Vlajková loď Xiaomi 14 Ultra přináší pozoruhodnou možnost měnit hodnotu clony a tedy hloubku ostrosti (jak moc je pozadí rozmazané). Což může znít trochu technicky, ale v důsledku to je opravdu zásadní funkce, která zase o kus přibližuje fotomobily “pořádnému focení” s foťáky.
Xiaomi 14 Ultra: nastavitelná clona + “kapalný” objektiv
Milovníkům focení letos přinesla vlajková loď Xiaomi 14 Ultra dvě nenápadné novinky, které nicméně opravdu znamenají menší revoluci: variabilní clonu a speciální “kapalný” objektiv se světelností 1.8. V praxi znamenají, že tento fotomobil dokáže nabídnout pozoruhodné vlastnosti, které opravdu otevírají nebývalé možnosti.
A podstatné je, že opravdu dávají smysl při fotografování – což ne nutně platí pro mnoho “velkolepých novinek”, které bývají mnohdy spíše marketingovým sloganem.
Jak tento mobil fotí jako celek si můžete přečíst v mé podrobné recenzi Xiaomi 14 Ultra, kde jsem samozřejmě zmínil i tyhle technologické pozoruhodnosti. Ale stojí za to podívat se na ně trochu podrobněji – protože je poměrně snadné je přehlédnout. Což by byla škoda.
Pro jistotu dodejme, že se nejedná o naprosté novinky, i s nastavitelnou clonou už se bylo možné setkat u některých dřívějších modelů. Ale pokud se nepletu, pro český trh jde o premiéru, přinejmenším u “mainstreamové” značky.
Variabilní clona “ovládá” hloubku ostrosti
Pro fotografy nejde o nic překvapivého ani nového – clona patří spolu s expozičním časem a hodnotami ISO (citlivosti) mezi tři pilíře, jak vznikají fotky a co je třeba hlídat a nastavovat.
Mimochodem, překlad anglického “variable aperture” není ustálený, zde používám nejvíce zažité “variabilní clona”, setkáte se i s “’proměnlivá clona”, nejlogičtější by asi byla “nastavitelná clona”. U foťáků se to neřešilo – každá clona se dala nastavit, tedy by to bylo zbytečné zdůrazňovat.
U mobilů od samého začátku platilo, že clona je u objektivů pevně daná a měnit nejde – čarovat se tedy dalo vždy jen s nastavováním času a ISO. Což mělo smysl dělat zejména při focení věcí v pohybu v horším světle, kdy se často pohyb rozmazával. (Zde je o tom můj nedávný článek Jak se vyhnout rozmazaným fotkám při focení mobilem.)
Video: Variabilní clona u Xiaomi 14 Ultra mění pravidla hry (9 min. v 4K)
Ale hrát si s clonou, to zkrátka nešlo. A proč to je tak důležité? Protože variabilní clona znamená, že je možné podobně jako u foťáku ovládat tzv. hloubku ostrosti. Tedy to, jak moc nebo málo je rozmazané pozadí na fotce. Což je zkrátka mimořádně důležité.
Jinými slovy: Jak je vidět z ilustračních obrázků, fotograf se nyní může rozhodnout kreativně měnit, jaký “stupeň rozmazanosti” použije.
Rychle dodejme, že k pořádnému foťáku má rozsah možného nastavení hodně daleko – clonu je u tohoto fotomobilu možné měnit v rozsahu od hodnot 1.63 do 4. Ale i to stačí pro překvapivě zajímavé efekty.
A ano, do jisté míry jde o “hraní”. Ale zároveň musím přiznat, že mě to celé velmi mile překvapilo, protože jsem vše považoval za spíše marketingový slogan a zajímavost. Ale při testování jsem zjistil, že to podstatné opravdu funguje: v reálném čase se mohu rozhodnout, zda pozadí na fotce bude rozmazané více nebo méně.
Práce s clonou – pár základních principů
Pokud si chcete s nastavením clony smysluplně hrát, je dobré připomenout si pár klíčových principů.
Clona je opravdu věc, která cloní – tedy obvykle mechanicky “přiškrcuje” světlo dopadající do objektivu. Při práci s clonou tak zkrátka regulujeme, jak velkým “otvorem” bude na snímač světlo dopadat. Čím větší clonové číslo, tím menší “díra”. Přičemž slova “díra” se není třeba v hovorové mluvě bát, protože fotografové jsou zvyklí například “fotit na plnou díru” – tedy s nejmenší možnou clonou.
Clona je zásadní pro práci s hloubkou ostrosti – hloubka ostrosti je zóna v záběru, která je ostrá. Ale pojďme to moc nekomplikovat, klíčové je jedno jediné pravidlo: čím menší clonové číslo, tím více se bude rozmazávat pozadí. Nic víc vlastně přinejmenším pro začátek netřeba řešit.
Proč je to tak šikovné? Protože práce s hloubkou ostrosti patří ke klíčovým principům fotografování: mimořádně se hodí při focení portrétů, kdy postavu zvýrazníme tím, že ji “oddělíme” od pozadí. Případně u focení krajiny, kdy naopak chceme mít vše v záběru pěkně ostré.
A není to jen hraní? Není – jedním z nejdůležitějších principů kompozice je to, že fotka má šanci se nám líbit, pokud v ní dokážeme udržet pocit prostoru. A proto je právě tohle vše hodně užitečné.
Hodně užitečné je znát i pojem světelnost objektivu – což je prostě nejnižší clona, kterou dokážeme použít (a objektiv je nejvíce otevřený), to pak fotíme na tu “plnou díru”. A hodí se znát i pojem “světelný objektiv”, tedy ten, který má právě skvěle nízké hodnoty clony (viz dále pasáž o “kapalném” objektivu).
A jak toto vše souvisí s rozmazáváním v portrétním módu? Vlastně nijak, i když vše vypadá podobně – portrétní mód rozmazává pozadí uměle, softwarově. A ano, často to vypadá velmi dobře. Ale práce s clonou otevírá nové možnosti v širší kategorii záběrů – zejména při focení různých detailů, na které portrétní mód často nelze použít. A navíc, jde o “opravdovou optickou věc”, tedy “pořádné focení”.
Jak si s clonou začít hrát na Xiaomi 14 Ultra
Vše teoretické už víme – nyní už je možné začít si hrát přímo s mobilem, jen si musíme uvědomit, že tahle vymoženost se u Xiaomi 14 Ultra týká jen a pouze hlavního snímače, pokud budeme zoomovat, nebo používat ultraširokoúhlý objektiv, tohle kouzlo tam není.
Ovládat clonu můžeme na dvou místech:
1. přímo v záložce Fotografie – v běžném provozu je možné rychle ovlivnit rozmazanost pozadí kliknutím na “zobáček” v pravé/horní části displeje. Otevře se podnabídka dalších různých nastavení včetně možnosti Clona. Ta je defaultně nastavena na Auto, když do této možnosti klikneme, otevřou se čtyři možnosti: F1.63, F2.0, F2.8. a F4.0.
2. v záložce Pro – kdo by toužil po podrobnější škále nastavení těchto hodnot, může se vydat do záložky Pro. Tam je možné regulovat clonové číslo plynule od hodnoty 1.63 do 4. Někdy se to asi hodit může, ale zcela upřímně i pro sofistikované focení platí, že ony čtyři přednastavené hodnoty budou zcela stačit.
A co dál? Dále už to je jednoduché: To klíčové pravidlo už známe: čím nižší je clona, tím více se bude vše rozmazávat. Tedy se přibližte k tomu, co chcete zvýraznit a přepínejte mezi různými možnostmi – i v náhledu uvidíte, jak se zmenšuje a zvětšuje rozmazanost. Pak už je vše záležitost vašich experimentů – které vás budou bavit, za to ručím.
Ale dobré je říct ještě jednou pravidlo, které platí obecně pro svět focení: každý objektiv na světě kreslí na nejnižších hodnotách clony hůř, než na clonách vyšších. Tedy pozor, abyste v nadšení z rozmazaného pozadí nefotili vše jen a pouze na hodnoty nejnižší – ne vždy budou výsledky ideální a i oné rozmazanosti bude prostě moc.
Zkrátka: hrajte si a uvidíte, jak se otevřou nové světy.
Důležitý dodatek: nezapomeňte na kouzla s “kapalným” objektivem
V tomto článku se zabýváme hlavně proměnlivou clonou u hlavního snímače/objektivu. Ale mimořádně zajímavá a cenná jsou i kouzla, které nabízí další z objektivů – a zoom označený číslem 3.2 (s ohniskem kolem 75mm).
Pro mě osobně bylo focení s ním opravdu jednou z nejpozoruhodnějších věcí v rámci celého testování tohoto mobilu. Tento objektiv má totiž opravdu hvězdnou světelnost 1.8. Tenhle pojem jsme si už vysvětlili výše, ale v jedné větě: nabízí opravdu mimořádně nízkou clonu, tedy dokáže sám od sebe skvěle rozmazávat pozadí.
A jak zahlédnete z ukázkových fotek, výsledky jsou opravdu mimořádně zajímavé – třeba při focení detailů, zde různých jarních květů, posuneme se do zcela nových dimenzí toho, co jde u mobilů dělat – pozadí i popředí najednou dokáže být efektně rozmazané, vše vypadá plasticky a působivě. Prostě: po trápení se se softwarovým portrétním módem je tohle opravdu balzám pro duši fotografa.
I zde platí: skoro nic jsem od toho nečekal, ale byl opravdu hodně mile překvapený. Plus dovysvětleme si, proč jde o “kapalný objektiv”. Přiznávám, je to můj překlad, protože v češtině se zatím nic neustálilo a používat anglický pojem liquid lens se mi nechce. V praxi to obnáší technologie, které nepracují s klasickou pevnou (skleněnou nebo plastovou) čočkou a optická soustava má v sobě opravdu kapalinu a dokáže, pokud to dobře chápu, měnit svůj tvar podobně jako lidské oko.
Klíčovou výhodou je pak velká flexibilita – objektiv dokáže zachytit širší spektrum fotek (dokáže snáze přeostřovat). A dokáže udržovat opravdu nízkou hloubku ostrosti při zachování překvapivě solidní kresby.
Plus dokonce je při focení možné přímo z nabídky na obrazovce zvolit, zda chceme “Malou DOF”, tedy malou hloubku ostrosti, nebo “rozšířenou”. Jinými slovy – i u tohoto objektivu dokáže trochu regulovat, jak moc či málo je pozadí rozostřené. Ale rychle dodejme, že jde o změnu spíše symbolickou a mnohdy prakticky neviditelnou.
Každopádně platí, že tohle je opravdu kategorie fotek, kterou nabízí málokterý mobil na světě – zkrátka, škoda nezkusit a nevyužívat.
Abychom se trochu vrátili na zem a mohli správně porovnávat jablka s hruškami(foťák s různou velikostí čipů) a nejásali na super čísly (jak malými, tak velkými), tak dodám pro Vladislava:
Světelnost sama o sobě je nevypovídající bez uvedení velikosti čipu: Například na fullframe mám pouhých 2.8. Jenže Po
(Je možné, že ten Honor měl třeba poloviční čip(plochou=úhlopříčkou na druhou) a rázem by z toho vyšly oba nastejno)
A poučné je, že ta ekvivalentní clona nám udělá umožní správně srovnávat nejen hloubku ostrosti(chceme nejnižší, vždy je možnost zaclonit, u smartphonů tedy až st tímto modelem), ale i citlivost na světlo (fotíme akci nebo za špatného světla)
Pro Ladislava:
S vyššími clonovými čísly se ztrácí detaily snímku, ale až od určité (vysoké) clony , nicméně to může být už i od nejnižší clony, což je časté u snímačů s velkou hustotou pixelů . To je difrakce. A to na kvalitě skla nezávisí (možná nějak hodně složitě), pokud se bavíme o difrakčně omezených objektivech(to znamená, že ten objektiv je „kvalitní“ že – říká se , že je difrakčně omezený od clony X) to je fyzikální jev.
A kupodivu ta difrakce závisí pouze na tom běžném clonovém číslu a pak v důsledku na rozměru pixelu (na velkých pixelech si difrakce všimnu až s vyšším zacloněním). Trochu do toho hází vidle Quad pixely atd (a vlastně i bayerova mřížka) , ale to jen problém interpretace co je samostatný plnohodnotný (plnobarevný) obrazový pixel
Neuvěřitelná světelnost 1,8?
Mám Honor 20 pro se světelností 1,4,a to je model asi z r. 2022.
Zajímavá funkce telefonu. K hloubce ostrosti se sluší dodat, že čím vyšší clonové číslo, tím menší díra. V důsledku toho dopadá méně světla na snímač. To je samozřejmě správně vysvětlené.
Sluší se dodat, že s vyššími clonovými čísly se ztrácí detaily snímku. Záleží i na kvalitě „skla“ tedy objektivu. Ztráta detailu je pozorovatelná už u F11.