lidského doteku”, duše, spiritu…
Tento deficit se superinteligentní umělá inteligence snaží více či méně úspěšně eliminovat. Kde však nic není, tam ani čert nebere. Umělá inteligence nikdy nenahradí talent, duši, inspiraci…, může však těm talentovaným s inspirací pomoct. Zde jsme u fotografie výtvarné, umělecké. A pak tu máme ještě fotografii dokumentární, fotografii jako záznam, kde je velkým rizikovým aspektem ztráta důvěryhodnosti. Čeká nás velká výzva, jak se lidstvo dokáže s tímto problémem vypořádat. Žijeme v nesmírně zajímavé době a jsem na další vývoj v tomto směru sama moc zvědavá.
Nadia Rovderová je fotografka a majitelka galerie Artinbox na Praze 1. Artinbox.cz
Rudolf Stáhlich: AI nám už pomáhá s obálkou časopisu FotoVideo
Upřímně řečeno, já osobně považuji tyhle různé AI prostředky za velmi dobrou technickou pomoc ve všech oblastech, vědou, dopravou a ekonomií počínaje. Fotka ale vždy vzniká v hlavě určitého více či méně kreativního jednotlivce a ten je zatím vždy živoucí a neumělou bytostí bez AI čipu v hlavě. Tudíž bych to zatím trochu oddělil… Přesto si v případě AI kladu spoustu dalších otázek, a i proto jsme už od letošního léta zařadili do našeho časopisu FotoVideo novou rubriku, která se jmenuje jednoduše „Umělá inteligence“. Její ediční plán má zatím dvanáct pokračování a čtenářské reakce na ni jsou opravdu velké. Nedivím se tomu. Vede jí totiž jeden z největších odborníků v této oblasti, náš externí spolupracovník, Honza Vojtek.
Zatím jsme absolvovali úvodní téma lakonicky nazvané „Umělá inteligence ve fotografii“ s tím, že nám AI vyrobila i srpnovou obálku, tedy naši první obálku naprosto celou připravenou umělou inteligencí. V zářijovém vydání jsme pak dopodrobna probrali „Začínáme s generováním AI fotografií – ZADARMO“ (dobré téma pro české fotografy, že?) a v říjnové rubrice jsme se zabývali už docela hluboko „Stable Diffusion – levná vstupenka do první ligy“. V listopadovém vydání čeká na naše čtenáře velmi náročné a choulostivé téma: „Jak svléknout umělou inteligenci?“, jehož obrázky asi nebudeme moci na sociálních sítích zveřejnit…
Rudolf Stáhlich je šéfredaktor časopisu FotoVideo. www.ifotovideo.cz
Pavel Šerý: Musíme se snažit být s ní, ale i před ní
Může pomoci při tvorbě – už dnes fotoaparát pozná předem, na kterého hráče jde přihrávka, dopočítá detaily snímku do vyššího rozlišení nebo odstraní šum. Obavu mám ze zpracování obrazového výstupu. Z technologizace kreativity a demotivace člověka tvořit něco nového.
Skoro 200 let pro ni sbíráme data a nápady, které jsme jí teď dali k dispozici. Nezbývá, než se snažit být s ní i před ní, třeba prostým člověčenstvím a jednoduchostí. Pak bude fotografovat s námi – ne za nás.
Mimochodem zkušenosti máme. Když napíšu: „Bez škol a placení kurzů, vstávání na východy slunce, přemlouvání modelek, a placení autorských práv, vytváří koláže z nápadů jiných…“ mám na mysli AI, nebo fotografy, co opisují od jiných, vydávajíc jejich dílo za své?
Pavel Šerý je produktový specialista firmy Canon a respektovaným odborníkem na vše, co se týká fotografování. Canon.cz
Filip Barták: Zajímavé bude, jak se ke všemu postaví výrobci fototechniky
Osobně jsem si zkoušel s umělou inteligencí chvíli hrát a můj dojem z ní je, že to celé je ještě hodně na začátku. Myslím, že v prvních letech to bude asi hodně motat lidem hlavu. Už teď se řeší legislativa, autorská práva a podobné věci. AI jako doplněk při úpravách fotek vypadá hodně zajímavě a už dnes dokáže neuvěřitelné věci.
Obávám se že některé fotografické disciplíny mohou díky AI zaniknout (například produktová fotografie), ale umění ve fotografii snad přetrvá. Každopádně si myslím, že bude čím dál méně syrových, přímo vyfocených snímků, které budou rovnou tak dobré.
Ale co až bude pro běžné lidi jednodušší si obrázek nechat vygenerovat, namísto vyfotit? Sám teď více pracuji s mladými lidmi a je znát, že už pro ně fotka není to samé co pro mě.
Poslední nad čím se zamýšlím, jsou samotní výrobci fototechniky. Jak se k tomu postaví? Zda se budou snažit tento trend přidávání umělé inteligence podpořit integrací do svých přístrojů, nebo naopak podpořit samotné tvůrce, aby opravdová fotografie zůstala stále potřebná. I umělá inteligence musí z něčeho čerpat.
Filip Barták je technický specialista Nikonu. Youtube.com/nikoncz
Josef Chuchma: Vzniknou nová kritéria pro to, co je a není fotka
Nebude to buď, anebo, jak to staví anketní otázka. Čili: „světu fotek a fotografů“ AI hodně pomůže, ale také vše pořádně zkomplikuje. Tedy podle našich současných měřítek. Mnohé z nás, kteří se dnes fotografii věnují vážněji, pořád totiž ještě utvářela analogová technologie, což s sebou neslo i určité obecnější představy o focení i o světě a jeho poznávání. A ty v nás nějak zůstávají, jimi v určité míře nadále poměřujeme současnost. Jenže příští „krásný nový svět“, kdy AI bude s námi 24/7 a v rozsahu, o němž zatím nemáme potuchy, nejspíš vygeneruje nová kritéria. To, co dnes považujeme za problém, třeba i etický, problémem možná vůbec nebude, respektive nebude to jako problém vnímáno.
Technicky ve věci fotografie, jakož i v téměř každém dalším oboru, nedohlédnu ani pár let dopředu – tím spíš, že technologický vývoj akceleruje. Přesto určitou prognózu pro fotografii zde učiním. AI dosud nevídaně rozsáhlým, a co do ovládání snadným způsobem umožní manipulaci s obrazem. V dobrém i ve zlém; a opět – v dobrém i ve zlém podle současných kritérií a představ. Bude nutné nastolit pravidla, která však nebudou závazná obecně, nýbrž vždy jen pro určitý jasně definovaný výsek užití. Konkrétněji: pokud zůstanou zachovány jisté dokumentační, dokumentaristické či zpravodajské instituce, pak budou mít pravidla pro využívání AI téměř jistě jiná než kreativci v PR agenturách. Ostatně svá osobní kritéria pro využití AI si bude muset dříve či později definovat každý člověk, který s fotografií bude chtít nakládat „umělecky“, tedy bude fotografické médium využívat pro svou osobní výpověď.
Josef Chuchma, publicista, kritik, nyní editor webu ČT art, příležitostný fotograf (v letech 2019 a 2024 měl samostatné výstavy v Leica Gallery Prague).
Petr Řežábek: Raději jsem se na to AI optal…
Honzo, děkuji vám za vaši otázku. Hned jsem ji položil umělé inteligenci, co ona si o sobě a svém dopadu na svět fotografie myslí, posuďte sami:
Umělá inteligence (AI) má potenciál zásadně ovlivnit svět fotografie a fotografů, a to jak pozitivně, tak negativně.
Pozitivní vlivy:
1. Zjednodušení editace: AI nástroje mohou automatizovat a zjednodušit proces úpravy fotografií, což umožní fotografům rychleji dosáhnout požadovaného vzhledu.
2. Generování obsahu: AI může pomoci vytvářet realistické obrázky nebo umělecké stylizace, což otevírá nové možnosti pro kreativitu a experimentaci.
3. Organizace a vyhledávání: Technologie strojového učení mohou usnadnit organizaci a vyhledávání fotografií podle obsahu, což ušetří čas.
4. Analýza trendů: AI může analyzovat, co je v daném okamžiku populární, a pomoci fotografům lépe cílit na své publikum.
Negativní vlivy:
1. Konkurence: S rostoucí dostupností AI nástrojů mohou vzniknout noví konkurenti, kteří dokážou vytvářet kvalitní obsah bez potřeby profesionálních dovedností.
2. Ztráta originality: Snadný přístup k generativním nástrojům může vést k homogenizaci stylu a snížení jedinečnosti fotografií.
3. Etické otázky: Vytváření obrázků pomocí AI může vyvolat obavy ohledně autorských práv a originality.
Závěr:
AI má potenciál posílit kreativitu a efektivitu fotografů, ale zároveň přináší i výzvy, které je třeba řešit. Fotografové, kteří dokážou využít AI jako nástroj, budou mít pravděpodobně výhodu.
Co dodat? Jen snad, že je třeba se s umělou inteligencí v našem životě naučit žít, již dnes je jeho běžnou součástí.
Petr Řežábek je ředitel společnosti CEWE, kam patří i síť prodejen Fotolab.cz
Skvělé, Honzo, že jste tyhle názory různých fachmanů shromáždil, díky! Za pár (možná doslova) let se můžeme podívat, kam se AI skutečně hnula a co s fotografií provedla. Což asi bude jen vedlejší linie toho, co AI provede s průmyslem a byznysem, potažmo s člověkem. Já věřím na lidské ego, tak myslím, že tvůrčí fotografové budou vždycky znova prorážet, nabourávat a překračovat obecně posvěcené stereotypy „správného“ krásna, které AI hrozí masivně zavlékat do fotografie. Čili věřím na autentičnost bořící artificiálnost. On to bude problém veškeré tvorby – výtvarné, hudební, slovesné – aby nepropadla líné otylosti ducha a jen tak z pohovky nezadávala prompty centrálnímu mozku lidstva.
Pro mě je to nový tvůrčí nástroj, který má obrovský potenciál. Přináší kreativitu a celkové přiblížení se s fotkou k autorskému záměru. Co se týká fotografie jako umění vidím v AI jen pozitiva. Problémy vidím v podvodech v dokumentární fotce, ale ty nakonec nejsou také nic nového.
Dle mého je to složité téma a je a bude toho hodně zneužíváno. Už jsem postřehl rozhovory v časopise v duchu nadějný fotograf získává popularitu na IG. Přitom všechny jeho fotky je jen fikce tvořená jen pomocí AI nástrojů. Problém vidím v tom, že tvorbu pomocí Umělé inteligence nepřiznává a vydává to za své fotky. V rozhovoru pak s klidem vykládá, že je jen důležité být foťákem ve správný čas na správném místě. 🙂 Ovšem na jeho obrázcích i průměrně zkušený fotograf pozná že to není skutečné.