12 kouzel pro focení mobilem. A proč je škoda jen cvakat (+ video)

Mobily při focení dokáží stále neuvěřitelnější věci. Jen je těžké neztratit se ve všech těch kouzlech, postupech a tricích. Proto vznikl tenhle přehled – a ručím za to, že vám opravdu pomůže k lepším fotkám.

Proč jsem sepsal tenhle článek a natočil podrobné video? Zcela upřímně přiznávám, že jsem vše plánoval už hodně dlouho. Mnoho let dělám kromě tradiční fotokurzů též kurzy focení s iPhony i kurzy focení mobily obecně (hlavně pro firmy a různé organizace).

A neustále mi někdo pokládá otázku na způsob “Ale co se dá na focení mobilem naučit?! Vždyť přece stačí zmáčknout spoušť a technika vše udělá za nás!”.

Jenže neudělá, mobil (stejně jako foťák) sám od sebe fotit neumí. Zkrátka: jen mačkat je hrozná škoda. A zde je tedy můj podrobný přehled – a jsou to nejen kouzla, s nimiž je dobré až nezbytné si hrát, ale také manuál toho, na co se soustředit, pokud chcete z mobilů opravdu vytáhnout pro focení maximum.

Proč má smysl učit se zacházet s foťákem v mobilu

Nakonec jsem článku dal titulek 12 kouzel pro focení s mobilem, ale mohl by být i jiný. Pro zajímavost, zde jsou alternativní titulky, které zní dlouze a tudíž nepoužitelně, ale odpovídají na otázku, proč jsem vše sepsal:

  • Jen cvakat je škoda: ukážu vám, s čím si hrát, aby fotky byly lepší
  • Proč většina lidí využívá jen zlomek potenciálů svých kapesních hraček
  • Proč mobily neumí fotit samy od sebe. A co je prostě nutné se naučit
  • Focení mobilem je to samé jako focení foťákem – bez trochy teorie nefunguje
  • Proč má smysl chodit na kurzy focení mobilem

Nu ano, zdlouhavé to vše je, ale snad z toho zahlédnete, proč vlastně tento článek a video vznikly. Ale pracovně se klidně držme těch 12 fotokouzel, i to samozřejmě platí!

Video: 12 kouzel pro focení mobilem (21 minut v 4K)

12 kouzel pro focení mobilem – stručný přehled

1. Klíčové pravidlo: mozek touží po 3D

Tohle zní možná hodně nudně, akademicky a nepoužitelně. Ale opravdu jde o nejzásadnější pravidlo ve fotografování. Náš mozek prostě touží vidět svět kolem ve třech rozměrech a šikovní fotografové dokáží iluzi třírozměrnosti úspěšně vytvářet. A proto jsou fotky hezké.

Cest je mnoho a mnohé z nich používáte – třeba “rozmazané pozadí” u portrétů, ale je opravdu dobré (přesněji řečeno nezbytné) pochopit, že cest je víc (viz další bod) a že to bez umění udržet u snímků “3D-pocit” moc nejde. Fotka bez prostoru je prostě obvykle nepřehledná, nudná, tedy špatná.

focení mobilem
Takto si focení mobilem představuje „umělá inteligence“ – tedy program Midjourney, který jsem požádal o vytvoření úvodní fotky k tomuto článku. Co je na té „fotce“ zajímavé? Najdeme v ní několik principů, které rozebírám níže v článku i ve videu – i AI je samozřejmě zná a používá, protože se divákům líbí. Tedy: 1. fotka vás přitáhne, protože je nesporně třírozměrná, simuluje pocit prostorovosti. 2. zásadní roli ve formování prostoru zde hrají linie – hrana jezera i stín ruky. 3. pokud bychom tohle fotili mobilem, použili bychom portrétní mód, aby bylo pozadí rozmazané. 4. stromy v horní části snímku i temné plochy v rozích fungují jako „rámování“ a posílají pozornost k mobilu. Zkrátka, čtyři klíčové principy na jednom místě… Simulace fotky: Midjourney

2. Linie pomáhají budovat prostor

Od dnešního dne budete všude vidět linie – to ony jsou totiž nejdůležitějším “trikem”, jak fotografové udržují ve fotkách pocit prostoru. A zkrátka z fotek nudných dělají fotky dobré a hezké. Já vím, zní to opět mírně neuvěřitelně, ale je to tak.

Linie (cesty, řeky, hrany mezi světlem a stínem, atp…) jsou pro výsledek zcela zásadní – podporují pocit oné magické trojrozměrnosti. A například v krajinářské fotce dokáží “natáhnout” pohled diváka do záběru. Nevěříte? Zkuste se naučit linie vnímat a používat – svět se opravdu změní před očima.

Takto většinou dopadají fotky v krajině: na první pohled jim něco chybí. To „něco“ je pocit prostoru. Pokud do obrázku propašujeme nějaké linie, prostor se najednou „vytvoří“ a fotka je čitelnější a tedy lepší, viz níže… Samsung S23 Ultra.
Samsung S23 Ultra - linie
Tady už to měl Samsung S23 Ultra z balónu snazší – linie prostě pomáhají utvářet prostor a navádět pohled do záběru. Fotka je lepší. Jak prosté…

3. Využívejte opomíjené poklady v nastavení

Pokud budete fotit psa běžící v podvečer deštivou krajinou, rozmaže se vám. To znáte, že? Fotky se zkrátka pohybově rozmazávají od počátků věků. Ale podobně jako u pořádných foťáků je snadné pohyb zbrzdit, zastavit a oné rozmazanosti prostě zabránit. Jen to u mobilů málokoho napadne udělat.

U iPhonů si stáhněte nějakou aplikaci (třeba Lightroom, je zdarma), u Androidů objevte ve foťáku složku PRO – tam je možné ovlivňovat, jakým tzv. expozičním časem bude mobil fotit. Psa v běhu nebo dítě v kavárně tak hravě zbrzdíte. Nebo můžete dělat mnoho jiných kouzel, viz fotka a video.

Panning na iPhonu
Nastavování času se hodí i při vytváření efektu zvaného panning – kdy je ostré auto a zbytek rozmazaný. iPhone sám od sebe neumožňuje nastavení času, tedy je třeba použít aplikaci, například Lightroom. Zde má oblíbená ProCamera. Vlevo je vidět čas 1/30, který nastavíme šoupátkem napravo.
Panning a Xiaomi 13 Pro
Zde ukázka tzv. panningu s jednopalcovým snímačem v Xiaomi 13 Pro. Tvář byla zcela čitelná, tedy jsem ji skryl.

4. Pátrejte po nenápadných funkcích, které jste přehlédli

Já vím, zní to zase trochu nudně a obecně, ale je to pravidlo opravdu všemocné. Firmy vyrábějící mobily jsou chronicky špatné v promování toho, co vše jejich výrobky umí. A drtivá většina uživatelů prostě přehlédne opravdové poklady.

Můj oblíbený příklad ze světa iPhonů: rozmazávání tekoucí vody je defaultní funkcí, jen o ní neví cca 90 % majitelů. Stačí zapnout Live Photo a pak v levém horním rohu fotky pustit možnost Dlouhá expozici. U Androidů doporučuji výpravu do záložky PRO – tam se též dají dělat často neuvěřitelné věci.

iPhone a fotografování
Tohle je škoda nedělat – co se hýbe, je krásně rozmazané. A iPhone to umí sám, bez dalších aplikací. Fotka je z Bosny a je bez úprav.

5. Ignorujte žebříčky, skvělé aplikace nebývají slavné a známé

Najít opravdu skvělou aplikaci je nesmírně těžké. Mám jich desítky, možná stovky, používám jich možná pět až deset. Číst žebříčky na webu nemá smysl, autoři se navzájem vykrádají. Zkoumat tabulky nejstahovanějších je též na nic – ani tam drobné poklady nenajdete.

Co tedy radím? Ptát se kamarádů. Za deštivých dnů trpělivě zkoumat méně známé aplikace a testovat je. Případně googlovat speciální funkce. Jen tak najdete poklady – třeba onu aplikaci na zachytávání hvězdných tras. Skvělá drobná aplikace dokáže posunout mobil do nečekaných dimenzí a nabídnout nečekané funkce, proto je tohle “bádání” tak zásadní.

Focení hvězd iPhonem
Fotka pohybu hvězd pořízená přes aplikaci NightCap pro iPhone, Androidy to samé samozřejmě dokáží též. A je prostě škoda si s tím nehrát, detaily jsou opravdu neuvěřitelné.
iPhone 13 Pro a Lidar radar Polycam
Další ukázka dechberoucí funkce, kterou je snadné přehlédnout: novější iPhony Pro mají tzv. LIDAR, který umožňuje podrobné skenování prostoru. Ale jen přes externí aplikaci – zde Polycam. Opět platí: škoda neumět!

6. Používejte portrétní mód na neportrétní věci

Když se mě někdo optá, co je nejdůležitější drobnost, kterou lidé rádi přehlížejí, odpověď mám vždy po ruce: používání portrétního módu na neportrétní objekty. Jiným slovy: každý mobil má portrétní mód, a 90 % uživatelů ho využívá – logicky – jen na focení lidí. Což je škoda.

Portrétní mód je samozřejmě trochu podvod – ono pozadí je rozmazané softwarově. Ale i tak se to prostě opravdu hodí, protože ona rozmazanost dává fotce pocit prostoru (viz bod 1). A je skvělé naučit se tento mód používat na nespočet dalších věcí: na zvířata, předměty, cokoliv. Má to své limity, ale v mnoha případech to je opravdu magická funkce.

Samsung S23 Ultra
Tady dává použití portrétního módu u Samsungu S23 Ultra opravdu smysl – fotka vypadá plastičtěji a lépe, než kdybychom fotili normálně. Stupeň rozmazanosti se dá samozřejmě změnit.
Portrétní mód na iPhonu
Portrét to není, ale to rozmazané pozadí se opravdu hodí, dodává fotce pocit prostoru. Když ho vypneme, viz další fotka, není to ono. iPhone
iPhone vypnutí rozmazání
Rozmazanost jde „vypnout“… U iPhonů stačí v editoru klepnout na žlutý knoflík „Portrét“. Tím bude celá fotka ostrá a výrazně méně přehledná (tedy hezká), chybí ji prostor.

7. Nejdůležitější záběr: širokoúhle a zblízka

V tomhle bodě se dostáváme do zóny, která se v textu vysvětluje poměrně těžko – lepší je podívat se na doprovodné video. To podstatné pravidlo je však prosté: nejdůležitější záběr na světě se fotí širokoúhle a zblízka.

Proč je tak důležitý? Pusťte si dnes večer jakýkoliv film, těchto záběrů tam bude obrovské množství. Fotit (snímat) širokoúhle (tedy bez zoomování, přibližování) dává možnost mít ve fotce více “vrstev”. Třeba dítě, hřiště a za ním Karlštejn. Nebo Jamese Bonda, auto padouchů, náměstí a ještě nějakou tu věž italského města.

Xiaomi 13 Pro a modelka
Xiaomi 13 Pro a focení modelky na jednopalcový snímač. Jsem blízko a fotím širokoúhle (a striktně vzato není portrét), tedy do záběru propašuju i další „vrstvy“ okolí, což se hodí. A mimochodem, hlava je v průsečíku třetin, viz poslední pravidlo.

8. Portrét se fotí z odstupu

Tohle pravidlo je velmi jednoduché. Co svět světem stojí, tradiční portrét se fotí z odstupu, nikoliv zblízka. Jinými slovy, fotograf v ateliéru od portrétované osoby poodstoupí a přitáhne si ji zoomem… Proč? Protože fotit postavu (a hlavu zejména) z těsné blízkosti znamená, že ji zcela zdeformujeme a rozplácne – a oné postavě se to nebude líbit.

Co z toho plyne pro focení mobilem? 1. To samé, co pro pořádný foťák: portrét prostě nefoťte zblízka, nebude to hezké. 2. Máte-li speciální portrétní objektiv (u iPhonů PRO a Max, u Androidů obecně u dražších modelů), používejte ho v portrétním módu, uvidíte, že postavu “přitáhne a přiblíží”. A hlava nebude zdeformovaná.

Xiaomi 13 Pro portrét
U Xiaomi 13 Pro jsem nyní použil tradiční postup – poodstoupil jsem a přitáhl postavu z odstupu. A vyfotil portrét. Kdybych fotil jen hlavu zblízka, obličej by byl deformovaný.

9. Inspirujte se u starých mistrů

Tohle pravidlo patří k mým nejoblíbenějším a opakuji ho vlastně neustále v různých podobách. Tedy: když dnes fotíme foťákem i mobilem, používáme stejné (ne podobné, ale opravdu zcela stejné) postupy, jako třeba staří mistři před stovkami let. A je škoda to nezkoumat podrobněji.

O čem mluvím? Klasické obrazy jsou dokonalé mimo jiné v tom, co zde uvádíme jako bod 1: tedy v budování prostoru – ať už pomocí linií, směřováním pozornosti nebo rámováním (viz další bod). Zkrátka: můžete fotit mobilem a po pravdě si říkat, že stejné triky užíval třeba Rembrandt.

Kompozice a fotografování
Linie cesty u pobřeží je klíčovým kompozičním prvkem, který se dá v bezpočtu podob najít na obrazech i na fotkách. Plus zde fungují „vrstvy“: popředí, skály, hory v mlze. Vše buduje prostor a vše se dá použít při focení mobilem i foťákem. Obraz: K. P. Themistokles von Eckenbrecher: Fjord. Volné dílo. 
Zdroj: Wikimedia Commons

10. Ještě jeden kompoziční trik: rámování

Používáte při úpravách vinětaci? To je taková ta trochu násilná metoda, jak zatmavíme rohy fotky a ono to vše vypadá lépe… Pokud se trochu stydíte, že fotku takto ohýbáte, stydět se nemusíte – postupy z podobné kategorie patří k oblíbeným trikům malířů a fotografů po stovky let.

Co přesně mám na mysli? Obecný fyzikální princip, v němž temné plochy (obvykle v rozích), rámují to podstatné v obrazu/záběru. A směřují pozornost tam, kam autor chce. Zní to trochu nudně, ale je to kategorie triků zcela zásadní a nezastupitelná.

Kompozice
Na této banální fotce rád ukazuji vliv světla a kompozice. Opravdu zásadní roli tady hrají temné rohy stínů (což je trik používaný stovky let malíři). „Směřují pozornost“ ke středu fotky – když stín (a linii) odstraníme, fotka je výrazně slabší a méně přehledná. iPhone.
Kompozice
Stejná fotka, ale bez dolního stínu a bílé linie. Vidíte ten rozdíl? Fotka je najednou mnohem méně výrazná a přehledná. iPhone.

11. Objevte kouzlo focení do rawu

Zkratka raw dlouho patřila především do světa focení pořádnými foťáky – není však pochyb, že postupně bude hrát ještě zásadnější roli u mobilů. U už dnes je prostě škoda do rawů nefotit – zejména u vlajkových lodí, které mají rawy zakomponovány přímo do fotoaplikací.

K čemu focení do rawu je? Raw je zkrátka velký původní soubor, který vznikne na snímači, a má tedy třeba 20-30 Mb, tedy zhruba desetkrát více než .jpg nebo .heic, s nímž obvykle pracujeme. A to znamená, že při úpravách jsme z fotky schopni vytáhnout mnohem více – třeba při “lovení” detailů ze stínů nebo přesvícené oblohy.

iPhone 13 pro Apple ProRaw
U fotky z kostela, která není v rawu, ani divokou úpravou temné stíny nezachráníme… iPhone
iPhone 13 pro Apple ProRaw
Zde pracuje s rawem, máme tedy k dispozici 10 x více dat a stíny „vytáhneme“ – a ještě bychom je mohli doostřit, což už jsem tu nedělal. Zkrátka, přesně pro podobné situace se raw hodí… iPhone

12. Odhalte sílu harmonie a moc pravidla třetin

Přiznávám, pokud mohu, snažím se vyhýbat tématu Zlatý řez a fotografování. Proč? Tento dávný princip harmonie je zcela zásadní, ale je paradoxně složité stanovit jasná pravidla, jak a kdy ho používat. Tedy vše zjednodušme na princip podobně magický: pravidlo třetin.

Co to je pravidlo třetin? Fotkám obecně prospívá držet klíčové věci (oči, postavy, cokoliv) ve třetinách vertikálních i horizontálních, případně kolem průsečíků těchto třetin. Šlo by o tom mluvil tři dny, ale tohle je prostě to klíčové. Opět platí: dívejte se dnes na záběry na televizních obrazovkách. Budete překvapeni, jak skoro vše podstatné bude někde kolem té třetiny.

Zlatý řez a Pražský hrad
Praktická ukázka toho, že zlatý řez opravdu funguje – není pochyb, Hrad v něm opravdu leží. V praxi to však s jeho využitím není vždy tak jednoduché. iPhone.
Pravidlo třetin
Pravidlo třetin v praxi: prostě platí, že pokud to podstatné bude ležet na třetinách, fotka má rozumnou šanci být zajímavá. Případně to opravdu podstatné, á la oko, může ležet na průsečíků těchto třetin. Opravdu to funguje. iPhone.

Zajímavá vás víc? Prozkoumejte mé kurzy!

Prozkoumejte mé kurzy focení iPhonem (obvykle v neděli) i kurzy focení mobilem (individuálně pro firmy a další instituce).

online kurzy focení iPhonem.

4 komentářů

  1. Dagmar Harapatova

    Děkuji moc.Jste skvělý a díky za rady.Preji hezky podzim.Dagmar

  2. Vratislav z Kutné Hory

    Taky zdravím, Honzo, jste skvělej a moc sympatickej! Vaše fotografické postřehy, nápady a myšlenky jsou pro mne velmi zajímavé, už dlouho rád čtu a sleduju veškeré Vaše články k fotografování. Ať se Vám stále daří! 🙂

    • Jan Rybář

      Vratislave, moc díky, to mám vážně radost, že Vás to baví! Tedy dobré světlo a hezký podzim přeji… JR

  3. Jiří z Prahy

    Zdravím Vás, Honzo! Tímhle opáčkem jste mě velice potěšil, děkuji! Mimo jiné prostorovostí na prvním místě, bez ní fotka nedýchá. Pokud jde o appky, pro mě je hodně důležité, jak pohodlné a spolehlivé jsou ovládací prvky na displeji: zejména v ostrém denním světle, kdy je člověk loví napůl po paměti. V tomhle směru mám dost rád Hedge Cameru, kde jsou „tlačítka“ dostatečně velká, ta důležitá jsou zamykací a člověk si v nastavení vybere, která si dá trvale na plochu. Všem krásné indiánské léto!

Připojte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*