Jaký je iPhone 13 Pro? Jak zásadní jsou pro focení a filmování jeho nové funkce? A posouvá vše někam dál, nebo spíše přešlapuje na místě? Zde je mé shrnutí a recenze po necelých dvou měsících intenzivního používání.
iPhone 13 Pro to nemá úplně snadné – od svého startu to schytával za to, že prý není dostatečně revoluční a nepřináší nic moc nového. V některých bodech mají kritici pravdu (například makro režim není nijak úchvatný), ale jako celek si tento model zaslouží pochvalu: součet několika nenápadných funkcí z něj dělá stroj, který do jisté míry otevírá pro iPhonové focení novou éru.
A zároveň, platí: ať recenzent napíše cokoliv o čemkoliv od Applu, vždy to schytá. Když pochválí, je obviněn z laciného obdivu. Když zkritizuje, stane se laciným kritikem. Já byl k iPhonům v minulosti párkrát dost kritický – a dost jsem to tedy schytal například za recenzi iPhone 11 Pro mě zklamal, Applu ve focení ujíždí vlak.
Ale iPhone 13 Pro mě nezklamal. Je pravda, že není snadné najít na něm zářivé a snadno obdivovatelné novinky. Ale v součtu dávají nové funkce a vylepšení těch starších opravdu velmi solidní výsledek.
Co je tedy nového z hlediska focení a filmování? Pojďme to rozebrat bod po bodu.
Iphone 13 Pro a fotografické styly – opravdu zásadní novinka
Tento bod vás možná překvapí – právě Fotografické styly jsou patrně tím, o čem se v souvislosti s novou generaci iPhonů mluví nejméně, je snadné je přehlédnout, nebo nad nimi prostě mávnout rukou.
Pro mě jsou ale styly opravdu zásadní věcí, které o nenápadný, ale o to zásadnější kousek posouvají to, co je možné s iPhonem ve fotografování provádět a po několika letech pořádání kurzů fotografování iPhonem jsem si jist, že se bude hodně líbit i jejich účastníkům.
O co vlastně jde? iPhony 13 (včetně základních modelů, tedy nejen Pro) jsou zkrátka vybaveny možnosti měnit celkové vyznění obrázku pomocí přednastavených stylů definovaných tónem a teplotou.
Hlavním kouzlem je, že výběr je možné provádět v živém náhledu, tedy v reálném čase při focení. A v některých situacích je rozdíl opravdu dramatický – fotce tím zkrátka opravdu hodně pomůžeme, jak se dá zahlédnout z ukázkových ilustrací. Vybírat můžeme z několika přednastavení (Bohatý kontrast, Živý, Teplý, Chladný…), které pak můžeme upravit na vlastní hodnoty Tónu i Teploty. Jinými slovy: kdykoliv můžeme jedním pohybem fotku před zmáčknutím spouště upravit do předvybraného a námi doladěného stylu.
Na první pohled to může vypadat jen jako mírně vylepšené použití filtrů, které se daly při focení používat už i v předchozích generacích. Ale zdání klame: nově postavené styly vše opravdu dramaticky posouvají dál. A to mimo jiné proto, že se poměrně zdařile přibližují důležitým nastavením z klasických foťáků, zejména tzv. vyvážení bílé barvy a do jisté míry i tzv. Picture style / Picture control (kde nastavujeme pro výsledné fotky dopředu například trochu větší kontrast a sytost).
A právě změna vyvážení bílé barvy, tedy změna teploty, mi při mých testech přišla opravdu zásadní: třeba při focení v noci nebo v interiérech se hodně hodila možnost zbavit se žlutých tónů a prostě fotku vylepšit. Když zkusíte, velmi rychle vás to nadchne.
Zkrátka: ač to tak opravdu nemusí vypadat na první pohled, tyto novinky dají zkušeným fotografům opravdu silnou zbraň.
Filmařský režim a rozmazané pozadí u videa je nebezpečně návykové
Když před lety přišel iPhone 7 Plus poprvé s portrétním režimem (dokázal uměle rozmazat pozadí), mnozí se tomu smáli (já, přiznávám, také). 150 let fotografové rozmazávali pozadí pomocí speciálních světelných portrétních objektivů a dělat to softwarově, to prostě působilo svatokrádežně.
iPhone 13 přišel s Filmařským režimem, který to samé dělá s videem. A opět je snadné se tomu tak posmívat, ne vždy je to dokonalé, občas to vypadá vyumělkovaně.
Ale i tu dle mého platí, že to bude stejně “nebezpečně” návykové, jako portrétní režim. Prostě je to dokonalá hračka – kdo si jednou zkusí točit rodinu v režimu “rozmazaného pozadí”, nejspíš pro něj nebude cesta zpátky… Ono to prostě vypadá opravdu dramaticky “lépe” a zajímavěji.
Plus hezké kouzlo je i to, že hladinu ostrosti je možné potom přesouvat a měnit při úpravě klipu přímo v iPhonu. Jinými slovy: ostrá je třeba hlava jedné dcery, a když se po natočení rozhodnu vše přeostřit na dceru druhou, jedním dotykem to udělám.
Zajímavou otázkou bude, do jaké míry to půjde použít pro serióznější práci, jak moc jde zatím spíše o hračku – v tom si zatím netroufám vynést verdikt, protože jsem dosud v počítači videa ve “filmařském režimu” nestříhal. Ale pro nepříliš náročné projekty á la online kurzy to nejspíš půjde bez problémů a bude se to hodně hodit.
iPhone 13 Pro a Lidar – naprosto neuvěřitelná věc, měnící pravidla hry
Tento bod o Lidaru jsem měl původně zcela na začátku, ale pak jsem ho přesunul až sem. Protože se focení týká jen nepřímo a navíc to není úplná novinka: Lidar má i iPhone 12 Pro.
Nicméně pokud se mě zeptáte, co mě na iPhonu 13 Pro “dostalo” zcela nejvíce, tak právě Lidar, tedy mírně neuvěřitelné zařízení měřící a zaznamenávající prostor kolem nás v 3D. To je takové to čtvrté “oko” poblíž tří hlavních objektivů a právě v něm se skrývá schopnost iPhonu měřit vzdálenost na základě vysílání a zachytávání odražených paprsků (Lidar je z anglického “light detection and ranging”).
V praxi to znamená, že během pár minut můžete “naskenovat” třeba vlastní byt, vytvořit jeho 3D model a jedním dotykem získat přesné rozměry jednotlivých stěn případně vše přenést a exportovat do plánů.
Špatně se to popisuje, ale o to snáze se to pak používá – stačí prostě zmáčknout knoflík a prostor kolem vás nebo předmět na stole se změní v 3D strukturu.
Právě tohle patří k technickým vymoženostem s potenciálem změnit opravdu hodně – zatím jsou tedy i u iPhonu Lidary tak trochu ve spícím režimu: Apple ani nenabízí žádnou vlastní aplikaci a je tedy třeba stáhnout si “cizí”. Byť samozřejmě, je zjevné, že tento kus hardwaru má zásadní význam pro dobrou funkci fotoaparátu i třeba již zmíněného filmařského režimu.
Zkrátka: Lidar vás nadchne a trochu navede k tomu, čemu bude patřit budoucnost.
Podrobněji viz též článek Lidar a iPhone 13 Pro: zkuste dechberoucí 3D skener.
iPhone 13 Pro má konečně pořádný portrétní objektiv: 3 x je více než 2 x
S mírnou nadsázkou řečeno: iPhone 13 Pro je první iPhone, který má opravdu portrétní objektiv. Což je samo o sobě hodně důležité a opět mění pravidla hry.
V jedné větě řečeno: ve světě fotografování se za portrétní objektivy obvykle označují objektivy s ohniskovou vzdáleností kolem 80 mm… A právě více méně přesně tolik má trojnásobný optický zoom iPhonu 13 Pro (77 mm po přepočtu). iPhony 12 Pro měly optický zoom jen dvojnásobný, což odpovídá zhruba 52 mm. To je též skvělý rozměr, ale 13 Pro je prostě o něco blíž fotografické klasice.
Co z toho plyne? Především výraznější portréty, kdy je “míra přiblížení” prostě větší a tím pádem o něco více (než na předchozích Pro mobilech) zdůrazníme předmět portrétu a potlačíme okolí. (Portréty se vždy fotí z mírného odstupu, kdy fotograf poodstoupí a obličej přitáhne – což tedy nyní iPhone 13 Pro umí opravdu skvělé).
Abyste mě nepochopili špatně: můj starý dobrý iPhone 11 Pro s dvojnásobných optickým zoomem uměl též krásné portréty a musím přiznat, že se mi občas po jeho “jen” 50 mm trochu stýská. Ale nic to nemění na tom, že portréty z 13 Pro jsou prostě “více” portréty v tradičním smyslu slova.
iPhone 13 pro: ProRaw i ProRes se vážně mohou hodit
Fotografové rádi fotí do rawu – tedy takového toho velkého původního souboru, z nějž je možné vytáhnout mnohem více dat než z obvyklého jpg nebo heic.
A fotografům se tedy nejspíš bude líbit i možnost fotit do rawu na iPhonech – k čemuž dodejme, že se nejedná o novinku iPhonu 13 Pro, focení do ProRaw nabízela už i předchozí generace. Nicméně je třeba říct, že přes mírné pochybnosti se mi zkrátka tahle možnost opravdu zalíbila.
Co je na ProRaw tak zajímavého? Poměrně elegantně dává zasvěceným možnost využívat to, co raw nabízí. A to ve stejném duchu, jako u pořádných foťáků. První možností využití tedy i tady bude úvaha, že když jsme u něčeho opravdu významného, á la výstup na Mt Everest, prostě je dobré mít co nejkvalitnější záznam.
Druhá možnost vychází z definice rawu – má mnohem více dat (a to zhruba desetinásobně – soubory mají kolem 30 MB) než obvyklé fotky v heic, tedy je možné z něj “více vytáhnout” i při úpravě. Zkoušel jsem poctivě a opravdu to funguje – pokud je například ve scéně hodně světel a stínů, raw opravdu dokáže pomoct.
Samozřejmě platí, že ProRaw už je trochu záležitostí pro labužníky, ale jak říkám: po počáteční pochybnosti jsem si na něj velmi rychle zvykl. Je to prostě cenný doplněk, které se může hodit sice jen jednou za čas, ale je skvělého ho mít k dispozici.
To samé platí i pro video a ProRes, další z horkých novinek – video nyní můžeme natáčet do tohoto formátu, s nímž se podobně jako u rawu dá provádět mnohem více úprav. Opět je zjevné, že ProRes nebude k natáčení záběrů á la hrající si kotě, ale pro vážnější zájemce o kvalitní obrázky se velmi rychle může stát vítaným nástrojem (jen tedy toho prostoru na disku potřebuje opravdu hodně!)
Viz též podrobná článek o iPhonu 13 Pro a ProRaw…
Video: iPhone 13 Pro a focení do Raw – 8 minut
iPhone 13 Pro a Makro – zatím trochu rozpaky
Přiznám se hned: nový makro režim mě moc nenadchl – prostě jsem z něj nebyl schopen vytáhnout obrázky, které by způsobily “wow efekt”. Neříkám, že jsou špatné, neříkám, že to není cenný nástroj. Ale když jsem se s makro režimy poprvé před mnoha lety potkal u mobilů Huawei, byl to doslova šok. Ten se tady ale opravdu moc nekoná.
Rychle dodávám, že možná iPhonu trochu křivdím – a časem tento režim další aktualizace vylepší a také se prostě trochu lépe naučím ho používat. Ano, pro některé využití význam mít bude – třeba při focení produktů. Ale kdo čeká možnost vstoupit do zcela nových světů, bude nejspíš zklamán. Je to takové celé trochu nemastné, neslané. Prostě mě to moc nebavilo.
iPhone 13 Pro a fotografování – shrnutí
Do jaké míry je tedy iPhone 13 Pro důležitou generací? Odpovědět je možné několika způsoby. Určitě platí, že neobsahuje žádnou opravdu zcela zásadní a revoluční novinku. Nicméně: nové funkce, které nabízí (filmový režim, nový portrétní zoom, fotografické styly) z něj v součtu s funkcemi rok starými (Lidar, ProRaw) dělají opravdu nebývale silnou kombinaci a opravdu skvělý fotomobil.
A co z toho plyne pro oblíbenou a logickou otázku “měnit či neměnit”? Opět lze odpovědět různě: pro nepříliš náročné a příležitostné uživatele nebude skok v kvalitě fotek vůči iPhonu 12 Pro a ostatně ani 11 Pro dramatický. Pro ty, kteří si rádi hrají a chtějí vše využívat naplno, ovšem nabízí opravdu hodně.
Shrnutí recenze:
iPhone 13 Pro
iPhone 13 Pro neobsahuje žádnou opravdu zcela zásadní a revoluční novinku. Nicméně: nové funkce, které nabízí z něj v součtu s funkcemi rok starými (Lidar, ProRaw) dělají opravdu nebývale silnou kombinaci a opravdu skvělý fotomobil.
8
Pros
- výborné obrazové výkony
- kombinace funkcí, které se opravdu hodí
- vylepšený portrétní objektiv klasického střihu
Cons
- rozdíly a vylepšení vůči předchozí generaci ocení jen znalci
- je mírně větší než např. 11 Pro a je to cítit
- makro režim vzbuzuje rozpaky